Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
27.11.2005 - 18:30
Minulla on viime päivinä pyörinyt mielessä tarina purkista ja kivistä. Hassua kyllä en muista keneltä tarina on peräisin, se tuli sähköpostiini vuosia sitten. Se sähköposti on kadonnut jonnekin bittien taivaaseen, mutta tarinan idea ei ole unohtunut.

Tarinassa oli joku viisas tyyppi, olisikohan ollut peräti Professori joka näytti ihmisille isoa lasipurkkia ja pisti sinne purkkiin niin monta isoa kiveä kuin purkkiin mahtui. "Onko purkki nyt täynnä?" hän kysyi. Ihmiset vastasivat myöntävästi. Väärä vastaus. Proffa otti pussillisen soraa ja hulautti sen purkkiin niin että kivet peittyivät soraan. "Onko purkki nyt täynnä" hän kysyi. Ihmiset vastasivat myöntävästi. Jälleen väärä vastaus. Proffa otti kannullisen vettä ja hulautti sen purkkiin soran ja kivien joukkoon. "No niin, nyt se on täynnä" proffa sanoi. Ja mikä oli opetus? No siis jos haluat saada isot kivet purkkiin ne pitää pistää sinne ensimmäiseksi. Toisin päin prosessi ei onnistu ilman että läikkyy tavaraa pöydälle.

Tuo tarina huvitti minua silloin kun sen luin. Jotenkin se kai kolahti. Ajattelin että täytyy muistaa pistää isot kivet purkkiin ensimmäiseksi. Ajattelin varmaan näitä töitäni. Että pitää kirjoittaa juttuja jotka ovat itselle niitä kaikkein tärkeimpiä ja muita sitten sen verran kuin aikaa jää. Että jos en nyt keskity tekemään asioita jotka ovat minulle tärkeimpiä, minulla ei ehkä koskaan ole aikaa niihin.

Yöllä näin jälleen vakiopainajaistani. Se on riivannut minua parin viime vuoden aikana. Siinä unessa minä olen hukannut lompakkoni ja kaikki tärkeät tavarani touhutessani niitä näitä. Olen ollut niin keskittynyt kaikkeen touhuamiseeni etten ole yhtään huomannut milloin ja mihin olen lompakkoni unohtanut. Ja sitten minä joudun etsimään sitä umpimähkään erilaisista oudoista kaupungeista joissa en osaa lainkaan liikkua.

Tänään istuessani lenkin jälkeen saunassa minä yhtäkkiä tajusin mihin tuo uneni viittaa. Ja tajusin miksi se kivitarina on säilynyt mielessäni, vaikka olen unohtanut monta tärkeämpää juttua näiden vuosien aikana. Se on varoitustarina juuri minulle. Minullehan on tässä nyt parhaillaan käymässä juuri niin. Kaupunkiin muuttaminen ja kallis rakennusprojekti veti henkilökohtaisen talouteni kuralle ja olen ajautunut jälleen kirjoittamaan juttuja joita teen vain rahasta. En tietenkään kirjoita pelkästään sellaisia juttuja, mutta ne ovat tänä vuonna ryöstäneet tehokkaasta työajastani aivan liian suuren siivun. Olen joutunut kierteeseen ja jos en saa kierrettä katki, minulle käy niin etteivät ne isot kivet mahdu sinne purkkiin. Siis voimani menevät kaikkeen muuhun, eikä sille mikä tuntuu tärkeimmältä, jääkään enää voimia, vaikka aikaa ehkä jäisikin.

Aion tehdä parannuksen.  
Petra kirjoitti 27.11.2005 - 18:59
Pidän peukkuja parannuksellesi!
Kirsti kirjoitti 27.11.2005 - 19:04
Kiitos!
Sirontaa keulassa kirjoitti 27.11.2005 - 20:08
Elämä on maraton, ei pikamatka. Voimat pitää jakaa oikein ja tankata viisaasti.
Kirsti kirjoitti 27.11.2005 - 20:25
Jaa-a, sen viisaasti tankkaamisen kun oppisi.
Lila kirjoitti 27.11.2005 - 21:31
Kuulin juuri muutama päivä sitten tuon jutun purkista ja erikokoisista kivistä työkaverilta ja kieltämättä mietin hetken, mitkä ovat minun isot kiveni. Hyvä miettiä joskus. Vaan on niillä pikkukivillä, soralla ja hiekallakin joku arvo, eikö?
Kirsti kirjoitti 27.11.2005 - 22:07
On niillä varmaan, mutta harmi jos koko purkki täyttyy niillä.
"Jos" kirjoitti 28.11.2005 - 07:50
Eräs kirjoittaja kertoi ihmettelevänsä sitä, että pääsee kirjoittamisen vauhtiin vain vihan vimmoissaan, kiukkuisena, puskevana, parkuvana. Teksti, mikä siinä vihassa syntyy, on silti kaukana kielteisyydestä: se on harmonista, rauhoittavaa (ei sormi pystyssä opettavaa vaan luontevaa).

Lukija ei näemmä tiedosta kirjailijan tunnelmia eikä motivaatioita. Ei edes kirjailijan rahan puute välttämättä "haise" lukijan nenään. Vain teksti joko herättää tai nukuttaa lukijan. Sen varassa tässä.

Tarkoitus oli lohduttaa. Ravintolassakaan herkuttelija ei maista keittiön kiireistä (kireää) tunnelmaa, sen kuin vain nauttii gourmensa.


Kiinnostaa tietää:
Jos vihainen luo tasaista tekstiä, niin kääntäen: virittääkö kirjailja, jolla on hiljainen, tasainen "luonne", ovelimman murhan, dekkarin?

No, tuskin kirjailijat kaavoihin mahtuvat. Saati kangistuvat.


Kirsti kirjoitti 28.11.2005 - 08:46
Kiitos "Jos" kyllä tuo lohduttikin. Itse olen joskus huomannut, että jokin käsikirjoitus saattaa syntyä todella vaikeasti ja silloin pelkää että prosessin työläys näkyisi lopputuloksessa. Mutta ilmeisesti se ei näy.

Miten se sananlasku menikään. Tyynissä vesissä ne isot kalat kutevat? Sen pohjalta voisi ajatella että tasaiset luonteet kirjoittaisivat räväkimmät kirjat, mutta en tiedä... ei taida pitää paikkaansa?
minh kirjoitti 28.11.2005 - 10:20
Miksei? Siis miksei tasaisimmat luonteet voisi niitä räväköimpiä kirjoja kirjoittaa? Tasainen luonne, jonka minä käsitän pitkäjänteiseksi ja ei-hötkyileväksi saa pitkäjänteistä työtä aikaan, epätasaiset sitten helpommin tekevät juostenkustuja hommia...tai mitä se räväkkyys on? Sisällöstä ja muodosta yhteensä koostuvaa, vai sisältöä vai muotoa? Jos oikein räväkkä luonne rykäisee kirjan, se voi olla räväkkä ainakin muodoltaan, mutta sisältö voi jäädä keskeneräiseksi, kun taas tasainen ja rauhallinen voisi tehdä räväkkää sisältöä tasaisen rauhallisessa muodossa...???
Vaikea sanoa, vaikuttaako luonne.
Hyvä tietää, mitkä ovat niitä omia sioja kiviä, minä en varmaan tiedä vielä. Soraa jahiekkaa ja kuraa kyllä piisaa ja ne osaa tunnistaakin..!
Hyvä, Kirsti! Nyt, kun olet tehnyt tämän löydön, niin sinun on helpompi vahtia, etteivät ne isot kivet jää laittamatta sinne pohjalle:)
-minh-
Kirsti kirjoitti 28.11.2005 - 10:25
Niin minh, ajattelin sitä että kirjailijakunnassa eri tavoin labiilit persoonallisuudet tuntuvat olevan vallalla. Nekin jotka vaikuttvat tasaisilta ja rauhallisilta eivät ehkä ole sellaisia. Minäkin annan ilmeisesti hyvinkin tyynen kuvan itsestäni, mutta se on vain kasvatuksen tuoma pintasilaus.

Minä tosiaan tiedän mitkä ovat minulla niitä isoja kiviä. Ja olen minä joitakin sinne purkkiin astikin saanut.
Juha kirjoitti 28.11.2005 - 12:12
Kuinka paljon on sattumalla osuutta siinä mitä tärkeänä pitää, mitä ne isot kivet, purkkiin mahduttamisen arvoiset, lopulta ovat? Minulla meni palapeli uusiksi lähes seitsemän vuotta sitten, kun tulin sattumalta isäksi.

Kivet, joita ennen sinne purkkiin raahasin, olivat superlonista muovattuja, sirkuksen voimamiehen huijausyrityksiä. Siltä tuntuu nyt.
Kirsti kirjoitti 28.11.2005 - 12:29
Hyvä kysymys Juha. Aina on varmaan se vaara, ettei huomaa niitä elämänsä todella tärkeitä asioita. Jokin iso tapahtuma voi sitten keikauttaa arvojärjestyksen uuteen uskoon.
Juha kirjoitti 29.11.2005 - 01:40
Kivet jotka ensin ahdetaan purkkiin, hiekkaa päälle ja vielä vettä. Tukehduttava metafora ontuu jos puhutaan uuden luomisesta.

Ajattelisin mieluummin ilmavia lohkareita, jotka kohoavat toistensa päälle ajatuksen voimasta. Tilaa hengittää, kasvaa, olla rauhassa.
Kirsti kirjoitti 29.11.2005 - 07:05
Juha, ei siinä puhuta luomisesta vaan ajankäytöstä ja prioriteeteista. Tarinan opetus käsittääkseni on, että ihmisen täytyy osata pistää elämänsä tärkeät asiat tärkeysjärjestykseen ja tehdä tärkeimmät asiat ensin. Jos ei varaa aikaa niille tärkeille asioille, voi käydä että elämä menee toisarvoisten juttujen kanssa touhuamisessa ja tärkeät asiat jäävät tekemättä. Mitä ne tärkeät asiat sitten ovat, on tietenkin jokaisen itsensä päätettävissä. Liittyvätkö ne työhön, taiteelliseen luomiseen, perheeseen tai vaikka omaan ulkonäköön.
Kirsti kirjoitti 29.11.2005 - 07:07
Niin, ja lisäksi tarinan opetus näyttää olevan se, että jos tärkeät asiat hoitaa ensiksi, siis pistää isot kivet purkkiin, sen jälkeen jää kyllä tilaa vähemmän tärkeille asioille. Mutta toisinpäin se on vaikeaa. Jos purkkinsa täyttää pikkujutuilla, sinne joukkoon ei enää muuta mahdukaan.
Anu kirjoitti 29.11.2005 - 14:20
Entä jos hankkisi hiukan isomman purkin?
Kirsti kirjoitti 29.11.2005 - 15:41
Hehheh.
Juha kirjoitti 29.11.2005 - 21:54
Jep Kirsti, meni jakeluun, mutta jatkan silti motkottamista vähän.

"Toisarvoisten juttujen" kanssa kuluu joka tapauksessa suurin osa elämästä. Onko toisarvoista se, että taas kerran paistan jauhelihaa muksuille; mietin aamulla ovatko saappaat vai talvikengät sopivat jalkineet ekaluokkalaiselle juuri tänään; riittävätkö rahat uuteen leivänpaahtimeen kun edellinen alkoi lyödä kipinää.

Vaatimus, että ihmisen tulisi kyetä pistämään elämänsä tärkeät asiat tärkeysjärjestykseen, tuntuu kohtuuttomalta. Milloin sen pitäisi tapahtua? Onko se prosessi, vai tuleeko nopea välähdys, joka näyttää oikean reitin läpi karikkojen? Minun käsitykseni on, ettei elämää voi ennakoida ja tärkeysjärjestyksillä on taipumus muuttua nopeasti, ainakin jos on perhettä. Arki ryöstää idealismin.

Suuret linjat elämässä - niille on aikaa toivottavasti myöhemmin. Jos itse olisin vapaa sanataiteilija, veisin kamat tavarahotelliin ja lähtisin äkkiä pakoon loskaa ja loputtomalta tuntuvaa talvea.

Kirsti kirjoitti 30.11.2005 - 07:02
En itse ajatellut tarinan opetusta vaatimuksena, vaan neuvona että kannattaa miettiä tärkeysjärjestyksiään. Se on tietenkin totta, että elämä on yllätyksellistä ja tärkeysjärjestykset voivat keikahtaa. Mutta silloinkin niitä on hyvä miettiä, jotta voisi esimerkiksi todeta ettei jauhelihan paistaminen lapselle ole mitenkään toisarvoista ja saisi siten siinä asiassa ehkä mielenrauhan. Eikä joka kerta jauhelihaa paistaessaan surisi sitä että pitäisi oikeastaan olla tekemässä jotain "tärkeämpää". Koska jos ihminen saa lapsen, mikään ei taida olla tärkeämpää kuin pitää siitä hyvä huoli.

Minulle on aika tuttua touhuta kaikenlaista ja miettiä touhutessani, että miksi minä teen tätä kun minun itse asiassa pitäisi tehdä sitä Jotain Muuta. Ja se on minusta todella tyhmää. Joko pitää sitten ryhtyä tekemään sitä Jotain Muuta tai sitten ymmärtää että se kaikki minun touhuni siinä ympärillä on itse asiassa minulle tärkeää. Se on se iso kivi joka pitää pistää purkkiin ensimmäiseksi.
Anu kirjoitti 30.11.2005 - 15:20
Minusta se, että on tietynkokoinen purkki ja tietynkokoisia asioita sinne laitettavaksi, on jotenkin rajoittava ja ahdistava ajatus - siksi esitin tuon kysymyksen purkin koosta.
Kirsti kirjoitti 30.11.2005 - 16:47
Niin, kyllä. Mutta esim. vuorokaudessa on aina vain 24 tuntia. Eikä elämäkään ole rajaton.
dsfdfs kirjoitti 28.10.2008 - 10:36


WoW's previous. 8GB MP3 PLAYER system of player. apple ipod versus player . canon digital camera combat involved . digital camera a ladder-type system . digital cameras where players . dvd player could only advance at . eve isk the expense of other players. ipod This created a brutal . ipod nano competition which . ipod shuffle demanded unreasonable. ipod touch amounts of playing . ipods to reach the top. mp3 tiers of advancement. mp3 player Most players. mp3 players would never be able to. mp4 achieve these goals. portable dvd players simply because of . powerleveling the massive time. powerleveling wow investment. wow I learned . wow gold a lot though. wow gold or remembered . wow leveling learning a lot. wow powerleveling depending on. zubehoer mp3 player how you look at it.

fdssdfdfs kirjoitti 28.10.2008 - 10:37

Don't waste your badges . 1GB MP3 PLAYER on nether. 1GB MP3 PLAYER vortexes . 1gb mp3 players or epic gems. 2GB MP3 PLAYER even though. baladeur MP3 this can significantly . baladeurs MP3 boost your stock of . best mp3 player cash it is . buy mp3 player not worth it. buy mp3 players Many trinkets . digital mp3 player and offhands such as relics. ever quest platinum totems . gold wow and idols cost . lecteurs mp3 a few badges . lineage 2 adena and can be a . mp3 mp4 significant upgrade. mp3 mp4 player These trinkets . mp3 player are essential . mp3 player wholesale in pve . mp3 players and in many cases pvp. mp4 player A usual . mp4 players set up of a pvp/arena . runescape gold geared player is . runescape money that they will carry . wow geld "Medallion of the Horde". wow schnell gold. and a Badge Trinket. wowgold To achieve.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta