Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
18.12.2005 - 08:11
Olisittepa kuulkaa olleet eilen illalla varttia vailla kymmenen Turussa Mikaelinkirkon edessä niin olisitte nähneet senkin ihmeen, että kansa jonottaa kirkkoon. Meillä oli ollut hilpeä glögijuhla siinä naapurissa ja hieno suunnitelma oli ollut, että ilta huipentuisi kauniimpien joululaulujen laulamiseen. Aloimme hankkiutua matkaan ihan hyvissä ajoin, vaikka porukassa olikin kiihkeä epäilijä joka ilmoitti että turha lähteä kirkkoon niin aikaisin. Vanhukset ovat menneet nukkumaan ja nuorisolla on muutakin tekemistä kuin laulaa joululauluja kirkossa.

Minä olin aikaisemmin illalla miettinyt tykönäni että viitsinkö lähteä kirkkoon lainkaan, en nimittäin muista montakaan joululaulua josta pitäisin. Maa on niin kaunis, on kyllä hieno. On niitä muitakin, mutta kaikki nämä Sylvian joululaulut Ja maas on hanget ja En etsii valtaa loistoa ovat minusta jossain määrin ankeita, niin kuin on tietysti tämä koko kulttuurimme, niin että turha joululaulujenkaan ankeutta on sen kummemmin tässä päivitellä. Ajattelin sitten kumminkin että mikä on vaihtoehto joululauluillalle. No sehän on tietenkin maata sohvalla ja tuijottaa televisiota ja välillä pörrätä netissä, mitä taas viime päivinä ei ole   jaksanut tehdä koska tämä kaamos käy  voimille ja ainoa mikä oikeasti kiinnostaa on suklaa ja muut herkut. Joten hankkiuduin siinä sitten muiden mukana kohti kirkkoa.

Mutta jo kaukaa näimme että kadunvarsi oli täynnä autoja ja ihmiset vaelsivat kohti kirkkoa valtaisana joululaulujennälkäisenä laumana. Kirkon piha oli täynnä väkeä. Jono oli kymmeniä metrejä pitkä ja siinä oli viittä, kuutta ihmistä rinnan ja koko ajan kaikista ilmansuunnista kapusi kohden kirkkoa lisää toiveikasta väkeä. Ja sitten kirkon ovea raotettiin hiukan ja joku huusi jotain, mutta me jotka olimme takana emme kuulleet mitään. Vähitellen levisi taaksepäin tieto että kirkko on täynnä. Siis käsitättekö tätä. Kirkko oli täynnä. Mutta kukaan ei halunnut lähteä kotiin vaan kaikki jäivät odottamaan siinä toivossa että tapahtuisi jokin tilaihme ja meillä olisikin sijaa kirkossa. Odottelimme siinä kymmenisen minuuttia ja koko ajan sinne saapui lisää väkeä. Oven raosta huudettiin taas jotain ja sillon muutamat jo uskoivat ja lähtivät pois. Mekin  annoimme periksi ja menimme naapuriin juomaan punaviiniä ja puhumaan presidentinvaaleista ja temperamenttityypeistä ja mistähän sitä nyt vielä puhuttiinkin. Minä olin ihan oikeasti hiukan pettynyt siksi etten ollut päässyt laulamaan niitä joululauluja. Mutta lohduttauduin sillä että tämän aamun jumalanpalveluksessa olisi jälleen sanankuulijalle yllin kyllin tilaa.
Petra kirjoitti 18.12.2005 - 09:48
No voi, että näin pääsi käymään.
Olisittehan te voineet siinä naapureiden kanssa laulaa pari laulua...?
Karpalo kirjoitti 18.12.2005 - 09:58
Vai oli teillä siellä yöllä kauneimmat joululaulut. Meillä nitä oli ainakin viimevuonna useampia pitkin joulukuuta, en tiedä mikä oli suosio nissä aikaisemmissa, mutta viimeisessä kirkko oli ihan täynnä. Jonoja ei sentää ollut, mutta seisomapaikoille mekin jouduimme, kun emme olleet ajoissa. Se minua siellä kirkossa huvitti, että yksikään istumapaikan saanut ei nostanut persettään penkistä ja antanut paikkaa seisomapaikkalaiselle. Oikein tarkkailin sitä tilannetta, koska meillä on niin avonainen kirkko, että siellä näkee jokaisen. Kyllä sen verran pitäisi löytyä hyvää tahtoa, että voisi vapauttaa paikkansa jollekin sitten kun on ensin itse siinä aikansa istunut, mutta sellaista käytöstä ei ollut havaittavissa.

Tänä vuonna en ole ko tilaisuuteen menossa. Menkööt ne jotka tykkäävät ruuhlkaisista paikoista, minä en jaksa, vaikka joululauluista tykkäänkin. Eiköhän noita rupea kohta radiosta tulemaan ihan piisalle asti.
Tui kirjoitti 18.12.2005 - 10:52
Miksi ette laulaneet porukalla kirkon pihalla? Se olisi taatusti kuulostanut komealta ja naapuritaloissakin olisi saatu nauttia joululauluista. Minä mietin menisinkö huomenna nuorimmaisen kanssa seurakuntatalon mummokerhon joululaulutilaisuuteen. Kai sinne yksi keski-ikäinen ja koululainen mahtuvat.
minh kirjoitti 18.12.2005 - 10:55
Turun Mikaelinkirkko on kyllä kaunis. Kaverini asui asunnossa, josta näkyi kirkko suoraan ikkunasta. Hän kuvasi sitä vuosia pihalta eri valoissa ja eri vuodenaikoina. Saattaisi jopa hyvällä tsägällä löytyä "Mikaelin kirkko valokuvina-blogi", mikäli tämä ystäväni on blogit keksinyt(yhteyttä ei olla pidetty muutamaan vuoteen, mutta kyllä minä taas joskus menen kolkuttelemaan sinne..).

Joulukirkossa olen kyllä käynyt, mutta Uspenskissa, ennen aina, nykyään vain, jos joku ulkkis-kaveri on kylässä jouluna ja kaipaa eksoottista kirkkoelämystä.
Pääsiäinen on sittenjo tärkeämpi kirkkopäivä. Ja tietty ne muutamat henkilökohtaiset kynttilänsytytyspäivät.

Miksiköhän joululaulutkin ovat niin pirun ankeita täällä?
-minh-
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 11:32
Niin, olisihan se ollut komeaa jos olisi sellainen henki siinä ulkopuolella syntynyt, että laulu olisi irronnut. Ei se ehkä muuta olisi vaatinut kuin rohkean esilaulajan. Enkä tiedä vaikka muut olisivat sitten laulaneetkin siellä jonossa, sinne jäi varmaan hyvän joukon toista sataa ihmistä vielä odottelemaan kirkkoon pääsyä sen jälkeen me olimme lähteneet. Ja lisääkin tuli väkeä katkeamattomana virtana. Eikä se ollut päivän ainoa joululaulutilaisuus, Mikaelinkirkossakin oli jo ollut yksi tilaisuus seitsemältä. Ja on niitä kai vähän joka kirkossa.

Mikaelinkirkko on tosiaan kaunis ja olen Turussa melkein aina asunut sen välittömässä läheisyydessä. Olen jotenkin melkein rakastunut siihen.

Karpalon huomio oli varmasti osuva. Kyllä sitä itsekin huomaa miten vaikea on muuntaa joulumieltä tai muuten vain yleistä hyvää tahtoa käytännöllisiksi ystävällisiksi teoiksi. Siis silloinkin kun sitä hyvää tahtoa olisi. Minulta sekin melkein aina puuttuu.
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 11:34
Sitä minäkin mietin minh, että miksi ne laulut ovat sellaisia. Mutta ilmeisesti suuri osa ihmisistä pitää niitä kuitenkin tavattoman kauniina. Vai?
Karpalo kirjoitti 18.12.2005 - 11:48
Joo, kaunis on kirkko. Mullakin on siitä kokemus viime keväältä kun olin ystävän lakkiaisissa kuuntelemassa kun ystävä piti puheen tässä samaisessa komeassa kirkossa. Se oli tosi hyvä reissu moneltakin kantilta ajateltuna. Onneksi oli hyvä opas, tosin se karaokebaari oli ... heh heh... virhevalinta, mutta mistäpä noista voisi etukäteen tietää, mutta siis muuten yksi parhaita reissuja mitä olen tehnyt.

Moka kirjoitti 18.12.2005 - 11:59
Kirjailijan koukkuja selvästi, antaa alussa olettaa, että kirkkoon ei päästetty juopumuksen ja öykkäröinnin takia ikäänkuin kirkoissa olisi portsareita siinä mielessä. Suomessa on parhaat joululaulut, esim. Varpunen. Tyhmä muoti aina valittaa miten ankeaa Suomessa on. Ei ole.
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 12:28
Kokeillaan Karpalo ensi kerralla jotain toista baaria.

Onhan se Varpunen tietysti kaunis laulu, mutta eikö kuitenkin samalla hiukan ankea, kun pieni veli tuli taivaasta varpusena leivänmuruja syömään? Mikä suomalainen joululaulu olisi oikein riemullinen, ilontäyteinen? Ei tule heti mieleen.
Karpalo kirjoitti 18.12.2005 - 12:42
Jo pipolaki ja punatakki on juhlakuntoon laitettu
on nenäliinat taitettu ja
takataskuun laitettu...

Kulkuset kulkuset riemuin helkkäilee...

Joulu on taas, joulu on taas kattilat täybnnä puuroo

No onkos tullut kesä nyt talven keskelle.

Kello löi jo viisi lapset herätkää
Juhani ja Liisi muuten matka jää

No noita ei tietty lauleta kirkossa, mutta eikö kirkosta etsitäkin rauhoittumista ja hartautta, niin että miksi laulujen pitäisikään olla mahdottoman riemullisia ja ilontäyteisiä. Onhan esim. Arkihuolesi kaikki heitä... hyvinkin myönteinen, vaikka se niin harras ja rauhallinen onkin.

Karpalo kirjoitti 18.12.2005 - 12:43
Joo, näin teemme, baarejahan Turussa piisaa.
Tui kirjoitti 18.12.2005 - 14:30
Muistaako kukaan vielä aikaa, jolloin ei ollut joulupäivänä soveliasta kyläillä? Silloin vain rauhoituttiin oman porukan kanssa ja vasta tapanina pääsi rieha valloilleen. Näin ainakin oma äitini opetti, kun olin lapsi. Ei me tosin siitä kiinni pidetty.

Kyllä minusta ne hartaatkin joululaulut ovat kauniita ja hilpeämpiäkin löytyy. Ankeus ja ilottomuus näkyy minusta selvimmin pääsiäissunnuntain palveluksissa, joissa luterilaiset eivät saa kokea samanlaista riemua josta oletan ortodoksien omassa palvelussaan pääsevän osaalliseksi. Pappien puhe nuotti on silloin ankean harras. Iloinen pääsiäissunnuntain saarna?

Luultavasti joululaulutilaisuuksien suosio perustuu siihen, että monet eivät syystä tai toisesta halua tai ehdi käydä jouluna kirkossa ja joululauluja laulamalla he saavat paremmin kiinni joulutunnelmasta.

Taas liian pitkä kommentti, sori.
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 14:38
Ei yhtään liian pitkä kommentti Tui. Minä muistan kyllä hyvinkin sen ajan jolloin joulupäivänä ei kylätty. Ja kaupunki oli kuin neutronipommin jäljiltä koko päivän, ei ketään missään. Vasta tapanina alkoivat ihmiset varovasti ryömiä ulos kodeistaan.

Niin, ehkä tuo joululaulujen ankeus on sitten vain omien korvien välissä. Eivät nuo Karpalon mainitsematkaan laulut tunnu minusta yhtään iloisilta. Voi voi.
Tui kirjoitti 18.12.2005 - 15:51
Mitä toivot joululaululta?

Minä innostuin tekemään joulusiivousta hyvissä ajoi, ettei tarvitsisi taas aatonaattona valvoa kolmeen aamulla. Halusin iloista tai edes jotain sinne päin siivoilun taustalle. Monen levynvaihdoin jälkeen päädyin Chieftainsien jalkaa vipattavaan irlantilaiseen. Eiväthän nämä joululauluja ole, mutta muistaakseni he ovat yhden joululevynkin tehneet. Jos et löydä iloista suomalaista siirry irkkuihin. Suosittelen.
Sylvi kirjoitti 18.12.2005 - 16:28
Makua on näköjään monenlaista. Minulle kelpaavat täkäläiset oikein hyvin, kuten myös ulkomaiset, vaikkapa Adeste fideles, Kolmen kuninkaan marssi, God rest you merry, Gentlemen. Sen sijaan inhoan sydämeni pohjasta Kulkusia (Jingle bells), Petteri Punakuonoa ja Valkeata joulua.

En yhtään ihmettele Kauneimpien joululaulujen suosiota. Missä sitä tulisi nykyihminen laulaneeksi, ellei sitten karaokessa. Omalta kohdaltani on tullut tilaisuus laulaa, kun käyn katsomassa dementiakodissa olevaa äitiäni. Hyvin osaa dementoitunutkin sanoja, tyttärenikin on innostunut. Sanoi, ettei tarvitse kuunnella niin paljon päättömiä juttuja.
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 17:34
Mitä toivon joululaululta? Hyvä kysymys. Ehkä jonkinlaista mielenkohotusta, toiveikkuutta. Sylvin esittelemät ulkomaiset joululaulut kelpaavat minullekin ja sitten on tietysti Bach, Monteverdi ja Palestrina jotka virittävät juhlan sisimpään soittipa niitä mihin vuoden tai vuorokaudenaikaan tahansa. Irlantilainen musiikki on tietysti hienoa myös.
Saara kirjoitti 18.12.2005 - 18:28
Tähti tähdistä kirkkain on niiiiiin ihana. Niin ihana. Varokaa mua joulukuussa livenä näkemästä ja kuulemasta. Se soi mun päässäni koko ajan ja lurahtaa huuliltakin tämän tästä.
Tui kirjoitti 18.12.2005 - 18:38
Mieltä kohottavin ja samalla riemullisin on Bachin Jouluoratorion aloitus Jauchzet, frohlocket (eli Rejoice, exult! up, glorify the days, Praise what the All Highest this day has done! Set aside fear, banish lamentation, Strike up a song full of joy and mirth! Serve the All Highest with glorious choirs! Let us worship the name of the Lord!)) Piti luntata levyn tekstiliitteestä. Eli eikö siinä ole joulun ydin (huutomerkkeineen kaikkineen)?
Kirsti kirjoitti 18.12.2005 - 19:26
Hyvänen aika Saara, tuo laulu on minulle ihan vieras.

Onpa tosiaan Tui. Tuollaista fiilistä ehkä juuri kaipaan.
Rocky kirjoitti 19.12.2005 - 00:59
Oi voi! Mieluusti haluaisin pistäytyä soittamassa Sinulle iloisia englantilaisia Christmas Carols.
minh kirjoitti 19.12.2005 - 01:39
No emminä nyt tiedä, onko se joku tyhmä muoti, jos miettii, miksi joululaulut ovat niin ankeita Suomessa...Varpunen jouluaamuna saa minut kyllä parkumaan kuin Niagara ja se on vähän ristiriidassa sen seikan kanssa, että jouluna ikäänkuin olis (kai?) tarkoitus juhlia Kristuksen syntymää ja tehdä hyvä mieli kaikille ja saada valoa keskelle pimeintä talvea...tai jotain sellaista...
En tiiä, ahistaa ja pelottaa, ettei kukaan jouluna bloggaa, kun nyt jo on hiljaista. Onneksi täällä vielä juttu luistaa.
-minh-
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 07:30
Kuulostaa hyvältä Rocky, tervetuloa.

minh, minä ainakin bloggaan, vaikka aatto taitaa kyllä jäädä väliin, mutta muuten pidän vahtia koko joulun.
weera kirjoitti 19.12.2005 - 07:45
Vietin teeveettömän viikonlopun ja kuuntelin radiota, mm. linnunlaulun toivekonserttia, jonka juonsi Veikko Neuvonen. Jokainen lintu äänellään... paitsi viirupöllö, jonka uhkailuääni muistuttaa erehdyttävästi koiran haukuntaa. En olisi erottanut metsäretkellä, kummasta on kyse.

Tiedättekö, mitä lintua Topelius tarkoitti Sylvian joululaussaan?

Sekin tieto oli mulle uusi, että 1960-luvulla Suomen Yleisradio salli joululaulut ohjelmistossaan vasta jouluviikolla. "Lyhyestä virsi kaunis."
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 08:14
Ooh, teeveetön viikonloppu. Minä taas en enää muuta teekään kuin katson teeveetä. Se on kauheaa, mutta teeveen katsominen ei vaadi minkäänlaisia ruumiin eikä hengenvoimia, se on ainoa mihin kykenen nukkumisen lisäksi.

Meillä muuten oli kesällä mökillä pöllö joka myös haukahteli. Olisiko ollut viirupöllö. Ei näyttänyt niin suurelta.

Eikös se Sylvia ole jonkinsortin kerttunen?

Minä muuten muistan millaista pahennusta minun lähipiirissäni herätti kun seitsemänkymmentäluvulla joululaulut alkoivat soida yhä varhaisemmin. Myös kauppojen joulurihkama kuohutti mieltä. Minäkin kirjoitin noihin aikoihin monta kouluainetta joissa vastustin raivokkaasti kaupallisuutta :)
Anonyymi kirjoitti 19.12.2005 - 08:28
Hyvin tiesit kerttuseksi (sylviaksi tieteelliseltä nimeltään), minä en ennen eilistä ollut moista tajunnut saati kuullut. Ain' oppii. Kauniisti mustapääkerttu visertelee, siltä osin ymmärrän Topeliuksen runokynän siiveniskuja.
weera kirjoitti 19.12.2005 - 08:30
anoksi jäi äskeinen viestini, on niin kiirus, ettei ehdi kaikkia laatikko-osia kirjoittaa ;)
Sylvi kirjoitti 19.12.2005 - 09:24
Topelius oli tunnetusti lintujen ystävä, kuten Sylviasta ja varpusestakin käy ilmi. Perusti yhdistyksen pikkulintujen suojelemiseksi. Mm. tästä syystä Topelius on sankareitani. Toinen hyvä syy on, että oli naisyhdistyksen sihteeri, siltä varalta ettei aloitteleva yhdistys ainakaan sihteerin puutteeseen kaatuisi.
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 09:25
Ohhoh, vai naisyhdistyksen sihteeri. Että siis ei tosiaankaan puheenjohtaja? Pinnat Topeliukselle.
Moka kirjoitti 19.12.2005 - 12:07
Varpunenhan oli aikoinaan varsinainen ilopakkaus (1/4 l 96% pirtua) joulunakin. Saattaa olla että sama nimitys hieman uudessa muodossa yleistyy taas kun uusi kieltämättä ankeakin kieltolakimme ilolintusista iskee todella päälle.
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 12:25
Kyllä se varpusen tuoma ilo oli vähän kyseenalainen ainakin perheen kannalta, usein. Niin kuin noista ilolinnuistakin tulee sydänsurua vaimoväelle, vaan ketäpä se kiinnostaisi.
Moka kirjoitti 19.12.2005 - 12:49
Heh mahtaako tuollaista vaimoväkeä enää ollakaan.
minh kirjoitti 19.12.2005 - 13:23
Moka, luulen että sellaista vaimoväkeä on ihan hirveästi, mutta se on jotenkin niin epäcoolia, että tämä vaimoväki pitää matalaa profiilia...:/
-minh-
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 13:46
Niin minäkin kyllä luulen.
Wilhelmiina kirjoitti 19.12.2005 - 15:50
Minä olen löytänyt "vanhojen kunnon" joululaulujen tilalle pari (minulle) uutta, ja mielestäni sangen hauskaa amerikkalaista joululaulua: Oak Ridge Boys -bändin Christmas Cookies ja Elviksen Santa Claus Is Back In Town. Kieltämättä molemmat edustavat jokseenkin vanhanaikaisia sukupuolimalleja (joulupiparit leipoo itsestäänselvästi vaimo tai tyttöystävä, puhumattakaan Elviksen vakiomachosta asenteesta), mutta kieltämättä on hauskaa ajatella laulua siitä, kuinka hyviä piparkakut ovat, tai joulupukkia reen sijasta mustassa Cadillacissa.

On muuten aikas hassua, kuinka englanninkielisissä joululauluissa, etenkin amerikkalaisissa, paljastuu amerikkalaisen sentimentaalisuuden lisäksi vanhentuneet sukupuoliroolit ja muutenkin vanhat, jo hiukan oudon kaiun saaneet käsitykset "hyvästä" ja "oikeasta" ajattelutavasta. I'll Be Home For Christmas -laulussa lauletaan ensin, että kyllä minä tulen jouluksi kotiin, voit luottaa minuun ja kattaa minulle valmiiksi (lauletaan arvatenkin vaimolle), ja lopulta vetäistään matto alta että "jos edes unelmissa". No, ne unelmat tuskin tulevat syömään siitä valmiista pöydästä, ja lopulta jää vain pettynyt vaimo siivoamaan ja heittämään niitä syömättömiä ruokia pois. No, ehkä olen vain turhan kyyninen. ;) Joululaulut eivät kuitenkaan tunnu pääsevän näistä riipoistaan (monet uudetkaan), vaikka muuten aika tuntuu etenevän niin musiikissa kuin muussakin kulttuurissa. Lisäksi tietty myös kaupallisuus on Amerikassa hyvin edustettuna: "City street lights,/
even stop lights,/blink a bright red and green,/ As the shoppers rush home /
with their treasures." (Silver Bells)

Vaikuttaa kyllä noin yleisesti ajatellen, että ulkomailla lienee silti paljon enemmän tuota yksinkertaisen iloitsevaa joululauluosastoa, ainakin jos englanninkielisiä joululauluja ajattelee (muita en oikein tunne, joten vaikea sanoa). Ajatellaan nyt vaikka Jingle Bell Rockia, Louis Armstrongin Zat You Santa Clause? -biisiä ja Let It Snow'ta näin perinteisemmästä osastosta.

Petteri Punakuono on muuten minusta masentava biisi. Ikään kuin jonkun pienen koulukiusatun muksun toive siitä, että "jos minäkin vain teen jotakin tarpeeksi hienoa niin sitten kaikki tykkäävät minusta". Ikään kuin hän ei muutoin sitä ansaitsisi.

Jonkun olisi aika tarttua toimeen ja alkaa tehdä uusia, iloisia joululauluja meille suomalaisillekin. Ovathan ne kaihoisat biisit monesti kauniita, mutta pakkoko sitä joululauluja on aina tippa linssissä kuunnella. Me suomalaiset kun tunnumme olevan kovin vakavamielistä kansaa noin muutenkin.
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 16:33
Hei Wilhelmiina! Olisiko englanninkielisten joululaulujen vanhentuneet sukupuoliroolit ja muut käsitykset jotain sukua jouluna vallitsevalle yleiselle nostalgialle? Täällä Suomessakin jouluun liittyy sellaisia nostalgisia ajatuksia vanhoista hyvistä ajoista ja perinteistä joita ei oikeastaan sellaisenaan ole koskaan ollut olemassakaan.

Samaa mieltä Petteri Punakuonosta. En ole muuten juuri koskaan miettinyt noiden mainitsemiesi laulujen sanoituksia suomeksi.


Tui kirjoitti 19.12.2005 - 19:16
Luultavasti joulunviettoperinteet ovat vahvasti muokanneet joululaulujakin - ja tietenkin uskonto. Suomessa joulun vietto on ollut nimenomaan viettoa, ei niinkään riehakasta juhlimista. Eikös Englannissa ole aina aattona työpäivät, eräänlaiset firman pikkujoulut tai juhlintaa muuten urakalla? Jostain syystä (juhliminen on syntiä?) meillä joulu on muotoutunut kovasti hartaaksi juhlaksi, vaikka kai menneinä aikoina leikittiin kovastikin aattona. Miksi minulla on kuva puhtailla oljilla kuperkeikkoja tekevistä renkipojista? Kiven veljeksetkö siellä painivat?
Wilhelmiina kirjoitti 19.12.2005 - 21:16
Kyllä ne varmaan ovat juuri tätä nostalgista kaihoa juu, näin arvaisin ainakin itse. Jouluhan on juuri sellaista perinteitä kunniaan nostavaa aikaa, joka kyllä ainakin minussa herättää sellaisia kaihoisia ajatuksia "ihanteellisesta maailmasta" ja kuvitteellisesta vanhasta hyvästä ajasta, joka on ollut edes mielikuvituksessa ja toiveissa jos ei muualla. Ja USA:ssa kaiketi nuo "golden days"-ajat pitävät sisällään kaikenlaisia ihanteita, jotka eivät paljolti sielläkään enää muutoin ole ihanteita. Ei varmaan välttämättä edes niiden lauluntekijöiden mielestä - mutta joululla tuntuu olevan vain sellainen vaikutus... ihan niin kuin olisi niin, että joulusta "vain pitää" ajatella tietyllä tavalla, vaikkei itsekään enää oikein muistaisi että miksi.

Nostalgiakin on siitä hauska, muuten, että nostalgiset ideat siirtyvät näemmä melko sujuvasti kulttuurista toiseenkin. Vai kuka Suomessa olisi 1900-luvun alkupuolella vielä osannut ajatella nostalgisen joulukuvansa joukkoon mistelinoksaa? Kuinkahan moni suomalainen on oikeasti nähnyt misteliä missään? En ainakaan minä. Mutta kaikkialla ne ovat nykyään Suomessakin tunnettuja symboleja ja joulukoristeiden aiheita. Juuri niin kuin sanoit "perinteistä joita ei oikeastaan sellaisenaan ole koskaan ollut olemassakaan". Tietysti Suomessakin ovat omat kuvitteelliset perinteensä, viittasit varmaan enemmän niihin, mutta tuo nyt tuli yhtäkkiä mieleen.
Kirsti kirjoitti 19.12.2005 - 21:51
Kiven veljekset ne tosiaan taisivat jouluna puhtailla oljilla painia, mutta ennen muinoin pirtti tietysti siivottiin jouluksi ja sinne tuotiin puhtaat oljet lattialle. Ruuan suhteen Suomessa on ollut niukkaa joten jouluperinteissä ruuan osuus on noussut aika keskeiseksi. Rahvaan joulunviettotavat ovat varmaan olleet aika riehakkaita, viinaa ja olutta on juotu koska erikseen on täytynyt joulurauhakin julistaa. Hartaus ei ehkä ole ollut niin sisäsyntyistä, vaan ulkoapäin tuotua tapakulttuuria.

Mistelinoksa on hyvä esimerkki. Ja punanuttuinen joulupukkikin on tuore tuontituote. Joku kansatieteilijä voisi varmaan kertoa yhtä jos toista kiinnostavaa jouluperinteiden erilaisista virtauksista.
Wositoettebap kirjoitti 19.09.2007 - 03:57
Receive quick loan approvals. Payday advances of up to $500. Cash is ... $500 cash advance limit. Extensions over the required payback period can be filed ...emergency fax loan n
o payday
tedoDroniexit kirjoitti 01.10.2007 - 17:38
lottery numbers New Jersey Lottery,winning New Jersey lotter
y results NJ Lotto, pick 3, pick 4, pick 5, pick 6, lotzee, NJ Instant Tickets, New Jersey.
Visit lotto super7 to buy your lucky ticket.
tedoDroniexit kirjoitti 01.10.2007 - 17:38
lottery numbers New Jersey Lottery,winning New Jersey lotter
y results NJ Lotto, pick 3, pick 4, pick 5, pick 6, lotzee, NJ Instant Tickets, New Jersey.
Visit lotto super7 to buy your lucky ticket.
tedoDroniexit kirjoitti 01.10.2007 - 17:38
lottery numbers New Jersey Lottery,winning New Jersey lotter
y results NJ Lotto, pick 3, pick 4, pick 5, pick 6, lotzee, NJ Instant Tickets, New Jersey.
Visit lotto super7 to buy your lucky ticket.
tedoDroniexit kirjoitti 01.10.2007 - 17:38
lottery numbers New Jersey Lottery,winning New Jersey lotter
y results NJ Lotto, pick 3, pick 4, pick 5, pick 6, lotzee, NJ Instant Tickets, New Jersey.
Visit lotto super7 to buy your lucky ticket.
Dyetdeews kirjoitti 02.10.2007 - 00:33
"I like not having to troll for hookups at AdultFriendFinder to find a girl to hook up with, but instead I hooked up with twol!"
Join for Free!
prinioncada kirjoitti 04.10.2007 - 04:40
What happens when you mix music, clubbing, booze and drugs? You get girls sucking stranger's cocks through a hole in the bathroom wall! That is what RAVEGLORYHOLE is all about! Watch as these whores are surprised when hands pop through the wall and start to molest them when they think they are alone in the bathroom. Before long they all take the cock in deep, and our cameras catch it all for you to enjoy at this!
Click here to visit site
tedoDroniexit kirjoitti 18.10.2007 - 09:19
Powerball is considered the leading lottery game in the United States, currently played in 31 States, and operated by the Multi-State Lottery Association (MUSL).
Powerball is a lotto game that combines a large jackpot and a regular cash game, and is held every Wednesday and Saturday night at 10:59 p.m. Eastern Time. The prizes include the jackpot, and include additional winners ranging from 3 Dollars to 200,000 Dollars (second place). Jackpots have reached over 200 Million Dollars in the past.
Play Powerball Online
Play Mega Millions Online
Play EuroMillions Online
Play New York Lotto Online
Play 6/49 Lotto Online
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 09:35
You're questioning the integrity of the organization that was first to report on the tsunami's xxxxxxxxxxxx to Oprah?
tattoo supply kirjoitti 26.08.2010 - 06:05
Bullseye offers the world's greatest tattoo gallery of COOL TATTOOS and tattoo designs. Browse through thousands of original tattoo ideas and simply download the tattoo art, print it, and take it to your local tattoo parlor to be inked! We offer a Accessories selection of tattoo flash designs such as our Celtic tattoos, original butterfly tattoos, religious cross tattoos, mystical fairy tattoos, girly flower tattoos, Asian dragon tattoo designs, inspirational tattoo supply religious tattoos, cool patriotic tattoos, black tribal tattoos, and lower back tattoos designs among our selection of designs. Be sure to use only the highest quality tattoos designs for your next trip to the tattoo shop with our downloadable designs.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta