Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
21.08.2006 - 16:55
Turkulainen taiteilija Ermala oli joskus aikoinaan maalannut taideteoksen Turun Uuden Teatterin rappukäytävään. Sitten teatteri oli muuttanut pois, oli tullut uudet vuokralaiset ja rappukäytävässä oleva taideteos maalattiin umpeen. Tuosta vaan. Taiteilija pahoitti mielensä. Ystävällinen luottamusnainen vei asian kaupunginhallitukseen. Kysyn, kenen päätöksellä, millaiseen päätöksentekoprosessiin perustuen ja miksi taidegraafikko Yrjänä Ermalan taideteokset peitettiin maalilla Kivipainon rappukäytävän remontin yhteydessä. Hän tiedusteli myös millaisin kustannuksin ylimaalattu taideteos voitaisiin ennallistaa. Kaupunginhallituksen vastaus on tylyhkö: Taiteilijalta saadun tiedon mukaan alkuperäinen maalaus oli tehty jollain sekalaisella lateksilla. Ylimaalaus on tehty Tikkurilan korkeatasoisella Luja-lateksilla. Lateksin poistaminen lateksin päältä on erittäin kallista ja käytännössä jopa mahdotonta.

Jotenkin minun on  helppo samastua taiteilijaan joka on tehnyt työnsä "jollain sekalaisella lateksilla." Ja miten tyypillista, että taideteoksen ylimaalausta ei suoritettu millä tahansa sekalaisella lateksilla, vaan erittäin korkeatasoisella lateksilla. Ammattilaisten ottein.



Etappisika kirjoitti 21.08.2006 - 19:09
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta täytyy nyt kysyä: ooksää nähny nää tai muita Ermalan töitä?

Oikaisu samalla: de Anna ei taida olla Ermalan kollega (= graafikko tai kuvataiteilija).
Kirsti kirjoitti 21.08.2006 - 19:18
Jaa niin, ei ollutkaan. Korjasin sen tuonne, vaikka taisi tulla haamupäivitys.

Minulla on hämärä mielikuva, että olen nähnyt Ermalan töitä joskus aikoja sitten, siis joskus kahdeksankymmentäluvulla. Menivät silloin hiukkasen ohi. Mutta olen nähnyt Ermalan soittamassa säkkipilliä ja olen myös kerran riidellyt hänen kanssaan Hämeenportissa.
Pompula kirjoitti 21.08.2006 - 19:34
Tragikoominen tarina. Voisi olla Italo Calvinon novelli.

Etappisika kirjoitti 21.08.2006 - 21:12
Niin, Ermalaa pillillä ja ilman...

Ymmärtäisin koko tuon jupakan vihreiden profiilinnostoyrityksenä, viedä nyt tälläinen lateksijuttu kaupunginhallitukseen, kertoo minusta muusta kyllä kuin taiteilijoiden etujen ajamisesta. Oikea paikka olisi ensin kulttuurilautakunta, jos siellä saataisiin jotain aikaan (tiedän, hurskas toive!), vaikka nyt kuvataiteilijoiden tilakysymykseen jokin parannus noin alkajaisiksi.

Ermala pilleineen voi sillä välin vielä kärsiä tämänkin epäoikeudenmukaisuuden; asioista perillä olevista lähteistä saadun tiedon mukaan hänellä on taipumusta jälkikäteismarttyyriuteen.

Vedit varmaan Portissa Ermalaa lättyyn?
Kirsti kirjoitti 21.08.2006 - 22:27
Niin joo, en ajatellut tätä asiaa tuolta kunnallispoliittiselta käytännölliseltä kannalta lainkaan. mietin vaan miltä tuntuu kun oma teos peitetään lateksilla. Tosin ehkä Ermala ei ollut tehnyt teostaan täysin vakavissaan, kun siis ajattelee tuota materiaalivalintaansa. Mutta kumminkin tuntuu aika voimakkaalta viestiltä kun taideteos ylimaalataan hyvälaatuisella lateksilla. Jotenkin tästä tuli mieleeän Gallen-Kallela ja Danielson joiden kumpaisenkin freskot rapisivat seiniltä materiaalivirheiden vuoksi. Kumpi oikeastaan on taiteilijan kannalta traagisempaa.

Luultavasti minä vaihdoin vain pöytää. Harmi etten muista mistä riitelimme, mutta oletan sen olleen jotain sangen triviaalia.
Etappisika kirjoitti 21.08.2006 - 23:09
Mutta asiassa on positiivinenkin puoli: Turku ain´t what it used to be, vanhaan hyvään aikaan Ermala olisi saanut vielä noista Tikkurilan hyvälaatuisista Lujalatekseista kaupungilta yksilöidyn laskun, kaupunginsíhteerin allekirjoituksella varustettuna. Ja pillinsoittokiellon. Ja Hämeenporttiin porttikiellon.

Mutta nyt ollaan Turussa niin holjaa ja taiteilijamyönteistä että, kulttuuripääkaupunki nääs.

Kirsti kirjoitti 22.08.2006 - 08:01
Kyllä. Aina paremmaksi kaikki muuttuu, silti hyväksi ei milloinkaan.
Louhi kirjoitti 22.08.2006 - 12:14
"Remontista kaupungin talotoimessa vastannut rakennusmestari ei halua kommentoida asiaa nimellään. Hänen mukaansa kaupungilla ei tullut mieleenkään, että maalauksilla voisi olla pysyvää arvoa."

Tämä viimeisin lainaamani virke oli sitten yliveto! Siinä puhuu varsinainen taiteiden asiantuntija.

Mitä sitten tulee taiteilijan materiaalinvalintaan, niin tuntematta lainkaan Ermalaa tai hänen taidettaan muuten kuin näin netin välityksellä, tuli mieleeni pari seikkaa: maalaushan oli tilaustyö. Tilaajana oli lastenteatteri. Tunnetusti lastenteatterit eivät kieriskele rahakasoissa. Niinpä on oletettavaa, ettei teatterilla ollut varaa maksaa kovin suurta palkkiota, joten Ermala valitsi ne maalit, joihin hänellä oli varaa.

Materiaalin valinta ei kuitenkaan vähennä millään tavalla teoksen taiteellista arvoa, säilyvyyttä kylläkin.

Mutta onneksi Turun kaupungilla oli varaa kunnon lateksiin. *tuhahtaa*

Louhi kirjoitti 22.08.2006 - 12:16
Esimerkiksi tuossa osoitteessa voi tutustua tarkemmin Yrjänä Ermalan tuotantoon:

http://www.arsnet.net/ANJ.asp?viewID=179&peopleID=491

Kirsti kirjoitti 22.08.2006 - 15:39
Kiitos linkistä Louhi. Ja tuo on totta mitä sanot lastenteattereiden rahoista.

Etappisika kirjoitti 22.08.2006 - 20:19
Asian ytimessä oli kyllä tämä rakennusmestari X - hän nosti esiin ikuisuuskysymyksen: mikä on taidetta?

Kuvitellaan että nämä (Rudolf Koivu-pastissin mieleen tuovat) kuvat olisi vuokralaisen tilauksesta seinään sutinut Ermalan sijaan vaikka Kaj Stenvall, Osmo Rauhala tai Stefan Lindfors - häly olisi ollut varmaan suurempi kun asialla olisi ollut vähän nimekkäämpi tyyppi. Vaikka siis muut tekijät olisivat olleet ennallaan: ilman lupaa, anonyymisti (ilm. signeeraamatta) eikä uudelle vuokralaiselle tai omistajalle (kaupunki) olisi kerrottu mitään.

Prosessi olisi edennyt niin että ensin lööppi ("SKANDAALI! Huipputaiteilijan työn päälle lateksia Turussa"), sitten kaupungin tiedottaja tms. olisi pahoitellut tapahtunutta, pari kolumnistia (Hytönen, Lehtola) olisi vääntänyt asiasta Turku-vitsin tai pari, sitten Stenvall/Rauhala/Lindfors olisi tullut kertomaan että työt olikin ajateltu väliaikaisiksi, lastenteatterin johto olisi päässyt esittelemään rahapulaansa, joku Stenvall/Rauhala/Lindforsin kollega/vihreä paikallispoliitikko olisi lyönyt vähän mynttiä kuinka huonosti taiteilijoita kohdellaan Turussa ja me kyllä olemme aina olleet niiiden puolella jne. Suomen Taiteilijaseura ja pari muuuta järjestöä olisi antanut jonkun hampaattoman lausunnon, Turussa jotkut happopäät keränneet addressin. Ja sitten asia unohtunut, kuten nytkin. Mutta kuitenkin projekti olisi "toiminut", koska nyt oli kyse siis Taiteesta (=tunnettu tekijä).

Mutta tämä rakennusmestari joka ei halua nimeään julkisuuteen (epäilen kyllä että hän on nimeltään rak.mest. Marcel Duchamp) nosti tärkeän asian esiin.

On (tai ainakin muinaisina postmodernin aikoina oli) sellainen käsite kuin hype art - tämä kertomasi proggis olisi ollut sitä, jos se olisi a) toteutettu aikaisemmin ja b) Ermalan tilalla siis joku nimekkäämpi, säkkipillillä tai ilman.

Mm. täältä saa osviittaa tämän mainion rakennusmestarin vastaavista projekteista:

http://arthist.binghamton.edu/duchamp/fountain.html
Anu kirjoitti 23.08.2006 - 07:16
En minä oikein jaksa uskoa, että hyvälaatuisen lateksin käyttäminen olisi mikään erityinen viesti. Hyvähän se on, että seinät maalataan laadukkaalla maalilla, niin niitä ei kohta tarvitse olla maalaamassa uudelleen.

Ja etappisian kysymysten perään pari uutta: onko kaikki, mitä taiteilija tekee, aina taidetta ja miksi taiteella aina oletetaan olevan pysyviä arvoja?
Kirsti kirjoitti 23.08.2006 - 08:00
Anu, ei varmaankaan ole taidetta kaikki mitä taiteilija tekee. Mutta jotkut taiteilijat onnistuvat pääsemään siihen asemaan, että kaikkea mitä he tekevät, pidetään taiteena. Miten se tapahtuu, se on minusta kiinnostavaa. Ja yhtä kiinnostavaa on, miten itsestään selvästi toiset taiteilijat jäävät tämän pyhittämisen ulkopuolelle. Kuten Etappisika tuossa ylhäällä visioi, tilanne olisi ollut hiukan eri, jos maalauksen olisi tehnyt joku ns. nimekkäämpi taiteilija. Mutta entä jos Ermalasta yhtäkkiä vielä paukahtaa nimekäs? Entä jos hänet yhtäkkiä huomattaisiin jossain ulkomailla ja hänen uransa lähtisi rakettimaiseen nousuun. Entäs jos hänen työnsä alkaisivat yllättävästi kiinnostaa ihmisiä. Alkaisikohan silloin joku miettiä saisiko sieltä hyvälaatuisen lateksin alta vielä kaivettua Ermalan teoksen esiin, vaikka se kalliiksi tulisikin. Peittoon maalattu teoshan pysyy samana, mutta siihen suhtaudutaan eri tavalla tilanteesta riippuen. Joten taiteessa tärkeämpää kuin itse teos, tuntuu olevan juuri se mitä ympärillä tapahtuu. Se kuinka eri tahot vetävät köyttä siitä kenellä on merkitystä, kenellä ei.
Etappisika kirjoitti 23.08.2006 - 08:34
Voisi olla hauskaa tosiaan nähdä, mitä tapahtuisi jos Ermalasta tulisi yhtäkkiä kuuluisa: Claieringhlochissa järjestetyissä säkkipillinsoiton MM-kilpailuissa heltiäisi yllättäen kultamitali Suomeen ja Turkuun (seuraavalla ohjelmalla: karsinnoissa Monosen "Satumaa", semifinaalissa Rimski-Korsakoffin "Kimalaisen lento" ja finaalissa Uriah Heepin "Easy Livin´", jonka adagio-osassa Ermala vielä tekee kaksois-lutzin kierteellä): Turku lahjoittaa hänelle tontin, Ike Kanerva tuo avoautolla vanhan hyvän ystävänsä Ermalan lentokentältä torilla hurraavien väkijoukkojen eteen jne.

Muistetaan myös maaliskandaali: rak.mest. Duchamp saa välittömästi potkut, paikka ristitään Ermala-halliksi ja arkkip. Paarma käy hartaana toteamassa että Ermalan teos lepää lateksin alla, mutta on gospelin sanoin "tallessa siellä, tallessa siellä", ja jatkaa: "Kuinka usein onkaan näin myös elämässämme? ..."
Kirsti kirjoitti 23.08.2006 - 20:53
Etappisikako ne Paarman saarnatkin kirjoittaa...
Etappisika kirjoitti 24.08.2006 - 00:28
Mutta pidetään ihan meidän keskeisenä tämä... Jukkis ei tykkää jos tosta aletaan liikoja toreilla ja Turussa pöpisemään.
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 09:11
Er, are you having trouble posting something?
tattoo supply kirjoitti 26.08.2010 - 06:13
Beckham, the couple attended the London interlocking fingers to a party with reporters a photograph of the left forearm in David Beckham, has a strange tattoo patterns, according to his interpretation, which is a Hindi, literally no meaning, but it Tattoo Machine may make great Pinyin: the original spelling of these four were Indian words vi, cto, ri, a, is the wife's name together, understand? This is responsible for Beckham, "surgeon", and still is his Queen tattoo LouisMolloy, learned that David Beckham's back angel pattern and Brooklyn words are from his are mine, and more artistes are so-called mature work, he couples both naturally confident it! However, according to experts, Beckham arm six-inch tattoo - Hindi "Victoria" wrong Stainless Steel Tips, and become a "Vihctoria"! British Association of India and a Hindi text editor Padmesh Gupta said: "That is definitely not David Beckham tattoos Hindi experts. Hindi 'Victoria (Victoria)' no 'h'." This tattoo The author is Louis Molloy, previously, he also lines the back of David Beckham in his son Brooklyn's name and a guardian angel.
Jack Daniel kirjoitti 01.07.2011 - 08:45
We are the masters of technology and we have created for us a world full of extravagance, lavishness, lushness and offensively flattering. Technology is one of the most important things, that does a remarkable effect on us in almost every aspect of our lives. Technology has constantly seeped its way into our daily routines. Everything we do is somehow connected with technology, whether it is working on a paper in the computer lab, watching TV or listening to music on a computer, from weapons to transport to communications to medicine to education and all the way to the moon and back to the smallest thing as a nail cutter, a household appliance, without technology, life would be jagged and exasperating and without it we might still be living like the primeval man. Today the use of technology is tremendous. Almost every home has a computer and a way of communication like the telephone. Every home has stoves and microwaves. Most have cable television. Well to some people technology is the only way for them to depend on for survival. I have learned that technology plays a huge role in every person’s life. For better or worse for the good or bad technology has always been there for us. And it’s true that technology has helped us in lots of ways. The use of technology today has made people think harder to encourage them to create other technology that will benefit us in the future for survival, employment, education, health, etc. Technology could be the best thing that ever happened to us.
testking | testking ccie | testking ccna | testking ccnp | testking ccvp | testking a+ | testking mcp | testking pmp | testking cisa | testking ccia
sonia kirjoitti 02.08.2011 - 09:39
Great, thanks for sharing this blog post. Fantastic. send flower to mexico|flower in hong kong
Octavio Thonney kirjoitti 10.09.2011 - 20:54
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
essay kirjoitti 06.10.2011 - 15:26

The very first step you must complete before you can write a good paper is the step of performing research. Research is very important, because research will provide you with all of the information you need to create an informative and useful essay. By properly completing the research phase, you will not have to deal with writer's block as well.
_______________
essay help
essay services

Advertising Dissertation kirjoitti 03.12.2011 - 09:02
I really want to see about this kind of post. And you give me this optunity thanks.
How to buy an essay kirjoitti 14.12.2011 - 08:15

Distance learning has gained a great impetus in the present education pattern. Everyone wants to do something else along with pursuing a course. You can continue your studies along with your job priorities with the assistance of distance education. But in ordinary distance education there are several problems at the level of correspondence. Online education is a type of distance education you may consider but diminishes the pitfalls of regular distance education system.
_________________________________
Buy UK essay
Buy a custom essay
How to buy an essay kirjoitti 19.12.2011 - 08:53

Thank you for taking the time to publish this information very useful ! I’m still waiting for some interesting thoughts from your side in your next post thanks.
_____________________________
Buy a custom essay
Want online essay
custom essay kirjoitti 09.03.2012 - 15:36
The more that learn to read the less learn how to make a living. That's one thing about a little education. It spoils you for actual work. The more you know the more you think somebody owes you a living.
buy an essay
literature review kirjoitti 09.03.2012 - 16:18
Getting things done is not always what is most important. There is value in allowing others to learn, even if the task is not accomplished as quickly, efficiently or effectively.
literature review examples
taisan kirjoitti 13.03.2012 - 11:04
Nothing beats finding some useful information, for my research, keep em coming.

used kia
Gold discovery
research project presentation  kirjoitti 21.03.2012 - 06:14
It’s good stuff here and I have been looking for such information for many days. Thanks for sharing this information.
free sample term papers kirjoitti 14.04.2012 - 17:26
This is the topic which we actually needs to be understood. These are the most highly programs that we must follow.
term paper writing service
custom term paper
term papers guide kirjoitti 12.05.2012 - 18:06
I wonder how you got so good. This is really a fascinating blog, lots of stuff that I can get into. One thing I just want to say is that your Blog is so perfect!
college term paper guide | term paper guru | term paper writing
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta