Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
MAINOS |
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
06.12.2008 - 19:16


Miksi minusta ei tullut isänmaallista? Muistan oppositiomielialani jo kansakoulun lippujuhlista. Koin ahdistavana myös itsenäisyyspäivän illat kun ikkunoilla pidettiin kahta kynttilää palamassa ja sisälle ei saanut sytyttää valoja. Äidin aikaisemmin päivällä leipomat piparkakutkaan eivät lohduttaneet, varsinkaan kun niitä ei saanut syödä, vaan ne piti säästää jouluksi.

Voi olla, että isälläni oli  isänmaallisuuteen liittyvä sisäinen ristiriita, jonka sitten imin itseeni. Jatkosodan aikaisesta suursuomihankkeesta hän joskus mainitsi miten hän rajan yli astuessaan oli kokenut, että nyt ei oltu oikein oikealla asialla. Tuohon vaiheeseenko liittyi myös  sotajututtu, se miten hän oli nukkunut maastossa männyn juurella ja herännyt siihen, että kaksi aseistettua venäläistä sotilasta seisoo hänen edessään. Toinen sotajuttu liittyi hevoskuskiin jonka kanssa isä oli käynyt noukkimassa haavottuneita tulituksen keskeltä. Mies oli väliajat rukoillut. Isä oli kysynyt mieheltä pilkalliseen sävyyn, että luuliko tämä rukoilemisen auttavan. 

Serkku kertoi, että isä oli sodasta kirjoittanut pikkuveljelleen kirjeen ja pyytänyt tätä lähettämään tennistossunsa isälle. Isä oli arvellut, että kohta tulee kiireinen perääntyminen ja että tennistossuilla olisi ketterämpi juosta pakoon kuin painavilla sotilassaappailla.

Sodan jälkeen isästä tuli uskonnollinen, mutta evlut kirkkoa hän karsasti. Sellaisenkin jutun hän taisi mainita, että oli joskus kenttähartaudessa astunut askelen taaksepäin ja sylkäissyt maahan. Vai olenko minä keksinyt tämän itse. Välillä minusta tuntuu, että olen keksinyt kaikki jutut itse.

Vanhemmat olivat kuitenkin isänmaallisia, konservatiivisia, säntillisiä ihmisiä. Veljenikin on isänmaallinen ja konservatiivinen, joskaan ei ehkä kovin säntillinen.  Minulta puuttuvat kaikki nuo ominaisuudet, paitsi joskus olen ehkä vähän konservatiivinen.





iisi kirjoitti 06.12.2008 - 20:19
Onha isänmaallisuus käsitteenä muuttanut vuosien saatossa kovasti muotoaan. Se kouluissakin harrastettu pateettinen "nuorukaiselle kuolla kuuluu" on antiteesin kautta muuttunut synteesiin.

Nykyinen käytännön isänmaallisuus on lähenpänä minun pirtaani. Toki nytkin olivat ne obligatooriset kynttilät ikkunalla nukahdellen Linnan juhlia televisiosta seuratessa.

Tylsää isänmaallisuutta vailla yltiöhehkutusta.
Celia kirjoitti 06.12.2008 - 22:46
Ehdotan pientä ajatusleikkiä: milaista on sinun oma isänmaallisuutesi. Uskonnollisuus ja sotajutut eivät nimittäin välttämättä edusta kaikkien nykyajan ihmisten käsitystä isänmaallisuudesta. Nykyään isänmaallisuus on paljon laajempi käsite.
Kari kirjoitti 06.12.2008 - 23:09
Tuo rajan yli astuminen ei ollut kaikille ollenkaan helppoa. Vähän kerrottua suomalaista sotahistoriaa on mm. vuonna 1941 suomalaisissa Laatokan pohjoispuolen yksiköissä levinnyt lakkoliike vanhan rajan ylittämistä vastaan. Sen vuoksi hyökkäys kohti Petroskoita viivästyi kuukaudella, parilla. Samanlaista vastarintaa oli myös Karjalan kannaksella.
Kirsti kirjoitti 06.12.2008 - 23:45
Iisi, jostain syystä itsenäisyyspäivään tuntuu liittyvän se sotahehkutus, eikä oikein muuta, vai onko minulta mennyt taas jotain ohi.

Celia, ehkä isänmaallisuus liittyy näihin länsisuomalaisiin nurkkiin ja sitten tietenkin kieleen, mutta valtioon ei paljon tunteita liity.

Niinpä Kari, ei varmaan ole oikein sopinut kuvioihin, että tuollaisista asioista olisi kerrottu.
Rocky kirjoitti 07.12.2008 - 02:30
Joka ei tiedä sitä tuskaa, jonka oman kodin pihalle ryntäävät ryssien panssarit aiheuttavat, olkoon hiljaa.
Joka ei tiedä sitä tuskaa, jonka tuntee se joka määräyksen mukaan on sytyttävä kotikylän talot tuleen - oma koti ensin ettei jatko tunnu niin pahalta - olkoon hiljaa.

Eli sytytetään ne kynttilät ja ollaan kiitollisia siitä, mitä meitä edeltävien sukupolvien uhrauksilla on saatu ja jätetään saivartelut sikseen, eikö vain?
Kirsti kirjoitti 07.12.2008 - 08:09
Niin joo, ryssäviha ilmeisesti on aika muuttumaton elementti tuossa suomalaisessa isänmaallisuudessa.
Hirlii kirjoitti 07.12.2008 - 08:52
Itsenäisyyteen toki voisi liittyä muutkin asiat kuin sota ja asevoimat. Itsenäisyytemme on tänäpäivänä hyvin alisteinen EUvostoliiton tahdolle.

Sinänsä itsensä puolustaminen ja omien kuin toistenkin rajojen kunnioittaminen on tärkeä asia. Sotiin ja sotaan liittyy hyvin paljon tuskaa, mutta tahdon elää uskossa ja toivossa ettei väkivalloin kukaan ottaisi toiselta mitään tai ettei väkivallaltaa tarvittaisi puolustukseen.

Kirsti kirjoitti 07.12.2008 - 09:45
Niinpä Hirlii. Minusta onkin vähän kyseenalaista, että onko meillä mitään valtiollista itsenäisyyttä, mutta Eu ei kuumenna samalla tavalla tunteita kuin itäinen naapuri, vaikka Eu vie meitä kuin pässiä narussa. Sen lisäksi rauhannobelisti Ahtisaari luotsaa meitä Naton syliin, jossa puuhassa varmaan häärii suuri osa poliittista eliittiämme muutenkin.
Sinikka kirjoitti 07.12.2008 - 17:36
Hieno kuva myrkyllisestä lumimarjasta.
Kai kirjoitti 08.12.2008 - 17:16
Sääli heh heh. Rihmastossa muistaakseni lytätty Risto Ahti sanoi muistaakseni jotain semmoista, että ajatusta tai mielipidettä voi kääntää pari kertaa ympäri niin saattaa päätyä johonkin, itse päädyin muka isänmaalliseksi joopa joo. Siis vastustan teoriassa kaikkea vierasta mitä en satu diggaamaan just nyt tai jotain.
Kirsti kirjoitti 08.12.2008 - 18:37
Ai, lumimarja on myrkyllinen, kiitos tiedosta Sinikka.

Kai minäkin vastustan teoriassa kaikkea vierasta mitä en satu just nyt diggamaan tai jotain.
Arja kirjoitti 09.12.2008 - 12:05
Haaveilen ajasta, jolloin itsenäisyyspäivään liittetty synkyys ja sotauho vaihtuisi positiivisuusuuteen ja iloon itsenäisyydestä.

Itsenäisyyshän on iloinen asia. Kuitenkin iloisuus vaikuttaa olevan varattu vain presidentin vastaanotolle - linnanjuhlissa ihmisten toki odotetaan olevan hymyileväisiä ja hyväntuulisia (silloinkin, vaikka eivät olisikaan sitä oikeasti). Meidän muiden sen sijaan kuuluu olla synkkiä, vakavia ja surullisia itsenäisyyspäivää viettäessmme.

Meillä itsenäisyyspäivänä kuuluu ajaltella kuolemaa, eikä elämää. Joskus tuntuu melkein siltä, että itsenäisyyspäivänä nauraminen "on synti" siinä missä pitkäperjantaina tanssiminen. Pitkäperjantai, pyhäinpäivä (nyt tosin halloween-innostus on muuttanut päivän luonnetta) ja itsenäisyyspäivä kuuluvat jotenkin samaan sarjaan - ne ovat kulttuurissamme surun päiviä.

Joskus mietin sitäkin, olisivatko sodassa kuolleet nuoret miehet halunneet Suomen itsenäisyyspäivän vieton päätyvän tallaiseksi - päiväksi, jolloin naurulle, ilolle ja hymyllle ei ole sijaa ja juhliminen ei ole tarkoitettu tavalliselle kansalle. Mitähän ne nuoret miehet sanoisivat, jos tämän näkisivät.
Hirlii kirjoitti 09.12.2008 - 14:58
Niin voisihan palatsijuhlien ja sotilasmarssien ja vakavahenkisen isänmaallisuuden lisäksi olla kevyem-pää ja iloisempaa juhlimistakin, vaikka tosiasiassa vieroksun aika paljon kaikkia pakollisia ja muodollisia juhlapäiviä. Paitsi Uutta Vuotta, josta ihan aidosti ja vilpittömästi pidän, koska rakastan ilotulituksia ja sitä maagista hetkeä kun vuosi vaihtuu.

Se, että joukkoviestimet jauhavat monta päivää presidentinlinnan kutsuja tympäisee, koska se alleviivaa kristallikruunun alla pyörähteleviä sekä heidän iloaan, ja vielä siten, että ihan kuin iloa ja onnea ei olisi muuallakin tai toisenlaista. Tai, että tuo näkymätön ilo ja onni olisi jotenkin vähäpätöisempää sekä mitättömämpää. Itsenäisyys on iloinen asia, ilman muuta.
Kirsti kirjoitti 09.12.2008 - 19:31
Joo, siis samaa mieltä noista juhlallisuuksista. Mutta kaipa ne omalla tavallaan osoittaa, ettei itsenäisyys mikään koko kansan asia olekaan. Ei ole ikinä ollut.
Salla kirjoitti 10.12.2008 - 14:22
Itsenäisyyspäivän vietto = talvi- ja jatkosodan muisteleminen, näinhän se tuntuu olevan. Aika kyllästyttävä kaava minunkin mielestäni, valitettavasti, vaikka sota-ajan historia toki sinänsä kiinnostaa. Olisipa hienoa, jos itsenäisyyden vieton yhteydessä keskityttäisiin vaikka suomen kieleen. Kieleni rajat ovat maailmani rajat, on joku sanonut.
Kirsti kirjoitti 10.12.2008 - 16:04

Kielen kanssa vaan on se ongelma, että täällä asuu niin monen kieliryhmän edustajia. Mitenköhän suomenruotsalaisia hotsittaisi suomenkielen juhliminen itsenäisyyspäivänä, tai saamelaisia. Mutta periaatteesta samaa mieltä, siis että suomenkieltä kannattaisi kyllä juhlia.
henrik kirjoitti 16.12.2008 - 21:40
Tervehdys,

Luin otteen blogikirjoituksestasi Yleisradion kansalaismediakatsauksen viikon #50 jaksoon. Olen antanutkaiken kunnian sinulle kirjoittajana ja olen linkittänyt sivulla suoraan kyseiseen kirjoitukseen.

Ohjelma on vapaasti kuunneltavissa internetissä:
http://blogit.yle.fi/node/2540
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 09:22
Everywhere in the LV, a bit mean!
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta