Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
04.01.2009 - 22:14
Olen käännellyt mielessäni sellaista juttua, että mitä jos yrittäisi kirjoittaa keski-ikäisen naisen ja nuoren miehen välisestä rakkaudesta. Aloitin häveliäästi siitä, että pariskunnalla olisi ikäeroa kymmenen vuotta. Sitten ajattelin, että ikäeroa pitäisi olla vähän enemmän jotta juttu säväyttäisi, ja nuorensin miestä. Ajatus on, että ikäero aiheuttaisi kahnauksia, mutta pariskunnalla olisi vielä jonkinlaiset periaatteelliset onnistumisen edellytykset, mitä se onnistuminen nyt tässä sitten tarkoittaakin. 

Sitten sain lukea lehdestä, että Niinistö oli tempaissut vihille itseään kolmekymmentä vuotta nuoremman runotytön kanssa.  Mikä pistikin taas miettimään, että miksi meistä on suhteellisen normaalia, että kolmekymppinen nainen avioituu kuusikymppisen miehen kanssa, mutta ikäero toisin päin olisi jo hankalampi juttu.

Iäkkään miehen ja nuoren tytön rakkaustarinoita on maailmassa pilvin pimein, mutta yritäpäs tehdä juttu toisin päin. Muutaman leffan olen nähnyt ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta niissä on ollut kysymys siitä, että iäkästä naista lempivä nuorukainen on ollut patologinen tapaus ja suhde on päättynyt katastrofaalisesti. James Spaderin ja Susan Sarandonin tähdittämässä Sähköisessä kohtaamisessa keski-ikäinen hampurilaismyyjätär ja nuori juppi sen sijaan pystyivät rakastumaan ja riitelemään ja jatkamaan suhdettaan, mikä oli positiivista.

Sama epäsymmetria sukupuolten välillä on yhteiskunnallisen aseman suhteen. Naisen on vaikea ottaa kumppaniksi miestä, joka ansaitsee vähemmän ja on vähemmän koulutettu. Miehen taas on ollut suhteellisen luontevaa valita kumppani itseään alemmasta yhteiskuntaluokasta.

Näissä jutuissa ei tietenkään ole mitään uutta eikä mainitsemisen arvoista. Paitsi se että nämä tämmöiset näkemykset ovat niin pysyviä.


Allyalias kirjoitti 04.01.2009 - 23:21
Parempi tuoda heti hyvissä ajoin esille oma konservatiivinen puolensa ja esittää ihmetystä siitä, mikä hirmuisen paljon nuoremmissa naisissa/miehissä jaksaisi kiinnostaa. Vaikka pitäisi sanoa, että ikä on vain numero, on kolmenkymmenen vuoden ikäerolla varustetuilla jonkinmoinen sukupuolten kuilu ylitettävänä.

Vaan paneudu toki ihmeessä syvemmin tähän aiheeseen ja kirjoita nuoren miehen ja kypsän naisen tarina. Lukisin sellaisen kovasti mielelläni.
Celia kirjoitti 04.01.2009 - 23:27
Totta, jotenkin tuntuu siltä, että yleisesti hyväksytään helpommin vanhenevan miehen ja nuoren naisen liitto, vaikka minua kyllä hirvitti tuoreen avioparin ikäero. Mietin, mikä laittaa nuoren naisen sitoutumaan isoisänsä ikäiseen vanhaan ukkoon.Jälleen tuli todistettua, että rakkaus on sokea.

Mutta suunnitelmaasi. Se vaikuttaa kiinnostavalta. Tunnen kyllä pariskuntia, joissa nainen on miestään huomattavasti vanhempi, eikä se oikeasti haittaa yhtään muitakaan, ellei pariskunta anna sen haitata.

Oma puolisoni kanssa meillä ei ole kovin iso ikäero, ja minusta se on pelkästään hyvä. Tuntuisi kummalliselta olla ihmisen kanssa, joka olisi eri vuosikymmenellä syntynyt ja jonka kanssa ei jakaisi samaa kokemusmaailmaa. Ehkä kysymys on myös tasaväkisyydestä.


Tuima kirjoitti 05.01.2009 - 00:09
Hyvä kirjoittamisen aihe, mutta kymmenen vuotta on tosiaan liian pieni ikäero. Minusta jännää on se, että paperilla ikäerot tuntuvat kulmianostattavilta, mutta kun pariskuntia (siis esimerkiksi näitä, joissa mies on naista nuorempi) näkee livenä niin se ei hetkauta lainkaan. Jos mietityttää kyllä miksi vanhemmat miehet ihastuvat nuoriin naisiin, mutta kolmekymppiset ja vanhemmat ovat jo niin kypsiä naisia, ettei se ihmetytä.
Riitta kirjoitti 05.01.2009 - 00:13
Tätä samaa asiaa mietiskelin juuri tänään. Kun Niinistö nai itseään puolta nuoremman naisen, media aivan huokailee ihastuksesta, kaikki on ihanaa ja romanttista. Joku jo maalaili tulevaisuudenkuvaa, jossa Mäntyniemen päivä alkaa vauvauinnilla! Jos olisi kuusikymppinen nainen ja kolmikymppinen mies, oltaisiin kiusaantuneita ja tunnettaisiin jopa myötähäpeää. Siitä lisääntymiskyvystäkö on kysymys? Kirjoita ihmeessä.
Anonyymi kirjoitti 05.01.2009 - 00:45
"miksi meistä on suhteellisen normaalia, että kolmekymppinen nainen avioituu kuusikymppisen miehen kanssa, mutta ikäero toisin päin olisi jo hankalampi juttu."

Tämä lienee tavallisin syy: Mies voi tulla biologisesti isäksi missä isässä hyvänsä, mutta naisen tilanne on toisin. Suurin osa aviopareista haluaa saada lapsia.



Kirsti kirjoitti 06.01.2009 - 08:47
Ally, eikö se niin mene, että nuorta naista kiinnostaa iäkkäässä miehessä tämän asema ja mahdolliset rahat, eipä kai köyhä ja varaton kuusikymppinen kovasti kiehtoisi nuorta runotyttöä.


Celia, kuten tuossa Alyllekin sanoin, niin epäilen että nuorta naista voi kuusikymppisessä miehessä kiinnostaa tämän yhteiskunnallinen asema yms.

Tuima, tuo kymmenen vuotta tuli vain siitä, että tuttavapiirissä on parikymppinen nuorukainen, joka seurustelee kolmikymppisen naisen kanssa ja kaikki ympärillä ovat kauhuissaan. Mutta riippuu varmaan piireistä, että millainen ikäero koetaan jo huolestuttavaksi.

Riitta, niin siitä lisääntymiskyvystä pelkästäänkö on kysymys? Mies pystyy vielä kuusikymppisenä tuottamaan jälkeläisiä, vaikka sperman laatu onkin jo heikentynyt. Mutta millainen hän mahtaa olla isänä. Kun jälkeläinen on 15 hän joutuu taistelemaan 75 vuotiaan kanssa. Toivottavasti papassa on silloin vielä potkua.

Niinpä anonyymi, biologisesti kyvykäs isäksi, mutta entäs sosiaalisesti.
Hirlii kirjoitti 06.01.2009 - 15:52
Hyvä Kirsti ! Ikäeroksi vähintään kaksikymmentävuotta. Lähiystäviini kuuluu rakastava pariskunta, ikäero on kutakuinkin noin, olisi hyvä jos stereotypioita vähän ravisteltaisiin - tältä osin. Yhteinen lapsi voi olla muutakin kuin lapsi sanan varsinaisessa merkityksessä, sitä paitsi naisella saattaa jo nelikymppisenä olla lapset tehtyinä. Nainen tässä tapauksessa tuomitaan, häntä paheksutaan tai hänelle irvaillaan, ja vitsaillaan typerästi kuten miehellekin. Varo putoamasta suden kuoppiin ;)

Kun tekee normista poikkeavan teon, se saa näkymättömissä pysyttelevät normipaalut esiin: mikä on hyväksyttävää ja mikä ei ja kenelle ja millä tavoin.

Oletko nähnyt Agnes Vardan elokuvan: Kung Fu Master (tai jotain sinne päin). Siinä käsitellään huomattavasti vanhemman naisen ja nuorukaisen rakkaussuhdetta. Agnes Varda käsittelee elokuvissaan muutenkin aiheita, jotka ovat vähän erilaisia. Tulokulmiltaankin.
tuulisuoja kirjoitti 06.01.2009 - 17:46
Minäkin kaipaisin tarinaa, jossa nuori mies ja häntä vaikkapa 15-20 vuotta vanhempi nainen ONNISTUVAT suhteessaan. Onnistuvat näkemään toisensa ja toisissaan sitä hyvää, jota oikeaksi rakkaudeksi sanotaan.

Voisin kuvitella, että jonkinlainen haavoittuminen voisi heidät herkistää toisilleen. Miksei ilman haavojakin, mutta yhteiset elämänkokemukset (siis en tarkoita samoja koekmuksia, mutta niistä mahdollisesti syntynyttä elämänkokemusta ja viisautta) yleensä auttavat ihmisiä löytämään toisensa. Erilaisuuden kokemuksiahan meillä on kaikilla. Tämä tekee osasta meistä vahvoja ja siksi heillä voisi olla yhdessä voimia sietää yhteisön eteen asettamia kysymyksiä.

30 vuotta ikäeroa on huima ero, mutta miksei sekin voisi onnistua. Rautavaaroillahan näyttää olevan onnellista yhdessä, ikäerosta huolimatta. Kai silloin lähdetään siitä, että sielut kohtavaat. Odotusarvoina eivät enää ole: valmistuminen ammattiin, oma koti ja 2 lasta. Hienoa, että ihmiset uskaltavat tehdä TOISIN!
Sinikka kirjoitti 06.01.2009 - 18:19
Parikymmentä vuotta ikäeroa säväyttää, kymmenen ei ole oikein vielä mitään. Kyllähän nainen on virkku vielä nelissäkymmenissä vai minkä ikäiset rakastavaiset leivot. 50/30 ei tunnu niin hurjalta kuin 40/20 vai mitä. Ehkä 15 vuoden ikäero riittää. No tässä sen taas näkee, luutuneen ajattelutavan.
Kirsti kirjoitti 06.01.2009 - 18:41
Hirlii, tuota elokuvaa en ole nähnyt. Niin nuo normipaalut ovatkin kiinnostava juttu, tuntuu että ne tulevat eri ihmisillä esiin vähän eri kohdissa. Yhden iäkkään ihmisen kanssa jutellessani, hän mainitsi moneen kertaan, että erään tutun avioparin ongelmat tietysti johtuvat siitä, että vaimo on neljä vuotta miestään vanhempi. Nainen oli täyttänyt 65 ja mies on 61 ja he ovat olleen neljäkymmentä vuotta aviossa. Ja sitten täällä minua valistetaan, että ikäeron pitäisi olla vähintään kaksikymmentä vuotta.

Tuo on ajattelmisen arvoinen pointti Tuulisuoja, tuo samanlaiset elämänkokemukset, jotka yhdistäisivät. Pitääkin miettiä, mikä se voisi olla. Kummallakin jokin oma juttu, erilainenkin, ja kuitenkin siinä olisi jotain samaa, jotain joka auttaisi heitä tunnistamaan toisissaan jotain mikä on itselle tärkeää.

Sinikka, naisen ikä on oikeastaan sinetöity kun kysymyksessä olisi jatko osa, ja hän on nelissäkymmenissä, ehkä vähän alle. Joustovaraa on vain nuorukaisen iässä ja mietin onko vähän hurjaa tehdä hänestä ihan lukiolaispoika, vai onko tämä vain minun sovinnaisuuttani. Jospa se 15 vuotta riittäisi?
Lentsu kirjoitti 06.01.2009 - 18:44
Hieno aihe, kaipaan kanssa juttua onnistuneesta suhteesta. Iloa, rakkautta ja positiivisuutta.
Hirlii kirjoitti 06.01.2009 - 18:49
No, mutta Kirsti, eikö tuo nyt ole v ä h ä n liioiteltua, jos väitetään, että neljän vuoden ikäero on kaikkien ongelmien alkulähde - kyllä minusta siinä on syyt ja seuraukset väärissä pusseissa.
Kirsti kirjoitti 06.01.2009 - 19:25
Hirlii, toki se on liioittelua, mutta ko. arvioitsijan ajatus kulkee silti vääjäämättä tuota rataa, eikä sitä mikään hetkauta.


Lentsu, pitää yrittää:-)
tuulisuoja kirjoitti 06.01.2009 - 22:09
Kirsti, oivalsit, mitä tarkoitin. Ehkä asiaa voisi lähteä tarkastelemaan siitä, mikä näitä kahta ihmistä yhdistää, kuin siitä, mikä heitä erottaa. Ymmärrys lienee tärkeintä. Muistan kyllä itsekin, kuinka hämmästyin, miten samanlaisesti eri sukupolven edustaja saattoikaan ajatella. Ymmärrys kuuluu olennaisena osana rakkauteen.

Palaan vielä Niinistöön ja hänen puolisoonsa. Uskon, että Niinistö on käynyt melkoisen isoja kokemuksia, menetyksiä ja selviytymisiä elämässään (I vaimon äkillinen kuolema ja tsumani yhdessä poikiensa kanssa), jotka ovat kyllä vaikuttaneet hänen maailmankuvaansa. uusi vaimo ei ehkä ole kokenut tismalleen samoja, mutta hänellä voi herkkyyttä tämäntapaisille asioille.

Tänään Jungner puhui hienosti suhtautumisensa muuttumisesta syöpädiagnoosin jälkeen. Hänen perspektiivinsä muuttui täysin. Elämä on tässä ja nyt, ei kauheasti kannata suunnitella eteenpäin.
anonyymi kirjoitti 06.01.2009 - 22:27
Miten suhtauduttiin Lipposeen, joka hylkäsi vanhan vaimon ja otti uuden, nuoren toisen miehen vaimon? Eikö näin ollut? Niinistö on ollut kauan leski. Kenenkään avioliittoa ei rikottu.
anonyymi kirjoitti 06.01.2009 - 22:36
26 vuotta ikäeroa.
Kirsti kirjoitti 06.01.2009 - 22:45
Tuulisuoja, hyvä että kiinnitit huomiota tähän yhdistävään tekijään. Niinistö on tosiaan vaikuttanut joissakin haastatteluissa vähän inhimillistyneeltä, mutta olen kyynisesti ajatellut sen olevan pelkkää presidenttipeliä. Ehkä pitää tehdä parannusta tästä kyynisestä asenteesta.

Anonyymi, minusta lehdet aika auvoisesti hehkuttivat Lipposen uutta onnea. Niin, ei ole Niinistön uusi onni siinä mielessä tosiaan loukkaukseksi kenellekään.
jPekka kirjoitti 07.01.2009 - 10:12

Aihe on erinomaisen kiinnostava - myös henkilökohtaisesti: seurustelin aikanaan pitkään itseäni kuusitoista vuotta vanhemman naisen kanssa. (Suhteen alkaessa hän oli 44, minä siis 28.)

Yksi ihmiskunnan suuria "keksintöjä" on, että seksuaalisuutta voi käyttää muuhunkin kuin lisääntymiseen (vaikka keksinnön tekikin joku ihmistä edeltävä olento - mahdollisesti meidän ja bonobojen yhteinen esi-isä). Siksi meillä on sukupuolisia haluja ja läheisyyden tarvetta silloinkin, kun emme ole hedelmällisiä.

Muistan sitä paitsi joskus lukeneeni, että naisilla seksuaalinen suorite (kamala termi, mutta tarkoittanee suunnilleen seksin ja itsetyydytyksen harjoituskertoja) on suurimmillaan parisenkymmentä vuotta myöhemmin kuin miehillä, joten siinäkin mielessä näinpäinen ikäero voi hyvinkin toimia.
Kirsti kirjoitti 07.01.2009 - 18:09
Haa, onpas kiinnostavaa jPekka! No niinhän minäkin olen ymmärtänyt, että seksuaalisessa mielessä voisi ikäero noin päin olla hyvinkin kannatettava ja sen lisäksi siitä vielä olisi sekin hyöty, ettei naisen tarvitsisi olla leskenä niin pitkään, jos mies olisi sopivasti nuorempi. Siis jos nyt niin pitkälle mennään, että oikein elämänmittaista liittoa aletaan solmia.
Karpalo kirjoitti 08.01.2009 - 23:39
Mun sotaleskimummo muuten sai aviottoman lapsen 38 - vuotiaana naapurin 23 -vuotiaan pojan (tai mies kai sen ikäinen on) kanssa vuonna 1950. Ei kai olisi ikinä tunnustanut, että kenen poika oli, mutta poika oli niin isänsä näköinen, että koko kylähän sen asianlaidan tiesi. Mummolla oli tätä ennen viisi avioliitossa syntynyttä lasta joista kolme kuoli pienenä ja miehen kaatumisen jälkeen yksi avioton lapsi vuodeltä 47 jollekin naimisissa olevalle tietyömiehelle ja sitten tää josta alussa kerroin. Eli se oli siis meikäläisen mummo joka aloitti tämän nykyisin käytäntönä olevan seksuaalisen vapaamielisyyden, kuuskytlukulaiset tuli kaukana perässä.

Tossa aiemmin sanoit, että kun nainen ottaa 30 vuotta vanhemman miehen niin miehellä on rahaa ja asemaa. Totta varmaan, mutta nykyään on näitä 20 vuotta vanhempia miehiä ihan yleisesti ihan tavallisissa sosiaaliluokissa. Meidänkin työpaikalla on kolme naista joiden mies on yli 20 vuotta vanhempi ja yhdellä 16 vuotta vanhempi mies ja mullakin 13 vuotta vanhempi, joka nyt ei ole oikein mitään meikäläisen henkilöhistoriassa, minä kun olen tähän saakka aina ihastunut paljon iäkkäämpiin ihmisiin, paitsi nykyään alkaa taas olla niin päin, että ihastuksen kohteet on n. 25 vuotiaita. Meikäläisellä onneksi toi rumuus :) suojaa, että kukaan 25 vuotias ei voisi kuvitellakaan ihastuvansa meikäläiseen, niin ei tule turhia tragedioita sitä kautta. :)

Ja tästä päästääkin sitten toiseen kiinnostavaan aiheeseen. Miksi vanhojen tai rikkaiden tai molempien naiset on aina kaunottaria. Tai jos nuori mies surustelee iäkkäämmän naisen kanssa, niin se nainen on takuulla tosi kaunis.

Miksi tollasten varakkaiden menestyjämiesten uusissa ihastuksissa ei ole sellaisia tavallisia vähän ylipainoisia meikäläisiä. Olisi mielenkiintoista että joku miljonääri lätkän pelaaja valkkaisi vaimokseen jonkun vähän arkisemman näköisen naisihmisen ihan sillä perusteella kun vaan synkkaa niin hyvin, vai onko se vaan niin että rikkailla ei rumien kanssa synkkaa. Ehkä kauniiksi mielletyillä naisilla on sen verran hyvä itsetunto että että nää varakkaat hyvällä itsetunnolla varustetut miehet sitten sen takia tuntevat sieluntoveruutta näiden kauniiden kanssa.

Ja tietty että mitä se rumuus sitten on. Voiko joku ajatella rumaksi ihmistä joka itse ajattelee itsensä kauniiksi tai päinvastoin, voiko joku ajatella kauniiksi ihmistä joka omasta mielestään on ruma.

Mutta nyt tää vähän rönsysi tää mun ajattelu.

Mutta siis sanoisin että hyvä ikä sun kirjan miehelle on toi 23 vuotta, ihan mun mummovainajani muistoksi.
Kirsti kirjoitti 09.01.2009 - 08:53
Kuulostaa Karpalo siltä, että sun mummossa olisi ainesta romaaniksi, tuo aikakausi jossa hän eleli, toisi vielä oman kiintoisan säväyksensä tarinaan. Tekispä mieli heti tältä istumalta vaihtaa toimintasuunnitelmaa.

Minäkin olen miettinyt, että miksi kauneus sillä tavalla kovin ahtaasti ymmärrettynä näyttää olevan olennaisella sijalla parinvalinnassa.

Voi olla, että ihminen, joka itse pitää itseään kauniina, vaikkei piirteet niin täydelliset olisikaan, näyttää muidenkin silmissä sitten kauniilta. Mutta miten ihminen, joka on saanut elämältä lahjaksi liikakiloja ja epäsäännölliset piirteet pystyy tuottamaan itselleen kokemuksen omasta kauneudestaan, se ei ole mikään ihan helppo temppu. Siksi on enemmän liikkeellä tavallisen näköisiä ihmisiä, jotka kokevat itsensä rumiksi, kuin tavallisen näköisiä tai suorastaan rumia, jotka kokevat olevansa kauniita ja siis myös näyttävät muista sellaisilta.
Karpalo kirjoitti 09.01.2009 - 09:40
Mummossa olisi romaaniainesta, ihan ehdottomasti. Tosin minulla on kyllä mielikuva mummosta kilttinä ihmisenä enkä tiedä onko kiltit ihmiset sitten lopulta kovinkaan kiinnostavia romaanihenkilöitä.

Siinä elämässä oli tragiikkaa ja kaikenlaista nöyryytystä piisalle asti. Tokihan vapaasta seksuaalisuudesta rankaistiin kyläyhteisössä esimerkiksi siten että epilepsiaa sairastavalle mummolleni sanottiin, että "sen takkii kaatuilet kun miehii aattelet. :)

Mummon elämä oli rankka mutta suomalainen sosiaaliturva mahdollisti seesteisen ja mukavanpuoleisen vanhuuden, mummo kun sattui vanhenemaan 70-80 luvuilla ja sai sotalesken hyvää eläkettä jolla tuli kitkuttelematta toimeen.

Kirjoita molemmat kirjat. Sehän se mielenkiintoista olisi.

Se mua näissä suhteissa myös kiinnostaa, että jos 23v mies ja 40 v nainen aloittavat suhteen koska synkkaa ja ovat onnellisia niin se saattaa hyvinkin toimia kymmenen vuotta, mutta liekö esim suomessa ainuttakaan sellaista liittoa että mies olisi 60 ja nainen 80 ja se liitto olisi kestänyt 30-40v ja kestäisi toisen kuolemaan. Aira Samulinin ja Ekku Peltomäen liitto kai kesti melko pitkään, mutta hekin lienevät nykyisin eronneet.

Siitähän on paljonkin esimerkkejä, että että liitto kestää hautaan saakka jos nainen on paljon nuorempi miestään.
Kirsti kirjoitti 09.01.2009 - 11:39
Yhteisöllisyyden nurja puoli näkyy tuollaisissa mummollesi lausutuissa kommenteissa.

Samaa olen miettinyt, että missä vaiheessa ikäero alkaa vaikuttaa siihen suuntaan, ettei suhde enää toimikaan ja millaisin ehdoin suhde voisi toimia jos nainen on seitsemänkymmentä ja mies 50.

Kun saisi jonkun pitkän apurahan, tai elantonsa jostain osa-aikatyöstä, niin ettei tarvitsisi julkaista jatkuvasti, vaan voisi haudutella pidempään, niin tää kyllä olisi ehdottomasti yksi niistä aiheista joista haluaisin kirjoittaa.

Ja siis vastustan ehdottomasti ajatusta, etteikö kiltti ihminen voisi olla kiinnostava romaanihenkilö.
Karpalo kirjoitti 09.01.2009 - 12:06
Juu, varsinkin kun mies on viisissäkymmenissä usein seksuaalisesti holtiton ja monet eroaa silloin kun mies on siinä iässä ja mies ottaa sitten sen kolmekymppisen siihen uudeksi vaimoksi. Sekin voisi olla mielenkiintoinen näkökulma että se mies kokeilisi sitä kolmekymppistä, mutta palaisi takaisin sen 70 vuotiaan luokse koska olisi hänen kanssaan onnellisempi ja se 70v taas hyväksyisi sen miehen kokeilut, koska se olisi vanha ja viisas ja elämää nähnyt.

No hyvä että kilteillekin löytyy puolustajansa. :)
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 08:51
Yep what.s good for the goose is good for the gander. Great idea.
work at home kirjoitti 10.05.2010 - 09:43
There are currently few standards that administer the association and presentation of online information that is available to fulfill these objectives can differ widely from [url=http://www.envisionwebhosting.com/business-hosting.htm]business web hosting[/url] resource to [url=http://www.envisionwebhosting.com/ecommerce-hosting.htm]ecommerce web hosting[/url] and [url=http://www.envisionwebhosting.com/reseller-hosting.htm]hosting reseller[/url] resource. In general, references to online works require more information than references to print sources.
Anonyymi kirjoitti 10.05.2010 - 09:46
Thanks for sharing. Only the current status of interesting websites for your informative topic the information that is available to fulfill these objectives can differ widely from business web hosting resource to ecommerce web hosting and hosting reseller resource. In general, references to online works require more information than references to print sources.
Office 2010 kirjoitti 10.02.2011 - 02:08
Microsoft Office is so great!
Office 2010 –save your time and save your money.
The invention of Microsoft Office 2010 is a big change of the world.
Office 2007 is so powerful.
Microsoft Office 2007 is my love!
Office 2010 key is for you now!
Office 2010 download is available now!
Microsoft outlook 2010 is convenient!
Outlook 2010 is powerfull.
roll forming machine kirjoitti 29.07.2011 - 17:35
Manufactures roll forming machines in variety of configurations, as well as decoilers and cutoff equipment. Units can be customized to requirements.roll forming machines,
roll forming machine,
Jorge Cangiano kirjoitti 10.09.2011 - 20:23
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
Jorge Cangiano kirjoitti 10.09.2011 - 20:24
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
Hosting website  kirjoitti 21.03.2012 - 13:30
Your post is rocking and knowledgeable… I really appreciate the way you write . I would like to read more from you.
cheap nba jerseys kirjoitti 17.05.2012 - 10:05
The New York knicks with the fourth quarter wave of the rally and core player carmelo Anthony, GangRen team quarterback Ben ROM, Mr Morris shrugged off a poor play, GangRen team attack in two places at once, wholesale nfl jerseys,
cheap nba jerseys,
cheap nhl jerseys,
cheap mlb jerseys,
nike nfl jerseys,
cheap nfl jerseys wholesale nfl jerseys and eventually to 3-20 lost the game. Because the lights of the stadium before the power system, kick-off time delay, the power supply system in the middle game again, because the game lights was delayed nearly 35 minutes.
Vernon-Davis contributed the catch up to 1 yards array, frank gore ran the ball five yards of array,
wholesale NBA Jerseys,
cheap nfl jerseys,
cheap nhl jerseys,
cheap mlb jerseys,
Cheap NBA Hats,
Cheap MLB Hats,
Cheap NFL Hats,
NBA Throwback Jerseys,cheap nba jerseysDavid Evans kick in Essex-22 yards and 38 yards of free kick, his season total score more than 49 ers passing star jerry rice, cheap nfl jerseys became a team one season in the Vibram Five fingers shoes,
Cheap Fivefingers shoes,
Vibram Fivefingers,
Cheap vibram fivefingers
history of the most points player. The original record in the 1987 season is rice created the 138 points. 49 team also become the first team in NFL history before the season in 14 games not to allow rivals to get a ball of the team at array.
NBA Basketball Jerseys,
NBA Jerseys Store
nba basketball shoes,
NBA Throwback Jerseys
Cheap NBA Jerseys
The game's defeat GangRen team lost to the north American league championship in advance and get the al top seed seats critical chance. ROM. Especially in a bloomberg rhys game centre-left ankle, in the past week has been in a protective boots, the game of shrugged off his poor state, GangRen team before two attack with his passing copied early and end. Game nike air max 2012,
Nike Free Run,
nike air max Australia,
Nike Australia Store,
Nike Australia,
Nike Australia online
he 44 passes 25 times completed, nfl jerseys from china promote the 330 yards 3 times by copying sections, the three times to be tackled killed. GangRen team star line James harrison who in the last game in four points WeiKeEr crash helmet opponent, "a mask of Iraq-was suspended.
nike air max 2012
Nike Free Run,
cheap air max shoes,
cheap air max
The Denver broncos and New England patriots game created this season NFL ratings high, is also CBS for the past four years, the most-watched NFL regular season game.
hollister uk kirjoitti 18.05.2012 - 10:14
You the beautiful female people, you know what bag to highlight your charm? Don't hesitate, please choose longchamp bags. Do you know how many people longchamp this brand and crazy. Each has the grade of woman, wouldn't miss it. And, longchamp Le pliage is particularly popular
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta