Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
24.11.2005 - 15:49
Tuomiokirkon eteen on taas pystytetty se iso kuusi. En tiedä miten vanhasta perinteestä mahtaa olla kysymys. Minun henkilökohtaista uutiskynnystäni tapahtuma ei ole koskaan aikaisemmin ylittänyt koska en ole ollut erityisemmin jouluihminen. En kuulu siihen kansanosaan joka siivoaa ja paistaa laatikoita ja rynnii kaupungilla lahjojen perässä. Joulukorttien lähettämisen kanssakin on ollut aina vähän niin ja näin. Viime jouluna jäivät kokonaan lähettämättä kun oli se muutto ja rakennusprojekti ja voimat kaikin puolin täysin loppu.

Mutta nyt minä jollakin tavalla heräsin. Siis että tässä meidän rationaalisessa aikuismaisessa maailmassamme jossa kilpailukyky on keskeisin uskontomme, jotkut aivan aikuiset ihmiset järjestävät ja organisoivat virka-ajalla tällaisia juttuja. Siis valikoivat sopivan kuusen, organisoivat kaadon, kuljetuksen ja pystytyksen, mikä ei ole ihan pikkuinen juttu kun kysymys on 23 metriä pitkästä puusta. Leveimmältä kohdaltaan kuusi on kymmenkunta metriä leveä ja painoa sille on kertynyt reilut 3 000 kiloa. Kuusen kannosta laskettiin kuusen iäksi 73 vuotta. Kuusi kuljetettiin paikoilleen poliisisaattueessa ja poliisit pitävät kuusen saattamista suurena kunniatehtävänä. Ne järjestelevät kuulemma vapaitaankin niin että pääsevät saattamaan kuusta.

En minä tiedä, mutta jotenkin tämä liikuttaa minua. Isot ihmiset saattamassa kuusta. Jolla ei ole siis niin minkään valtakunnan järkevää tarkoitusta muuta kuin nököttää siinä kirkon edustalla ja näyttää kauniilta. Jotenkin se on minusta hienoa. Että ihmiset kykenevät innostumaan kauniista turhuudesta. Että tällaista asiaa pidetään tärkeänä, vaikka voin kuvitella että joidenkin mielestä kuusen pystytys on kurjistuvan yhteiskuntamme resurssien vihoviimeistä haaskausta. Mutta olkoon vain. Minusta tässä kiteytyy ihmisyydestä jotain sellaista joka antaa minulle toivoa ja tekee melkein mieli mennä keittiöön leipomaan joulutorttuja.
tuulisuoja kirjoitti 24.11.2005 - 16:31
Taas yllätin itseni miettimästä samoja kuin Sinä, Kirsti. Liikuttuneena katsoin taitavia käsiä, jotka kantoivat ja pystyttivät kuusta. Olen ehtinyt kokea elämäni aikana sinkkujouluja, lapsijouluja, mummojouluja, kapakkajouluja, unijoulun (nukuin) jne. Oli aika, jolloin kapinointiin traditioita vastaan. oli aika, jolloin kaik kopioituun hyllypapereiden vaihtoa myöten (kuka tosiaan jouluna kaappiin katsoo, tonttuko vai jokin maahinen?).

Silti AINA olen kannattanut arjen erottamista juhlasta tai toisin päin. Olen niin tavattoman vaihtelunhaluinen, utelias ja eloisa, etten kestä kauaa samaa. Haluan rutiinit rikki.

ja lisäksi: Joulun Sanoma elää edelleen minussa vahvana. Minä tarvitsen Joulua.
Kirsti kirjoitti 24.11.2005 - 16:37
Minäkin uskon, että kyky erottaa arki ja pyhä on ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkeä ja siksi se onkin ollut elämää organisoiva perusjaottelu ihmiskunnan aamunkoitosta asti. Myönnän että olen ollut huono arjen ja pyhän erottaja nimenomaan pyhän tappioksi. Arki on päässyt tunkeutumaan koko elämääni. Vasta viime vuosina olen alkanut tietoisesti erottaa viikonloppua jotenkin erilleen arjesta. Minulle pääsiäinen on ollut joulua merkittävämpi. Pääsiäisen olen spontaanisti kokenut suurena uudestisyntymisen juhlana koska on kevät. Mutta nyt kyllä tuli sellainen olo, että joulukin on hieno juhla. Jos sen oikein oivaltaa.
Petra kirjoitti 24.11.2005 - 16:53
En tiedä, kuinka vanha perinne tuo Tuomiokirkon kuusi on, mutta pari vuotta sitten osallistuin tytön kanssa kynttiläkulkueeseen, joka päätyi Tuomiokirkolle ja kohokohta oli, kyn kynttilät syttyivät kuuseen. Siinä kulkueessa kävellessä joen rantaa pitkin ja katsoessani päivähoidon lasten esittämiä pieniä kuvaelmia matkan varrella, tajusin, että olen taas nytkähtänyt askeleen johonkin suuntaan. Ehkä parempaan?
Arkea piisaa ihan riittävästi, juhlia tarvitaan, vaikka olisikin täysin maallinen pakana niin kuin minä.
Ugus kirjoitti 24.11.2005 - 19:10
Minun maisemaani se kuusi on kyllä aina rumentanut. Näyttää niin ikävältä kun suuri ja vanha puu revitään paikaltaan ja pystytetään keinotekoisesti jonnekin tönöttämään parin hassun viikon ajaksi. Enkä mielestäni ole erityisen kyyninen. En siis voi olla täysin yksin näkemykseni kanssa. Kuuset ovat kauniimpia luonnossa.
Saara kirjoitti 24.11.2005 - 19:44
Mun täytyy kyllä sanoa, että sielua riipii kun 73 vuotta vanha kuusi kaadetaan tämmöisen takia. Ajatuksena se on ihan järjetön. Kuka hitto ylipäätään on keksinyt koko joulukuusen ja miten se on ajettu läpi? Siirtää nyt kuusi omalta paikaltaan jonnekin, minne urbaaniporukka pääsee sitä toljottamaan.

Nykyäänhän kuusia pitää oikein viljellä, jotta jengi pääsee jouluna hengailemaan niiden ympärille. Siis haloo, jos niin ei olisi aina tehty, kuinkahan suuren kannatuksen tämä älyvapaa innovaatio nykyaikana saisi?

Mutta toisaalta kuusia nyt kaadetaan muutenkin ja onhan tuolla turkulaisella yksilöllä tavallaan komeat hautajaiset.

Meiltä on kaatunut kuusia viimeksi pari viikkoa takaperin myrskyn takia sähkölankojen päälle ihan tässä kotitiellä, eikä ollut mikään pikkukuusi se, ja vajaa viikko sitten roska-auto törmyytti ojaan rikkoen erään lähitalon jykevästä kuusiaidasta monta puuta.

Että mitä nyt yhdestä kuusivanhuksesta. Snif.
Kirsti kirjoitti 24.11.2005 - 20:00
No haloo, minähän poltan surutta meidän kakluunissakin 73 vuotiaita ja vanhempiakin kuusia ja mitä puita tahansa, pitäisikö nyt niitäkin ruveta tässä itkemään? Missä on joulumielenne Saara ja Ugus? Eikö se ollut Lutherin keksintö tuo joulupuu?
Saara kirjoitti 24.11.2005 - 20:08
Kyllä pitää. Joka kerta alat parkua, kun työnnät pölkkyä pesään. Näin se on. Saastuttaakin tommonen toiminta.

(Ei yhtään happamia, vaikka kakluuni olisi kyllä eri kiva)

Joulumieli on vielä vähän hakusessa. Olisihan siinä Kampissa kai voinut käydä toista samanmoista pällistelemässä, mutta ei se nyt oikein sytytä.
Kirsti kirjoitti 24.11.2005 - 20:20
Sivumennen sanoen olen ihmetellyt ettei puiden polttamista ole vielä laissa kielletty. Ja niin kauan poltan kun ei putkaan siitä hyvästä pistetä.

Onhan tässä aikaa vielä se joulumieli hankkia. Tai vastaavasti menettää. Niin että ehkä mitään ei ole vielä menetetty sen paremmin kuin saavutettukaan.
Saara kirjoitti 24.11.2005 - 20:30
Eikös niiden puiden polttamisen rajoittamista olla ainakin suunniteltu, vaikka sitten toisaalta muistelen, ettei niiden polttaminen tuota sen enempää hiilidioksidia kuin niiden lahoaminenkaan. Se vauhti siinä ny tietty vähän taistelee tuota ajatusta vastaan. Paree olla hiljaa vaan, kun ei tiedä.

Voipi olla, että se joulumieli aattona viimeistään yllättää ja sitten sitä kuusta möllötetään silmät killillään koko yö lanttulaatikon massussa muristessa.
Kirsti kirjoitti 24.11.2005 - 20:35
Jaa, se voi tosiaan olla joskus lantusta kiinni se joulumieli. Ja hiukan hernettä perään niin eiköhän ala moottori hurista.
lapsi kirjoitti 25.11.2005 - 08:24
Äiti, eikö joulupukkia ole olemassa? Äiti, eikö joulukuusta saa olla? Äiti, äiti,
alkmene kirjoitti 25.11.2005 - 09:23
kirsti on havahtunut siihen, että Turku on Joulukaupunki. :)
Maria kirjoitti 25.11.2005 - 10:10
Hei Kirsti.
Olen samoilla linjoilla Uguksen ja Saaran kanssa. Sääli, että kuusi uhrataan muutaman päivän juhlaa varten. Sanoista poliisisaattue tuli tässä yhteydessä eittämättä mieleeni kuusen hautajaissaattue. Sillä siitähän siinä oikeasti on kysymys.
Maria kirjoitti 25.11.2005 - 10:12
Minusta Suomen kaamos tarvitsee keskitalveen "valon juhlan" ja rakastan kuusia tuoksuineen, mutta...
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 10:26
No lehtijutun perusteella tuo nimenomainen kuusi olisi joka tapauksessa kaadettu, koska se varjosti naapurin pihaa ja poltettu saunan pesässä. Käsitin että nämä kuuset useimmiten hankitaan samalla tavalla. Ihmisillä kasvaa pihassa kuusi josta pitää päästä eroon syystä tai toisesta. Ymmärrän kyllä halun suojella metsiä ja kuusiakin, mutta kuten sanoin, lämmitän puilla kotiani ja kesämökkiänikin. Tuntuuhan se joskus pahalta, mutta näillä leveysasteilla on kuitenkin jollakin tavalla pakko lämmittää. Ja kun tänne kerran synnytty ollaan, niin en minä nyt viitsi itsemurhaakaan tehdä sen vuoksi etten lämpimänä pysyäkseni vain tuhoaisi puita.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 10:27
Millähän se Linkola mahtaa mökkinsä lämmittää.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 10:28
Kiinnostavaa kyllä, että kuusi herättää tällaisiakin ajatuksia. Ajattelen silti että metsien suojelu kannattaa aloittaa jostain toisesta suunnasta kuin joulukuusista.
alkmene kirjoitti 25.11.2005 - 10:49
niin, sittenhän voi miettiä, että ottaa esimerkiksi kasvatetun kuusen kotiinsa?

pienenä isäni kanssa kuusivarkaissa opin, että pitää ottaa kuusi joka on liian lähellä toista kuusta. sen on siis metsänhoidollinen näkökulma.
tilasto kirjoitti 25.11.2005 - 12:20
Kuinka monta kuusta Suomessa kasvaa? Tietääkö joku?
Maria kirjoitti 25.11.2005 - 13:25
En ole hankkinut elävää enkä muovistakaan kuusta enää ainakaan 10 vuoteen. Minusta kuusen hankkiminen on osoitus ihmisen epäkunnioituksesta puita kohtaan. Kuitenkin puut ovat maapallon eliäimistön selviämiselle elintärkeitä. Vert. jos kaikki ihmiset kuolisivat, elämä maapallolla jatkuisi. Mutta jos kaikki uut kuolisivat tai kaadettaisiin, elämä loppuisi siihen. Siis puut ovat arvokkaita ja tärkeitä. Mehän voisimme käydä metsässäkunnioittamassa elävää kuusta .
Maria kirjoitti 25.11.2005 - 13:25
En ole hankkinut elävää enkä muovistakaan kuusta enää ainakaan 10 vuoteen. Minusta kuusen hankkiminen on osoitus ihmisen epäkunnioituksesta puita kohtaan. Kuitenkin puut ovat maapallon eliäimistön selviämiselle elintärkeitä. Vert. jos kaikki ihmiset kuolisivat, elämä maapallolla jatkuisi. Mutta jos kaikki uut kuolisivat tai kaadettaisiin, elämä loppuisi siihen. Siis puut ovat arvokkaita ja tärkeitä. Mehän voisimme käydä metsässäkunnioittamassa elävää kuusta .
Maria kirjoitti 25.11.2005 - 13:32
Tavallinen näppis on pois päältä, joten viesti karkasi ennen kuin olin lopettanut viestin, sori. Mutta: tietysti olisi niin, että jos ihmiset kokoontuisivat metsään viettämään joulun tai valon/keskitalven juhlaa, niin metsät alkaisivat luultavasti kärsiä. Tulee mieleen joulukortit, joissa kuusen äärelle on kokoontunut eläimiä... no, joo. Kirsti, tarkoitukseni ei ole kritisoida puiden käyttöä lämmitysmielessä, sehän on eri asia - tarpeellista. Ja kuusenkoristeista vielä: tykkään niistä kovasti. Itse koristeltuja joulukuusenpalloja minulla saattaa olla vadissa olohuoneen pöydällä minä vuodenaikana hyvänsä. Ja kuuseenkin niitä laittaisin, mutta sielu ei anna periksi enää moiselle.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 14:14
Minulla ei omassa huushollissa ole ikinä ollut kuusta, eikä tule tänäkään vuonna. Minusta kuusi tuomiokirkon edessä on vähän samanlainen juttu kun joukkoliikenne. Jos bussit kulkevat, kaikki eivät tarvitse omaa autoa. Jos kirkon edessä on joulukuusi, kaikki eivät tarvitse omaa.

Niin kyllä, ymmärrän tuon epäkunnioitus jutun, mutta silti. Ei kai pitäisi joulukorttejakaan lähettää koska niihinkin haaskataan puita.

Saara kirjoitti 25.11.2005 - 17:31
Hehheh, onpas täällä intohimoista porukkaa. Ihan lapsikin siellä on käynyt tunteisiin vetoamassa.

Jotenkin hassua, ettei monikaan kykene kyseenalaistamaan tätä traditiota, edes huumorilla.

Heippa vaan taas.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 17:41
Se on niin tylyä kun pyhiä arvoja kyseenalaistetaan.
Petra kirjoitti 25.11.2005 - 17:51
Kaikkea voi kyseenalaistaa, itsekin syön usein joulukebabin, jos kinkku ei maistu.
Mutta, onhan se nyt ihan sama, seisooko se kuusi siinä tuomiokirkon edessä vai palaako Kirstin tai muiden kakluuneissa. Ei minun mielestäni voi hyväksyä toista vaihtoehtoa ja pyllistää toiselle, sehän on...tekopyhyyttä, jestas, pyhänä jouluna! Turha puhua puun epäkunnioituksesta. Höh.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 18:09
Niin, meikäkin on kyllä altis lähtemään mukaan kaikenlaiseen hörhöilyyn, mutta esim. johonkin näille kohdin voisin toistaiseksi vetää rajan. Palaan asiaan iän kertyessä, maailman muuttuessa ja kuusien muututtua aidosti uhanalaisiksi olioiksi.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 20:13
Ootte te kans yksiä...ÄH!

No äsken kun vein muksua treeneihin, näin jättimäisen kuusen valoineen siinä rinteessä, vähän ennen Jorvin risteystä. Sanoin junnulle, että

- Ohhoh, kattos kun onkin komea kuusi. Onkohan se ihan sellainen paikoillaan oleva kuusi?
- Hä? No mikäs se sitten olis? Joku kävelevä kuusi vai?

No niin, olihan se kyllä hieno. Ei kai tänne muuta voi sanoakaan. Ihme tosikkoja.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 20:32
Joo ei, täällä pääsee ääneen vain joulukuusien ylistäjät.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 20:35
Näin mä ymmärsin. Ylistetty olkoot siis joulukuusi.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 20:38
Hyvä että saatiin selvyys tähänkin asiaan.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 20:44
No kyllä! Mä en tajua, miks ihmiset ei vaan voi olla samaa mieltä aina.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 20:47
No en minäkään. Olis niin helpompaa kaikki jos erimielisyyksiä ei olisi.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 20:53
Mä olen aivan samaa mieltä.
Petra kirjoitti 25.11.2005 - 21:08
Mä voisin olla samaa mieltä, mutta mä en halua.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 21:09
Suu kiinni, Petra.
Petra kirjoitti 25.11.2005 - 21:23
Hahhah, voisin laittaa suun kiinni, mutta olen eri mieltä.
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 21:29
Tämä ei oikein etene.
Kirsti kirjoitti 25.11.2005 - 21:44
Eteneepäs.
Petra kirjoitti 25.11.2005 - 21:48
Miksi edetä, jos voi polkea paikoillaan? Miksi edetä, jos voi perääntyä? Onko edistyminen ainoa tavoiteltava olomuoto? Ainoa oikea suunta?
Saara kirjoitti 25.11.2005 - 21:52
Herrajumala! Tähän aikaan illasta se kysyy tollasta! Mä pyörryn mielummin.
Petra kirjoitti 25.11.2005 - 22:00
No, pitäähän sitä edes yrittää. Minäkin taidan pyörtyä. Kirstiltä meni jo taju, joten hyvää yötä.
Kirsti kirjoitti 26.11.2005 - 08:07
Huomenta! Kyllä eteneminen on ainoa oikea suunta ihmisillä. Pyrkimys etenemiseen on meihin sisäänrakennettu ja ilman sitä olisimme jääneet apinoiksi, mikä kyllä saattaisi olla ihan hyväkin juttu.
Maria kirjoitti 26.11.2005 - 09:55
Hei Kirsti.
Kovasti tunteita kuumensi eilinen keskustelu näemmä. Sori, että ehkä(?) pilasin kuuseen ja jouluun liittyvän tunnelmahetkesi. Ymmärrän kyllä mitä olit sanomassa. On se hienoa kun "puhalletaan yhteen hiileen", kuten poliisit kuusta saattaessaan. Ja tarvitsemme "valon" juhlaa täällä kaamoksessa eläessämme, sellaista etappia, jonka jälkeen voi alkaa odotella piteneviä päiviä.

Toivottavasti vain asiat riitelevät, eivät ihmiset?
minh kirjoitti 26.11.2005 - 13:40
Meille tulee kuulemma muovikuusi tänä vuonna. Tai siis äiti teki mielipidetiedustelun asiasta. Ei saanut kannatusta, yhtään.

Puiden polttaminen muuten oli Irlannissa kiellettyä, koska siellä niitä on niin vähän. mutta boglandiassa poltettiinkin turvetta, sellasia brikettejä. Ja uusissa asunnoissa sähkötakka, ihmiset ylepili niillä. Ihan kauheita, hyi!
Meillä kävi eilen nuohooja joka sanoi, että ollaan oltu ahkerimpia uuninpolttajia koko atlossa, niin hirveesti skeidaa oli kerääntyny luukkuun. Jee, voittaja!
-minh-
Kirsti kirjoitti 26.11.2005 - 17:41
Heh Maria, et pilannut mitään, päinvastoin, eikä kukaan muukaan.

Hienoa minh. Minä olen kyllä ollut vähän laiska puidenpolttaja viime aikoina. Polttopuut on vähissä, pitäisi tilata uusia mutta kun ei millään viitsisi.
dsfdf kirjoitti 28.10.2008 - 10:36


WoW's previous. 8GB MP3 PLAYER system of player. apple ipod versus player . canon digital camera combat involved . digital camera a ladder-type system . digital cameras where players . dvd player could only advance at . eve isk the expense of other players. ipod This created a brutal . ipod nano competition which . ipod shuffle demanded unreasonable. ipod touch amounts of playing . ipods to reach the top. mp3 tiers of advancement. mp3 player Most players. mp3 players would never be able to. mp4 achieve these goals. portable dvd players simply because of . powerleveling the massive time. powerleveling wow investment. wow I learned . wow gold a lot though. wow gold or remembered . wow leveling learning a lot. wow powerleveling depending on. zubehoer mp3 player how you look at it.

dfsdsf kirjoitti 28.10.2008 - 10:37

Don't waste your badges . 1GB MP3 PLAYER on nether. 1GB MP3 PLAYER vortexes . 1gb mp3 players or epic gems. 2GB MP3 PLAYER even though. baladeur MP3 this can significantly . baladeurs MP3 boost your stock of . best mp3 player cash it is . buy mp3 player not worth it. buy mp3 players Many trinkets . digital mp3 player and offhands such as relics. ever quest platinum totems . gold wow and idols cost . lecteurs mp3 a few badges . lineage 2 adena and can be a . mp3 mp4 significant upgrade. mp3 mp4 player These trinkets . mp3 player are essential . mp3 player wholesale in pve . mp3 players and in many cases pvp. mp4 player A usual . mp4 players set up of a pvp/arena . runescape gold geared player is . runescape money that they will carry . wow geld "Medallion of the Horde". wow schnell gold. and a Badge Trinket. wowgold To achieve.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta