Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
19.10.2005 - 16:09


Ihmiselle luonteenomainen "lattean tyytyväisyyden tila" oli ehkä päällimmäinen asia mikä jäi mieleen Markku Ojasen kirjasta Onnen etsijät. Lattea tyytyväisyys on minusta hauska ja kuvaava termi, vaikka heti ensikuulemalta se voi tuntua lievältä vähättelyltäkin, varsinkin kun sitä kuitenkin tulee haaveilleeksi kaikesta ihmeellisestä onnesta mitä elämä voisi tuoda tullessaan. Minulle esimerkiksi kelpaisi jokin rahakas kirjallisuuspalkinto mainiosti. Mutta vaikka palkintoja ei heru, olen silti lattean tyytyväinen kun saan kyyhöttää täällä suhteellisen mukavassa työnurkassani, ryystää kahvia ja horista omiani nettiin, varsinkin jos saan välillä varsinaisia töitänikin tehdyksi.

Toinen asia mikä kirjasta jäi mieleen oli Ojasen lämpimän myönteinen suhtautuminen itsepetokseen, jota hän käsittääkseni pitää lähes välttämättömyytenä jotta ihminen voisi elää tässä latteassa tyytyväisyyden tilassaan eikä tekisi ahdistuksissaan harakiria. Olemme ilmeisesti taitavia selittämään asioita itsellemme parhain päin ja erityisen taitavia olemme vertaillessamme itseämme muihin. Osaamme hankalasta altavastaajan asemastammekin vertailla itseämme loistaviin menestyjiin sillä tavalla, että vertailu suojaa persoonaamme ja näyttäydymme ainakin omissa silmissämme jotenkin positiivisempina pakkauksina kuin varsinaiset menestyjät. Joskus nämä minää suojaavat keinot kuitenkin saattavat alkaa falskata, ihminen joutuu kohtaamaan hiukan liikaa realismia ja sukeltaa lattean tyytyväisyyden tilastaan kohti masennuksen syövereitä.

Mutta merkillistä on, että ihminen voi joutua kokemaan vakaviakin menetyksiä elämässään ilman että tämä lattea perustyytyväisyys paljonkaan horjuu. Esimerkiksi sairastuminen tuottaa kyllä mielialan laskua ja pessimismiä, mutta yllättävän nopeasti mieliala kuitenkin jälleen kohenee ja saavuttaa normaalilukemat. Ainoastaan sitten jos vaikeuksia kasaantuu, niin kuin niitä tietysti usein kasaantuu, niiden negatiivinen vaikutus mielialaan on dramaattisempi ja pysyvämpi.

Ojasen kirja on sympaattinen, koska hän on toisaalta tiedemies ja psykologi joka lähestyy kohdettaan, siis ihmisen onnellisuutta, erilaisin psykologisen tutkimuksen menetelmin. Ranneke piippaa ja koehenkilö merkkaa kuponkiin kuinka onnelliseksi hän tuntee itsensä sillä hetkellä. Kuulostaa pöljältä, kieltämättä. Toisaalta hän on vakaumuksellinen kristitty joka hiukan anteeksipyydellen ja varovasti pohdiskelee löydöksiään myös raamatullisessa valossa. Hän ei tahtoisi pohdiskeluillaan loukata ihmisiä jotka kokevat uskonnollisuuden vieraaksi tai jopa vastenmieliseksi elämänalueeksi, mutta toisaalta monen ihmisen onni liittyy pyhyyden kokemukseen, joten sen sulkeminen ulkopuolelle vääristäisi kokonaisuutta.

Ojasen kirja liittyy positiivisen psykologian traditioon. Kysymys ei ole vaikeiden asioiden kaunistelusta, vaan elämää kannattavien asioiden esiin tuomisesta.

Lisäys: Huomasin, että Parnasson blogi oli päivittinyt. Kävin lukemassa ja ennen kuin tajusinkaan olin klikannut itseni tilaussivulle ja tilannut itselleni Parnasson. En olisi ikimaailmassa uskonut sortuvani moiseen. En käsitä itseäni.

kielimies kirjoitti 19.10.2005 - 17:09
Anteeksi, kun aloitan kommenttilaatikon sivuseikalla. Miksi jotkut sanat nousevat muotiin? 'Lattea' laski fiilikseni, etten päässyt otsikkoa pitemmälle. Käyttikö Ojanenkin sitä?
Kirsti kirjoitti 19.10.2005 - 17:12
Pahoittelen fiiliksen laskua, mutta sitä sanaa Ojanen nimenomaan käytti. "Lattea tyytyväisyys" on hänen terminsä. Minusta se oli hauska.
Mirjam kirjoitti 19.10.2005 - 18:09
Hannu Raittila otsikoi erään Hesarin kolumninsa: Latte on lattea aina. En voi mitään, että se tulee alvariinsa mieleeni, kun kuulen sanan lattea. Kolumni oli oivallinen, sikäli kuin muistan oikein - siitä taitaa olla jo aikaa.

Mutta Kirsti! Mitä ihmeen pahaa on Parnasson tilaamisessa: Papinniemi taitaa tahdä ihan luettavaa lehteä, luithan blogista, että uudistuksia on tulossa.
Karpalo kirjoitti 19.10.2005 - 18:19
Koko syksyn olen miettinyt Parnasson tilaamista. Edellisen päätoimittajan aikaan se ei edes käynyt mielessä. Kirjastossa luin ja päivittelin arvostetun kirjallisuuslehden alamäkeä, mutta nyt näyttää siltä että lehti on muuttumassa siihen suuntaan joka herätää mielenkiintoa. Joten sun innoittamana taidan tilata nyt viimein itsekin. :) Matkiapina. :)
Saara kirjoitti 19.10.2005 - 18:24
Oi naiset, olen niin ylpeä teistä! En olisi uskonut, kaiken sen jupinan jälkeen mitä minäkin olen saanut kuulla, että Kirstikin vielä Parnasson tilaa.
Pälli kirjoitti 19.10.2005 - 18:46
Kuulostaapa hyvältä tuo Ojasen kirja. Pitänee hankkia käsiinsä ja lukea.

Psykologian approa lukiessa eräs mielenkiintoinen yksityiskohta oli tuo, että itseasiassa masentuneeksi diagnosoidut ihmiset ovat realistisempia vaikutusmahdollisuuksiensa suhteen kuin terveen kirjoissa olevat. Eli mielenterveys todellakin vaatii hiukkasen itsepetosta!

Latteaan tyytyväisyyteen on vaikea tyytyä, kun on joskus ollut maailman onnellisin... onni on merkillinen juttu. Se tulee ja menee kuin se kliseinen perhonen, jota ei saa pyydystettyä kuin unohtamalla koko pyydystämisen.

Olen ollut aika onnellinen nyt, kun elämäni on taas pullollaan jos jonkinlaista aktiviteettia, mutta en kuitenkaan ole kokenut samanlaista ... kirpeän kaunista pilvivaltakuntaa kuin vuosia sitten, jolloin olin maailman onnellisin, vaikka minulta puuttui paljon sellaista, mitä minulla nyt on...

Lieneekö sitten kysymys siitä pyhyyden kokemisesta. Oli se mitä tahansa, sitä kipeästi kaipaan aina kun se palaa mieleen. Maailma säkenöi tuhansissa väreissä, ja sellaisena sen tahtoisin nähdä tänäänkin.
Karpalo kirjoitti 19.10.2005 - 18:52
No niin. Ilman Parnasson blogia olisin jahkaillut tilaamisen kanssa vielä vaikka kuinka pitkään. Blogeista on siis lehtitaloille ihan konkreettistakin hyötyä. Otitko Kirsti kestotilauksen vai määräaikaisen?

T. Kestotilaaja.




Kirsti kirjoitti 19.10.2005 - 19:05
Hienoa Karpalo, kestotilaajahan minäkin tietysti, tulee halvemmaksi. Voidaan sitten pitää Saaran kanssa lukupiiriä ja keskustella Parnasson hienoista artikkeleista.

Niin Mirjam, Papinniemen blogista se kimmoke lähtikin. Ei kai Parnasson tilaamisessa mitään varsinaisesti pahaa ole, mutta oli se aika yllättävä päähänpisto koska olen vihannut sitä lehteä.

Pälli, minulle jäi luennoilta silloin aikoinaan tuo sama juttu mieleen, että masentuneet ovat itse asiassa realistisempia kuin ns. terveet. Aika hämmentävä ajatus ihmiselle joka on pitänyt jotenkin tärkeänä kykyä olla itselleen rehellinen.

Ei kai se lattea tyytyväisyys sulje pois suuria onnenhetkiä, mutta kukaan ei voi jatkuvasti olla ylenpalttisen onnellinen. Jos asiat ovat jatkuvasti kauhean hienosti, esim minulle satelisi tunnustusta ja palkintoja oikealta ja vasemmalta alkaisin vaatia yhä suurempia tunnustuksia ja palkintoja. Ihminen kai on sillä tavalla kyltymätön. Suurten onnentunteiden kokeminen edellyttää että on välillä kausia jolloin sitä onnea ei oikein ole.
Mustonen kirjoitti 19.10.2005 - 23:03
Onnen tunnehan on heiluriliikkeen ääripiste - se voi kestää vain vatsaa kouraisevan huikean sekunnin murto-osan. Kuka meistä haluaisi jäädä kiikkumaan päiviksi tai viikoiksi kiikun ääriasentoon, kun henki ei kulje, sydän jyskää ja maailma humisee korvissa? Leuto tyytyväisyys on mukava keli. Ei tarvitse koko ajan taistella luonnonvoimia vastaan.
kirsi kirjoitti 20.10.2005 - 02:39
Hei, voidaan sit metablogata Parnasson juttujen pohjalta! Mä pyysin Parnasson synttärilahjaksi äidiltäni sinä vuonna, kun päätoittaja vaihtui isolla ryskeellä. Joo, siinä on ihan hyviä juttuja välillä. Millähän perusteella ne valitsevat mitkä kirjat arvostellaan. Ja mitkä kirjat arvostellaan sivutolkulla ja mitkä ei. Ottaiskohan ne Aira Bukkosin kirjan arvosteltavaksi siellä? Eppäilen... Se Raittilan kirjoitus oli mielenkiintoisin tässä viimeisimmässä lehdessä. Ja yksi juttu parilta viime vuodelta on ylitse muiden: Antti Tuurin juttu Paasilinnasta. Se oli todella hyvä.

Mitä tulee latteaan tyytyväisyyteen, niin näyttää ikä tuovan tullessaan sen, että latteaan tyytyväisyyteen vaipuminen ei tunnu yhtään pahalta... Kaameeta. Adrenaliinipaukuista irti pääseminen vei vuosia.
Kirsti kirjoitti 20.10.2005 - 09:46
Samaa mieltä Mustonen, niin katkeralta kuin tuntuukin luopua ikuisen onnen unelmasta.

Kirsi, minä olen niin yliherkkä ihminen että adrenaliinipaukut ovat aina olleet kauhistus. Ja alavireisyyteen taipuvaisena lattea tyytyväisyyskin on vaikuttanut tavoittamattomalta onnentilalta.

Arvosteltavat kirjan valitaan tietenkin hienosti perustelulla mutu-tuntumalla.
minh kirjoitti 20.10.2005 - 14:55
Viimeksi "lattea" -sana oli minun mielestäni hyvässä käytössä eräässä blogissa, jossa kirjoittajan tyttöystävä halusi antaa uuden kissan nimeksi Latte ja kirjoittajan mielestä se oli Lattea. Muuten "lattea"-sanan voisi jo pikkuhiljaa korvata jollain muulla. Minulla on käytösäni monia sanoja, joita en ole uskaltanut tunnistamisen pelossa nettiin (blogiini) laittaa, koska olen ne joskus lanseerannut uudiskäyttöön ja minut taatusti niistä tunnistetaan. Mutta lattealle on pikkuisen vaikea löytää sopivaa synonyymia. Penseä ja lenseä ovat jo liian negatiivisia, lattea kuvaa olotilaa ja muitakin asioita ihan kivasti, mutta on liialti viljelty...

Parnasson menin minäkin tilaamaan tuossa jokin aika sitten. Ihan vahingossa1
-minh-
Kirsti kirjoitti 20.10.2005 - 16:03
Olen itse käyttänyt aika harvoin sanaa lattea, joten en ole tajunnut sanassa piileviä ongelmia. Tosin tuntuu jotenkin sopivan sanan henkeen, että sitä käytetään liikaa ja sana itsessään alkaa tuntua lattealta.

Mahtaakohan ne siellä Parnassossa huomata saaneensa yhtäkkiä yllättävän paljon uusia tilaajia. Tuskin maltan odottaa että posti tuo minulle ensimmäisen ikioman Parnasson.
Karpalo kirjoitti 20.10.2005 - 16:32
Innostuneella jännityksellä minäkin omaa Parnassoani odotan. Olisin halunnut tilata lokaluun lehdenkin, mutta takautuva tilaaminen ei ollut mahdollista ja joudun siksi joko ostamaan lehden tai lukemaan sen kirjastossa, missä olen aikaisemmatkin parnassoni lukenut.

Näistä Rossin kauden lehdissä olikin ehkä mieleenpainuvin juttu tämä Tuurin Paasilinna muistelus, vaikken ole Tuurin kirjojen suuri ystävä koskaan ollutkaan. Olen niitä aikoinaan lukenut useita selvittääkseni mikä on miehen maineen salaisuus. Koskaan en siitä selville päässyt, ei voi mitään. Tyyli ei vaan kolahtanut.

Aamulla minäkin ajattelin että osaakohan ne yhdistää tilaajamäärien äkillisen kohoamisen ja blogin yhteyden. Osaa varmaan, luultavasti tämä menee juuri heidän laskelmiensa mukaan.

Aamulla kerroin miehelle tilanneeni Parnasson. Se veti siitä sellasen johtopäätöksen että en kirjoita täällä työhuoneella vaan surffaan netissä. Suutahdin siitä lievästi, ehkä siksi että puoliso oli kannanotossaan harvinaisen oikeassa.
Kirsti kirjoitti 20.10.2005 - 17:48
No mutta kuka sitä nyt jaksaisi koko aikaa kirjoittaa. Täytyyhän sitä välillä saada käydä moikkaamassa kavereita ja tilailla vähän lehtiä.
Moka kirjoitti 20.10.2005 - 21:15
Mitä täälläkö livetään toimittajien blogien vastaisesta rintamasta ja vaan liverrellään huolettomasti. O tempora o mores!
Mocca kirjoitti 20.10.2005 - 21:21
Caffè latte, por favor!
Piikkis kirjoitti 20.10.2005 - 21:47
Hmm. Olen muutaman kerran joutunut vakaviin tilanteisiin, ja ne kyllä muuttivat minua. Tosin ehkä jotenkin onnellisemmaksi ja tyytyväisemmäksi, viimeisetkin teiniangstin rippeet hävisivät, kun ihan oikeasti ja kunnolla katsoi kuolemaa silmään.

Palautuuko ihminen sitten ikinä kokonaan vai ei... Minä sain tällä viikolla todeta, että henkilökohtaiseen menetykseen liittyvä suru on sellainen, joka aktivoituu yllättävän voimakkaasti hyvinkin jo käsiteltynä ja taakse jätettynä, kun joku pistää oikeaan kohtaan uudestaan.
Kirsti kirjoitti 20.10.2005 - 22:09
Niin tosiaan Moka, en ollut huomannut tuota toimittajien vastaista rintamaa kun en ole oikeastaan kunnolla vielä huomannut niitä toimittajiakaan.

Piikkis, minä olen kyllä huomannut saman. Kun joutuu kohtaamaan vakavia asioita, se muuttaa arvojärjestystä ja turha angsti poistuu.

Ehkä ihminen ei koskaan kokonaan palaudu kokemistaan suruista. Täydellinen palautuminen ehkä vaatisi täydellistä unohtamista, mutta jos asiaa on käsitellyt, se on myös painunut mieleen, koska niin aivomme toimivat. jos käsittelemme asiaa, se myös painuu mieleen ja voi sopivasta ärsykkeestä aktivoitua. Mutta tuskin kuitenkaan enää yhtä tuskallisena kuin silloin alussa.
Piikkis kirjoitti 20.10.2005 - 23:28
Niin, ei enää niis tuskallisena. Omaan luonteeseeni liittyy vielä se, että kun se suru aktivoituu, niin se ei aktivoidu enää vain omasta henk. koht. menetyksestäni, vaan kaikkia saman kokeneita ymmärtäen, puolustaen, ja taistellen heidän puolestaan.
kielimies kirjoitti 21.10.2005 - 08:13
Vielä kieleen:

Puhutaanko enää "aneemisesta" kirjoituksesta / käsikirjoituksesta / kirjasta? Heti tajusi, millaisesta tekstistä oli kyse: aneeminen teksti latisti lukijan aistit, tunteet ja älylliset viritykset.

Onko 'lattea' korvannut 'aneemisuuden'? Molempia käytetään arvioinnin työkaluina pyrittäessä luonnehtimaan kirjoituksen voimaa ja latausta. Tai niiden puutetta.

Henk.koht. kärvistelen sekä 'lattean' (muualla kuin kahvilassa) että 'aneemisen' kanssa (muualla kuin lääketieteessä).

Sanat kuluvat, valitettavasti. Valitettavasti, valitettavasti. Valitettavasti.

Toisaalta muotisanat yhdistävät ja kirjoittaja tulee ymmärretyksi alta lukuyksikön. Ei tarvitse selitellä kun pyörittelee suosikkeja. Kielestä filosofiaan: eikö onnellisuuden eräs mittari ole, että ihminen kokee tulevansa ymmärretyksi (lähioloissa yhden tai muutaman, kirjoittajana massojen...), joka voi johtaa aktiiviseen vastakaikuun?


Kirsti kirjoitti 21.10.2005 - 08:30
Kyllä aneemisuutta käytetään ja se onkin hyvä sana. Muotisanat ovat tosiaan eräänlainen meemi. Ja meemikin on tietysti muotisana. Mutta onko lattea tosiaan sama kuin aneeminen? Aneeminen tyytyväisyys? Ei vaikuta ihan samalta. Täytyy miettiä.
Karpalo kirjoitti 21.10.2005 - 09:43
Niin, se jotenkin vapauttaa sitä kirjoittamistakin, kun tietää että voi parilla painalluksella poiketa ulkomaailmassa ja palata sitten taas sisämaailmaan takaisin. Tämä ei varmaan toimi kaikilla, mutta mulle se sopii, koska olen hermostuvainen ja kykenemätön pitkäjänteiseen työskentelyyn, pieni katko antaa uutta potkua, eikä tartte nousta tuoliltaa, koska muuten sen katkon saamiseen täytyy lähteä kävelemään ja siinä voi törmätä oikeisiin ihmisiin joiden kanssa voi joutua juttelemaan ja se taas voi karkaista kirjoitusvireen, tai sitten voi joutua menemään jääkaapille vaikkei oikeasti tertteiskaan.

Siitä tulikin mielenn ettei työhuoneessa saa olla mukana ruokaa esim viinirypäleitä, koska kirjoittamisen aikana tulee syötyä tauotta jos ne herkut on siinä käden ulottuvilla. Vettä pitää olla, se on terveellistä.
Kirsti kirjoitti 21.10.2005 - 10:10
Just noin mäkin toimin. Paitsi että juon kahvia. Aamulla tavallista ja iltapäivällä kofeiinitonta. Ikävä kyllä mä myös välillä syön tässä koneen ääressä, esimerkiksi turkinpippurit antaa kovasti potkua. Joskus tuntuu että tupakointi voisi auttaa, mutta se ei käy päinsä.
Karpalo kirjoitti 21.10.2005 - 10:40
Joo, tupakointi on ehdottoman pahasta kirjoittaessa ja tietenkin muulloinkin, vaikka toisin usein luullaankin. Se vie aivoista hapen ja sitä kautta vähentää ajattelukapasiteettia, jonka vähentämiseen ei ainakaan meikäläisellä ole varaa. :)Kahvi voisi olla piristeenä hyvä samoin karkit, mutta koska olen luopunut niiden käytöstä, täytyy tulla toimeen ilman dopingia.
Omer Antenucci kirjoitti 10.09.2011 - 20:16
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta