Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
22.10.2005 - 12:15


Tänään olen menossa Naisten hyvänolon iltaan.

Ajatuskin pelottaa. Mutta muistan, että hetki sitten asuin vielä maalla ja  valitin miten minulla ei ollut sosiaalista elämää, joten kun kutsu tuli, ajattelin ettei ehkä ole syytä olla kovin ronkeli. Olen kiitollinen siitä, että vanhat ystävät joihin en ole pitänyt yhteyttä vuosikausiin, vielä vaivautuvat kutsumaan pippaloihinsa. Joten minähän menen, oli sitten odotettavissa naisen hyvää tai pahaa oloa. Luultavasti pahaa, koska aion ottaa viinipotun mukaani ja vaikka olenkin kohtuukäyttäjä niin sosiaalisissa tilanteissa, mikäli jännitys muljahtaa ahdistuneisuuden puolelle, saattaa käsi kipata lasia huulille vähän turhankin ahkerasti. Onneksi yleensä päänsärky ja väsymys ehtii ennen kuin ryhdyn sen kummemmin itseäni munaamaan.

Mutta en halua kasvohoitoa, jalkahoitoa, turvesaunaa, meikkivinkkejä enkä ruokavalistusta. En halua että kukaan hiplaa minua ja kertoo kuinka saisin pirteämmän ilmeen. En aio värjätä hiuksiani, vaikka minulla onkin harmaata. En ryhdy enää meikkaamaan. Meikkasin joka jumalan päivä jostain 12 vuoden iästä aina jonnekin tuonne 35 vuoden ikään saakka, mutta mitä se auttoi?  En voinut yhtään sen paremmin silloin eikä minulla ollut parempia ihmissuhteita kuin nykyään. En tuntenut itseäni paremmaksi ihmiseksi. En ollut pirteämpi, onnellisempi, rakastanut itseäni enemmän. Jos olin kauniimpi, sillä ei ollut mitään käytännön merkitystä.

Itse asiassa en oikein ymmärrä näitä itsensähemmottelujuttuja, joita naistenlehdet tyrkyttävät. En ymmärrä öljyjä, voiteita ja hajusteita joita pitäisi hieroa itseensä kynttilänvalossa, lempeän musiikin säestyksellä jotta voisin tuntea itseni arvokkaaksi ja tärkeäksi ihmiseksi. Enkä ole koskaan ymmärtänyt ihania naisten keskisiä lörpöttelyhetkiä joissa laitetaan toisen tukkaa, kokeillaan toisen meikkejä ja hiuspampuloita ja vaatteita ja uskotaan siinä sivussa naisenelämään liittyviä ihmeellisiä salaisuuksia. Ja nautitaan vähäkalorinen, mutta herkullinen salaattiateria viileän kivennäisveden tai ehkä viinilasillisen kera, mutta kukaan ei sitten vedä itseään känniin ja ala sen kummemmin tilittää.

Biologisia sukupuolia on varmaan vain kaksi, tai kolme jos otetaan huomioon intersukupuoliset, jotka kuitenkin ovat aika harvinaisia. Mutta olen alkanut ajatella miten kätevää olisi jos sosiaalisia sukupuolia voisi olla enemmänkin kuin vain kaksi. Tuollainen kukkaistuoksuinen tyttöjenilta tuntuu toimivan minun kohdallani niin, että se nimenomaan häivyttää ja hämärtää omaa naisidentiteettiäni ja nostaa esiin jotain muuta, jolle en keksi sopivaa sanaa. En tunne itseäni neutriksi, enkä mieheksi, tunnen vain itseni jotenkin epänaiseksi koska en ole koskaan osannut luontevasti meikata tyttöporukassa. Enkä puhua tyttöjen jutuista. Myös vaeltelu naisten alusvaateosastoilla pitsiunelmien keskellä on aina herättänyt kauhua  ja parfyymiosastolla iskee helposti silkka paniikki. En osaa käyttää korujakaan. Sen sijaan tykkään kalastaa ja hakata halkoja ja samoilla metsissä ja ratsastaa. No ratsastus on kyllä tyttömäinen harrastus, se pitää myöntää. Siinä ehkä onkin syy miksi en ole vaipunut tämän syvempään identiteettikriisiin. Ja tietysti kiinnostus ihmissuhteita ja rakkauden eri ilmenemismuotoja kohtaan saattaa tehdä minusta sukupuoleni tyypillisen edustajan.

Huh, löysinhän minä niitä naisellisia puolia itsestäni. Ahdistus hellitti jo merkittävässä määrin. Täytyy pitää mielessä nuo asiat siellä Hyvän olon illassakin. Kun meikkivinkkejä jaellaan hoen itselleni: sinä kirjoitat ihmissuhteista siis sinäkin olet nainen. Hyvin se menee. Ehkä raportoin illan kulusta myöhemmin.  
Karpalo kirjoitti 22.10.2005 - 13:44
Oletko sinä samaistunut koskaan minun kirjoituksiini. Mulle tulee sellainen tunne usein kun luen näitä sinun päreitäsi. Samanlaisuuden ja tuttuuden tunne.

Jalkasi näyttävät sellaisilta, että niillä on tehty paljon töitä. :)
Kirsti kirjoitti 22.10.2005 - 13:50
Karpalo, useinkin.

Ajattelin juuri, että kuinka monta lukijaa pystyy häätämään noilla tautisilla jaloilla. Löysin ne jostain kuvapalvelusta. Ne on aika kamalat kyllä.
Petra kirjoitti 22.10.2005 - 13:55
Lohdullista, että on samanhenkisiä naisia tai mitä tahansa neutreja. Minä kun tapaan tyttöystäviä ja istutaan iltaa, niin onneksi kukaan ei hiplaa tai kehu uusilla ryppyvoiteilla. Ehei, kuppia kaatuu ja puhutaan kaikesta muusta.
Olen ihmetellyt sitä, miksi tavarataloja sanotaan naisten taivaiksi tai paratiiseiksi. Niistä on kai kirjoitettu kirjakin äskettäin? No, enivei, helvetin esikartanoita ne ovat ja shoppailu ylipäänsä. Syvältä.

Mutta voihan tulla kuitenkin hauska ilta, Kirsti. Keskity ystäviin ja seuraa heitä. Ja onhan tuollaisessa illassa se hyvä puoli, että saa aihioita, jos joskus haluaa kirjoittaa sellaisesta illasta :)
Kirsti kirjoitti 22.10.2005 - 14:02
Joo, eikös se ollut Anna Kortelainen joka teki kirjan tavarataloista. Katselin jonkun haastattelunkin, jossa hän selitti asiaa. Silloin kun tavaratalot syntyivät, naisilla ei ollut sellaisia julkisia paikkoja joissa olisivat voineet kuljeskella ja keskittyä itseensä, toisin kuin miehillä jotka hallitsivat kaikkia julkisia tiloja. Että tällaista historiallista taustaa vasten voin ymmärtää tämän puheen tavarataloista naisten paratiiseina. Mutta nykyään naiset voivat mennä baariin tai ravintolaan tai olla vaikka kotona ihan rauhassa. Minusta joku voisi tehdä kirjan sohvasta ja televisiosta naisten paratiisina, koska juuri mikään ei minusta ole ihanampaa kuin maata sohvalla ja katsella televisiota.

Luotan siihen, että illasta tulee mukava, koska sinne tulee vanhoja tuttuja joiden kanssa ei koskaan ole puhuttu meikkivinkeistä, vaan kaikesta ihan muusta.
Petra kirjoitti 22.10.2005 - 14:12
Joo, historialliset taustat ottaen huomioon ymmärrettävä asia, mutta kyllähän nykyäänkin on naisia, jotka nauttivat tavaratalojen paratiisiudesta.
Sohvalle pitäisi tehdä ylistyslaulu. Minä syön, katson teeveetä, luen, surffaan netissä ja nukun päiväunet sohvalla. Yöksi kyllä siirryn sänkyyn. Se tuo ryhtiä elämään.

Hauskaa iltaa.
Kirsti kirjoitti 22.10.2005 - 14:21
Onhan niitä. Ja siksi tuntuisikin luontevalta ajatella, että ne ovat jotain toista sukupuolta kuin minä tai jopa peräti etteivät ole samaa ihmislajia lainkaan, vaan enempi jostain ulkoavaruudesta kotoisin. Hauskaa iltaa sinullekin ja kaikille muillekin, minä tosiaan lähden kohta tuonne sateeseen.
-C- kirjoitti 22.10.2005 - 15:27
Minä tykkään kaikista ihanista naisellisista hömpötyksistä, koruja, parfyymeja, meikkejä, pitsiunelmia jne. Mutta ei mitenkään tyttöjen kesken kikatellen ja pampuloita lainaillen. Ihan kauhistus! Mutta olenkin sosiaalisesti rajoittunut ;p
maalainen kirjoitti 22.10.2005 - 15:31
Hahaa. Ymmärsit kovin hyvin joskus aiemmin huuhaan toisia puolia, mutta nyt et tyypillisintä nais-huuhaata.
Louhi kirjoitti 22.10.2005 - 15:47
Ihanaa, kun sanoit ääneen sen, mitä olen ajatellut koko ikäni. Epänaiseksi olen minäkin tuntenut itseni koko ikäni. Ahdistun aivan mahdottomasti juuri tuollaisista naistenilloista. Tuppervaara-kutsuilla olen sentään joskus käynyt, vaikka tiukkaa teki.

Mutta tuollaisissa illanistujaisissa saattaa tosiaankin olla hauskaakin, mikäli tosiaan mukana on joku toinenkin samanhenkinen. Sitä paitsi saahan sieltä kirjallista materiaalia, miten naisellinen nainen käyttäytyy uuden luomipuuterin ääressä.

P.S. Onneksi nuo jalat eivät olleetkaan sinun : ) Nehän näyttävät aivan palovammaisilta.
kaura kirjoitti 22.10.2005 - 18:57
Nuorena ahdistuin hengiltä jo opiskelukaverityttöjen teeillassa, kun tunsin olevani ihan kumma ja väärin päin. Meikit, horoskoopit ym. judeemit saattoivat munt jo tainnoksiin.

Juttelin tässä yhden kaverini kanssa, joka kertoi vastaavaa, mutta toiselta puolelta: häntä pelotti ihan hurjana istua iltaa poikakaverinsa kaverien (joihin minäkin kuuluin) seurassa. Kuitenkin me pidimme hänestä, vaikka hänen tapansa olla oli erilaisempi kuin meillä muilla. (Erilaisiahan olimme me muutkin: emme olleet mikään täysin yhtenäinen porukka kuten eivät kai nuo naisten hemmotteluillanistujatkaan.) Hänestä tuntui meihin muihin verrattuna hömpältä ja tyhmältä, kun taas minusta hän oli hauska ja välitön.

Olen sitten ajatellut, että ehkä näissä oudoissa tilanteissa kannattaa olla rento soluttautuja tai osallistuva antropologi, joka ei asetu tutkittavien ylä- eikä alapuolelle. Voisin tuumata, että ehkä hekin tykkäävät minusta ja läsnäolostani, vaikka olen erilaisempi, kunhan en ole ilkeä tai aggressiivinen tai muuten penseä omien ahdistusteni takia. Yllättävän hyvin menee, kun heittäytyy lapseksi ja kyselee kaikenlaista, mistä ei tiedä mitään. Ihastunutta tirskuntaa syntyy, kun täydellisen tietämätön tekee alkeellisia kysymyksiä, mutta vastaukset ovat aina olleet ystävällisiä ja ihmiset usein pitävät siitä, kun saavat kertoa itselleen tutuista asioista kyselevälle kumppanille.

Tästä voisi kirjoittaa vaikka kuinka.
anita knkka kirjoitti 22.10.2005 - 19:37
Taidan olla outo (queer), kun tykkään "tyttöjen" illoista, isäni ankarasti tuomitsemasta naisten "lörpöttelystä", kyökkifilosofoinnista ja -psykologiasta yms. mihin niin harvoin on nykyään aikaa. Tykkään siitä kun selkääni, niskaani, päätäni, jalkojani hierotaan, hiuksiani laitetaan, naamaani meikataan. Tykkään vaihtaa ruokareseptejä ja käydän shoppailemassa ystävättären kanssa. Rakastan kaikkia naisellisia juttuja. Miesten maailmassa olen kuin orpo piru. Sivumennen sanoen, onpas täällä vuodatuksessa hankala kommentoida, kun ei näe teksistään kuin pienen pätkän.
Kirsti kirjoitti 23.10.2005 - 09:21
Anita, et ole outo, -C- tuolla ylempänä ilmoittautui kaltaiseksesi, vaikka tunnustautui samalla hiukan sosiaalirajoitteiseksi.

Maalainen tosiaan löysi sokean pisteeni, mutta huom. en yritä käydä taistoon poistaakseeni naisellisen huuhaan maailmasta. Saakoon minun puolestani rehottaa aivan rauhassa.

Tuo heitto antropologista oli kyllä hyvä. Minunhan periaatteessa pitäisi olla sellainen, olen saanut sellaisen koulutuksenkin. Nyt nähdään että meni taas kohdallani koulutus hukkaan, vaikka kyselin kyllä paljon, mutta siideriä ja viiniä tuli juotua liikaa mikä hiukan verotti havaintokykyä.
kirsi kirjoitti 23.10.2005 - 11:11
Mä menisin jos joku pyytäisi, mutta ei ole kukaan koskaan pyytänyt! Kerro mitä siellä tapahui??

En tykkää shoppaamisesta ellei ole puoli promillea lasissa:) Mutta hieronnat ja muut hemmottleut on ihania, siis olisivat ihania... ai jai.
Pälli kirjoitti 23.10.2005 - 15:30
Hmm... eihän naiseus ole siinä hömppäämisessä. Minusta se on harmitonta hömppää, tuommoinen, jos se pidetään oikealla paikallaan, eli harmittomana ajanvietteenä, eikä minään naiseuden kriteerinä.

Meikittömyys on outo juttu. Eräs (uskovainen?!) luennoitsijakin totesi, että on kohteliasta pitää itsestään huolta ja meikata...

Aarhgghh! Siinä vaiheessa aamulla, kun olen puunannut ja rasvannut kroppaani tunnin (1 h), mietin, että jaksaisinko vielä kammata hiukset ja pestä silmälasit. Meikkiä, mitäh?!?

Sitten liikun joskus ihmisten ilmoilla naama punaisen kirjavana - joskus niin räikeänä, että ihmiset alkaa tuijottaa. Sitten tulee tuommoiset luennoitsijat kommentoimaan, että oletpas nyt epäkohtelias ja ikävä ihminen kun et peitä ihottumaasi...

No, iho oli tuolloin sen verran kunnossa, ettei se luennoitsija varmaankaan tajunnut, miltä minusta tuntui.

Kaiken vuodatuksen päätteeksi: miksi ihmeessä jokaisen naisen pitäisi tunkea naamaansa meikkiä? Miksi, oi miksi ihminen ei saisi näyttää siltä, miltä näyttää? Onko se ihan oikeasti loukkaavaa?

Muuten: olen pelolla ja vavistuksella seurannut, miten yksi miespuoleinen opiskelijakaveri on alkanut meikata ja nyppiä kulmansa... (Tuohon viimeiseen olen sortunut itsekin.)

;D
Kirsti kirjoitti 23.10.2005 - 17:55
Tuo argumentti on minuakin ottanut pattiin, siis että on kohteliasta meikata. No minä en muutenkaan ehkä arvosta kovin korkealle pelkkää kohteliaisuutta. Kohteliaisuus ilman aitoa lämpöä ja välittämistä tuntuu aika kolealta, tosin on tietysti miellyttävämpää kuin päällekäyvä röyhkeys ym.

Meikkaamisessa minua ehkä häiritsee se, että siinä on taustalla jokin ihannekuva ihmisestä johon sitten meikkaamisen avulla pyritään. Meikkaamalla siis oikeat kasvot pyritään kätkemään. Ja iäkkäät ihmiset pyrkivät meikkaamalla nimenomaan kätkemään ikänsä. Tai sen kuvan ainakin tuosta meikki-illasta sain. Itse olen päättänyt näyttää ikäiseltäni, olipa se sitten kuinka epäkohteliasta tahansa.

Mutta Pälli, miksi miesten meikkaaminen aiheuttaa sinussa pelkoa ja vavistusta?
minh kirjoitti 24.10.2005 - 19:52
Minä rakastan tyttöjen iltoja, kun leikataan hiuksia ja tehdään jalkahoitoja ja kasvonaamioita. Pohjimmiltaan siinä on kysymys koskettamisesta ja vahvituksesta, siis ihmissuhteiden. Kirjoitin juuri tuolla Saaran blogissa kuinka mies antoi kynttilänvalossa suitsukkeiden tuoksussa aamuyöllä selkähierontaa ja muutuin ihan toiseksi ihmiseksi siinä.
Perinteisesti naisten kauneusillat ovat juuri sellaista hemmottelua, istutaan ja lörpötellään ja nypitään täitä toistemme turkeista, kuten apinat ja voidaan vähän paremmin.
Siis ne, jotka siitä tykkää.
Ei meikkaaminen ole mikää "suositeltava" tai kohteliaisuusasia, vaan jokaisen yksityisasia. Minä inhoan kommentteja siitä, kun meikkaan aina, kun lähden ulos. En paljon, mutta meikkaan kuitenkin. Joku arvostelee minua siitä, että en uskalla olla sen näköinen kuin olen. Minusta ei kuulu kenellekään, meikkaako vai ei. Olen meikannut 12-vuotiaasta asti, enkä todellakaan vedä mitään naamiota kasvoilleni aina kun lähden ulos, vaan laitan senverran, että tuntuu hyvältä. Itse meikkaaminen on minusta kivaa, hyvä rutiini, koska se tekee minut iloisemmaksi, tulen paremmalle tuulelle, kun olen laittanut hiukset nätisti jne.
Kyllä minä ainakin aion näyttää ikäiseltäni , vaikka meikkaankin. Minusta se on kivaa. En tykkäisi, jos minua luultaisiin nuoremmaksi tai katsottaisiin, että "voi raukkaa, kun se yrittää niin kovasti olla nuorekas". meikkaaminen ei ole aina peittämistä, vaan myös korostamista.
Värjään harmaat hiukseni, ainakin vielä muutaman vuoden, koska olen alkanut harmaantua jo vähän yli 2-kymppisenä ja haluan näyttää ikäiseltäni, en vanhemmalta enkä nuoremmalta.
-minh-
Kirsti kirjoitti 24.10.2005 - 20:01
Kyllähän se tuossa muodossa kun sitä kuvaat minh tosiaan vaikuttaa ihanalta. Harmi etten osaa heittäytyä tuollaiseen.
Pälli kirjoitti 25.10.2005 - 09:51
Pelosta ja vavistuksesta - käytin liika voimakasta kielikuvaa, se kun oli niin houkutteleva ;)

Mutta vakavasti ottaen, jos tilanne on joskus se, että sekä miehet että naiset meikkaavat jokaikinen, on entistä vaikeampi olla se, joka ei meikkaa.

Vaika oma meikkaamattomuuteni ei sinänsä ole edes periaatteellista laatua, vaan enemmän ihon kunnon ja oman ajankäytön sekä jaksamisen sanelemaa. Joskus kun on isot juhlat, valokuvausta tiedossa taikka tilanne, jossa tarvitaan itseluottamusta, pistän vähän kajalia ja ripsaria, mutta siinä se. En ole koskaan omistanut edes huulipunaa; huulikiiltoa voisin hankkia. Puuteria käytin joskus, mutta se ei tuntunut hyvältä.

Minusta meikkaaminen on ihan jees, jos ei pakkeloi itseään niin, että näyttää Tikkurilan värikartalta. Mutta sekinhän on vain henkilökohtainen mieltymys. Minusta kun sellainen kilometrin päähän näkyvä puuterikerros ei kaunista ketään.
Kirsti kirjoitti 25.10.2005 - 12:06
Niin joo, en tullut ajatelleeksi että miesten meikkaaminen lisäisi naisten paineita entisestään, mutta niinhän se tosiaan tekee!
Onie Sprenkel kirjoitti 10.09.2011 - 20:07
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services for any type of business..
Lauren Bleier kirjoitti 10.09.2011 - 20:56
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
unique logo design kirjoitti 09.04.2012 - 08:23
You have done a Great job, keep doing more work like this ! Thanks..
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta