Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
20.11.2005 - 08:40



Minä aina joskus mietin että millainen tämä meidän maailmamme on, siis ihan oikeasti. En usko, että se on ihan sellainen kuin millaisena me sen näemme ja koemme. Me näemme sen kolmiulotteisena, mutta luultavasti se mitä näemme ei vastaa koko totuutta. Luultavasti ulottuvuuksia on enemmän. Me olemme aina niin kiusallisesti ihmisjärjen rajoittamia kun mietimme asioita. Ihmisjärki on kyllä loistava aparaatti joka on tehnyt monia merkittäviä keksintöjä, (jotka puolestaan ovat poikineet monia merkittäviä ongelmia, joiden ratkaisemiseksi ihmisjärki urheasti kamppailee), mutta järkemmekin on evoluution tuote. Järki palvelee eloonjäämistä, selviytymistä, ei se ole kehittynyt antaakseen meille selityksen siihen miksi maailma on olemassa ja miksi me olemme olemassa. Vanhemmiten tämä ajatus on käynyt minulle yhä selvemmäksi. On olemassa toinen todellisuus tai toisia todellisuuksia joita minä en tavoita aisteillani enkä pysty järjelläni käsittelemään. En tiedä millaisia ne todellisuudet ovat. En tiedä mitä niiden olemassaolo tarkoittaa minun kannaltani. Mutta olen varma että niitä on. Tässä mitä nyt näen ja koen, ei ole kaikki mitä on. Tämä on usko johon olen päätynyt. Että maailma on jotain enemmän kuin mitä pystyn aisteillani havaitsemaan ja järjelläni päättelemään. Siten maailmankuvani ydin on salaisuus, mysteeri. Sen tunnustaminen etten tiedä enkä ymmärrä, enkä voikaan tietää ja ymmärtää. Jostain syystä ajatus ei tunnu ahdistavalta, vaan vapauttavalta. 

Olen myös menettänyt uskoni sattumaan. Harry Martinson kirjoittaa: Sattuman laita näyttää olevan se/ että sattuma ja ihme nousevat samasta lähteestä/ ja sama vastaus näyttää pätevän molempiin.


Jukka Melaranta kirjoitti 20.11.2005 - 09:55
Eihän yksittäinen ihminen, varsinkaan maallikko juuri mitään ymmärrä, mutta tieteellinen maailmankuva on mielestäni aika avoin ja lohdullinen. Tieto yrittää lähestyä oikeata ja todellista, mutta varsinkaan sosiaalitieteissä ei ole pelkoa rajojen vastaan tulosta. Eksakteilla tieteillä on myöskin loppumattomiin tutkittavaa.
En lakkaa ihmettelemästä, että monet tieteellisenkin maailmankuvan edustajat kaipaavat hämäriä, maagisia selityksiä, joita esim. uskonnot tarjoavat.
Taide on sitä selittämätöntä, jota ehkä kaipaat. Sitäkin pitää yrittää selittää vaikka siihen ei lopullisesti pystyttäisikään.
veteraaniurheilija kirjoitti 20.11.2005 - 10:16
Hienoa luettavaa taas tarjolla! Vierailen usein sivuillasi, viivyn pitkään, pohdiskellen, ammentaen viisautta, välillä ollen eri mieltä. En kovin usein jaksa kommentoida intomielellä tuottamaasi arvokasta tekstiä. Nyt minun oli aivan pakko edes päästää ilmoille tämä kiitollisuuteni blogisivusta, jossa on aina sisältöä tarjolla.
Nyt tapahtuu taas se tuttu ilmiö, että yksittäinen lauseesi painuu mieleen ja synnyttää assosiaatioita menneisiin tapahtumiin elämässäni. Sanot ...Me näemme sen [maailman] kolmiulotteisena, mutta luultavasti se mitä näemme ei vastaa koko totuutta... Tulen ajatelleeksi sitä kehitysvammaista poikaa eräällä leirillä, jonka läsnäoloa me "terveet" ihmettelimme, tyhmimmät ja rajoittuneimmat jopa uskalsivat pitää vaivana. Iltaan mennessä selvisi kehitysvammaisen pojan salaisuus. Hän lämmitti leirikeskuksen saunat. Legenda kertoo, että hän liikkui leirille tulleiden keskuudessa sen takia, että tietäisi minkä lämpöiseksi sauna pitää lämmittää. Niin oikeaoppisesti lämmitetyssä, kaikin puolin valmistetussa ja tuuletetussa saunassa en ole koskaan sen jälkeen ollut! Mikä on tämän lauseen opetus minulle juuri tänään? Maailmamme on niin erilainen kuin ensivaikutelma antaisi olettaa. Rajoittuneisuutemme vankeudesta on hyvä edes kerran elämässä päästä vapaaksi. Siitä voi kehittyä se voimavara, jonka varassa me voimme palvella ihmiskuntaa.
Hyvää jatkoa!
Kirsti kirjoitti 20.11.2005 - 11:13
Maalainen, tieteen maailmankuva on varmaan ihan avoin ja lohdullinen, mutta tiede ei voi antaa vastauksia perimmäisiin kysymyksiin, tai pitäisikö sanoa päällimmäisiin.Se voi kertoa miten jotakin on, mutta se ei voi kertoa miksi. Jokainen tieteenhaara rakennetaan pohjalle jota ei perustella. Biologille elämä on perusta, psykologille sielunelämä jne. Mutta näiden ilmiöiden taakse ei juuri mennä. Joten tavallaan kaikki tiedekin perustuu uskoon. Asioihin jotka oletamme, joita pidämme lähtökohtina. Minusta on hyvin luonnollista, että ihminen kaipaa uskontoa, toisaalta pidän luonnollisena myös sitä että kaikki eivät sellaisia asioita mieti. Sekin on yksi elämän salaisuuksista. Tiede, taide ja uskonto tutkivat kaikki elämää omasta näkökulmastaan käsin ja kaikki ne myös kiinnostavat minua. Kuvittelen että voin käyttää niitä kaikkia hyväkseni ja siten saavuttaa edes hiukan täyteläisemmän kuvan siitä mistä maailmassa on kysymys.

Veteraaniurheilija, kiitos tuosta tarinasta. Tuo jäi kyllä mieleen ja ajatteluttaa minua vielä pitkään. Sopi hyvin päivän teemaan.
Mark-Anthony kirjoitti 20.11.2005 - 14:50
Hieno sivusto, paljon viisaita ajatuksia Kirsti!

On aivan selvää, että tulkitsemme maailmaa todella vajavaisin kyvyin, ja sillä kulloinkin käsillä olevalla ymmärryksellämme, annamme sille sen merkityksen. Tiede, uskonto, jopa taide. Kaikissa on kyse saman asian pohdinnasta. Harva tulee ajatelleeksi, kuinka syvällisesti kuvataiteilija tai runoilija olemassaolomme syvyyttä käykään läpi.

Minä ajattelen sattumasta (onnesta) myös hyvin valtavirrasta poikkevalla tavalla. Minun maailmankuvassani sattumia luodaan, niille annetaan mahdollisuus. Yleisessä ajattelussani olen käsitellyt onnekkaiden tapahtumien merkitystä, mutta sama asia koskee mielestäni kaikkia sattumia. Mihin asioihin ikinä elämässäsi keskityt, ne kasvavat varmuudella suuriksi. Avaat silmäsi ja asetat itsesi alttiiksi sen kaltaisille asioille joihin keskityt. Jos keskityt selkäkipuun sohvalla maaten, se varmasti täyttää hetkessä maailmasi. Jos keskityt iloisten ihmisten tapaamiseen kadulla. Liikut kadulla ja etsit heitä, varmasti onnistuu.

Suo anteeksi yksinkertaistus, se on tapa kertoa viesti selkeimmin tiettäväksi.

Kirsti kirjoitti 20.11.2005 - 16:52
Oh, viisautta jos näiltä sivuilta löytyy se taitaa olla enimmäkseen lainatavaraa. Mutta onkohan tuo käsityksesi sattumasta jotenkin lähellä Jungin ajatusta synkroniteetistä? Uskon kyllä tuollaiseen, vaikka pitää myöntää etten omassa elämässä sitä useinkaan osaa toteuttaa.
uneksija kirjoitti 20.11.2005 - 18:42
Minusta on selvää, että asumme paljon laajemmassa maailmassa kuin mihin aistimme yltävät. On myös kokemuksia. Eräs skeptikkoystäväni selitti ne happihäiriöiksi aivoissa. Mutta kumpi on syy. Aivoissahan täytyy tapahtua jotakin, jos on tarkoitus, että tiedostamme asian. Siksi toiseksi olen varma, että meille tapahtuu paljon "sisäisiä" asioita, joita meidän ei tarvitse järjellä tiedostaa.

On myös niin, että jollei mihinkään muuhun maailmaan usko, ei myöskään uskalla kokea, vaan selittää sellaiset tapahtuvat "pois" (vaikka sitten äkkinäiseksi pieneksi happivajaukseksi). Siis järkeistää, koska muuten alkaisi tuntua pelottavalta. Uskonto vie tuon pelottavuuden tai ainakin yläkerran isännän apu heikentää yliluonnollisen pelkoa.
uneksija kirjoitti 20.11.2005 - 18:46
Piti myös sanomani, että kiitos mielenkiintoisista päreistä. Käyn täällä yleensä aina, kun olen surffailen blogeissa.
Puzzler kirjoitti 20.11.2005 - 19:37
Suosittelen kaikille Woody Allenin uusinta elokuvaa Match Point. Sekin käsittelee sattuman roolia elämässä. Ja on loistava, kertakaikkisen hieno ja ajatuksia herättävä tutkielma tuosta teemasta (vaikkei edes olisi vannoutunut Woody-fani).
kaupassa töissä kirjoitti 20.11.2005 - 21:37
Minäkin uskon että ihmismieli on tajuaa maailman sellaisella tavalla mikä ei ehkä ole koko totuus maailmasta. Sen tunnustaminen on järkevää. Toisaalta merkitysien etsiminen on meille niin tyypillistä vaikka merkityksiä ei olisi olemassa. Eihän meidän maailmassa ololla välttämättä ole mitään "merkitystä", muuta kuin se minkä koemme.

Kun mahdollisia aistien ulottamattomissa olevia kaiken maailman sisäisiä ja ulkoisia voimavaroja ja merkityksiä ollaan toisille tyrkyttymässä onkin minulla usein niskakarvat pystyssä. Ei voi mitään että usein niissä näyttää olevan dogmatismia ja/tai rahastusta mukana. Kun joskus kaupassa ehtii huuhaa-osaston kirjoja selaamaan niin huomaa että kirjakauppaslangi on löytänyt ihan oikean nimen niille kirjoille. Puolisalaa olen kyllä viehtynyt Rupert Sheldraken 'morfiseen resonanssiin', jolla hemmonen selittää "miten jonkin muodon ilmeneminen tekee saman muodon ilmenemisen entistä todennäköisemmäksi muissa samankaltaisissa ilmiöissä". Eli esim se, että ristikon ratkaiseminen on helpompaa, mitä useampi ihminen sinua ennen on ratkaissut saman ristikon. Tässä on jotain salakavalaa järkeä ja mietittävää, eikä biologi Sheldrake käsittääkseni yritä rahastaa ajatuksillaan.
Prospero kirjoitti 20.11.2005 - 22:21
Niin Kirsti, me emme tiedä edes sitä, mitä me emme tiedä.
Kirsti kirjoitti 20.11.2005 - 22:31
Kiitos uneksija. Niin, happivajeella on tosiaan selitetty monia asioita. Ja sehän on toki ihan pätevä selitys, mutta tuskin mikään sellainen totuus, jota ei voisi kyseenalaistaa, kuten totesitkin. Muistan oman hämmennykseni neuropsykologian luennoilta kun tajusin että biologisesti jos asioita tarkastelee kaikki kokemuksemme voidaan palauttaa siihen että natrium- ja kaliumjonit liikkuvat solukalvon läpi puolelta toiselle. Kiehtova tieto, mutta ei tavallaan selitä henkisten prosessien moninaisuutta mitenkään. Oikeastaan vain voimistaa mysteerin tuntua.

Olen aina tykännyt Allenin elokuvista ja nyt heräsi kiinnostus uusimpaankin, kiitos tiedosta Puzzler.

Kaupassa töissä, myytit ja uskonnot liittyvät niin syvästi sosiaaliseen perimäämme, ne ovat olemukseltaan sosiaalisia ja ovat palvelleet heimon yhteenkuuluvuutta, että sen vuoksi ne edelleenkin vetoavat yhteisölliseen meissä. Ja sen kautta taipumus dogmatismiin on niihin sisäänrakennettuna ja markkinataloudessa on huomattu myös niiden taloudelliset mahdollisuudet, mikä on ikävää. Merkityksen etsiminen on tosiaan ihmiselle tyypillistä, mutta senkään perusteella ei tavallaan voi olettaa mitään siitä onko olemassa jotain perimmäistä "merkitystä". Se saattaa olla tai olla olematta. Mutta omalta kohdalta tiedän että elämäni tuntuisi köyhemmältä jos en sellaista miettisi. Tämä tietysti koskee vain minua, enkä menisi väittämään että joku joka tulee mainiosti toimeen ilman merkityspohdintoja eläisi jotenkin köyhää elämää.
Kirsti kirjoitti 20.11.2005 - 22:32
Samaa mieltä Prospero.
aurinkotuuli kirjoitti 22.11.2005 - 14:34
Aurinkotuuli ei ole vieraillut pitkään aikaan tässä ulottuvuudessa. Aurinkotuuli on matkustanut madonreikiä pitkin kauas muualle............puuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh.. Aurinkotuuli etsii sitä otusta joka puhuu höptslikiä, mutta ei löydä edes sitä matoa..
Kirsti kirjoitti 22.11.2005 - 15:17
no ei ole aurinkotuulta tosiaan näkynyt, mutta mukavaa että nyt näkyi ja tuntui, tässähän ihan tukka lähtee päästä kun aurinkotuuli puhaltaa.
Höptslik kirjoitti 27.11.2005 - 20:48
höPtR wurp aptzxcc za!grrb


(avaruus on lavea ja yhä laajenee)
college Thesis writing kirjoitti 23.06.2011 - 14:21
It is more than obvious that everyone is taking part in online activities to stay aware of the facts.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta