Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
10.06.2007 - 17:37
Lueskelin Hömpän helmistä kuinka Tuija Lehtinen Kolmiokirjaan kirjoittamalla löysi oman tapansa kirjoittaa.

Minullekin Kolmiokirja oli kirjoittamisen korkeakoulu, mutta minun onnettomuuteni on siinä, etten löytänyt siellä omaa tapaani kirjoittaa. Oman kirjoittajaurani aloitin melodraamoista ja siirryin jännityksen ja kauhun kautta huumoriin, sen lisäksi että kaiken aikaa haaveilin aivan muunlaisten tarinoiden kirjoittamisesta.

Tragediani on siinä, että olen aina halunnut kirjoittaa vakavia lukuromaaneja. Kotimaisista tekijöistä Sirpa Kähkönen,   Ulla-Lena Lundberg, kirjoittavat sen tyyppistä kirjallisuutta johon olen tuntenut kutsumusta. Mutta toistaiseksi minusta ei ole ollut kirjoittamaan sellaisia kirjoja, enkä nyt vähään aikaan ole yrittänytkään.

Nykyään mietin miten paljon olisin voinut saada aikaiseksi ellen olisi tuhlannut energiaani yrittämällä jotain sellaista, joka ei minulta onnistu. Siis olla jotenkin vakavastiotettava.

Ja miten paljon olisin saanut aikaiseksi, jos olisin voinut valita jonkin tietyn tyylilajin ja pysyä siinä, kirjasta toiseen, sen sijaan että hyppelen sinne tänne ja yritän vähän kaikkea niin ettei mistään tule mitään.

Positiivinen puoli asiassa on siinä, että olen siis kokeilunhaluinen, haluan ylittää rajoja, ja sellaistahan voisi pitää hyvänä asiana. En ole tyytynyt kirjoittamaan pelkästään sitä mikä on sujunut ja mille on ollut kysyntää, vaan on pitänyt yrittää jotain muuta silläkin uhalla, etten ehkä osaakaan.

Mutta tietenkin mietin esimerkiksi sitä, että kuinka monta kertaa kannattaa yrittää jotain sellaista, mikä ei heti ensi yrittämällä onnistu. Muistini mukaan joku näyttelijä taisi aikanaan pyrkiä melkein kymmenen kertaa teatterikorkeakouluun, ennen kuin onnisti ja sellainen pistää kyllä miettimään.

Jossain kohdassa on syytä olla sitkeä. Jossain toisessa kohdassa taas voikin olla viisasta antaa periksi, luopua yrittämästä jotain mikä ei suju ja mennä siihen suuntaan mikä sujuu.
Taru kirjoitti 10.06.2007 - 18:23
Laitoin sinulle yksityispostiakin, mutta sanon myös tässä julkisesti, että olet kirjailijana ilmeisen lahjakas. Osaat sanoa, ja sinulla on sanottavaa. Jos suinkin jaksat, niin älä tyydy kirjoittamaan pelkästään "kevyttä", vaikka sekin on tarpeellista ja arvokasta kirjallisuutta.
Kirsti kirjoitti 10.06.2007 - 18:39
Niin, mutta entä jos lahjakkuus onkin juuri sitä että pystyy kirjoittamaan kevyttä niin että siinä on sisältöä? Jos keskityn liikaa sisältöön, niin ehkä tuloksena on jotain niin raskasta, ettei se sitten kelpaakaan kenellekään.
Taru kirjoitti 10.06.2007 - 18:58
Kevyen ja sisällöltään merkittävän kirjoittamiseen tarvitaan lahjakkuutta, ja sitä sinulla on runsain mitoin. Tarkoitinkin, että sinulla olisi lahjakkuutta myös toisenlaiseen kirjoittamiseen, jos vain jaksat ja ehdit paneutua siihen(kin).
Allyalias kirjoitti 10.06.2007 - 20:21
Olen sitä mieltä, että jos ihminen tuntee vetoa johonkin erityiseen tapaan ilmaista itseään, hänen kannattaa pyrkiä siihen niin kauan, kunnes saavuttaa haluamansa, tai huomaa tavoitteidensa kohdistuneen johonkin toisaalle.

Kaikki tietävät, kuinka pitkälle kehittyy valitsemalla vain helpoimmat vaihtoehdot. Etenkin, jos on tutkimusmatkailijan mielellä varustettu.
Kirsti kirjoitti 10.06.2007 - 21:03
Kiitos Taru, täytyypä siis tutkailla lahjakkuuksiaan ;-)

Ally, olen periaatteessa samaa mieltä kanssasi, mutta otan huomioon, että ihmisen veto johonkin tiettyyn ilmaisutapaan voi joskus syntyä myös vääristä syistä. Esim halu saada kunniaa, mainetta, rahaa jne. voi hämärtää tätä ihmisen vetoa tiettyyn suuntaan, tai intuitiota, jos halutaan sellaista sanaa käyttää.
Blogisisko kirjoitti 10.06.2007 - 21:50
Kirsti,

voi olla niinkin, että kirjailija ei ymmärrä itse, missä lajissa hän on paras. Esimerkiksi Hans Christian Andersen piti itseään runoilijana.

Jos joutuu kirjoittamaan ansaitakseen rahaa, ryhtyy yleensä kirjoittamaan lehtijuttuja tai kevyttä viihdettä. Niillä saa nopeasti rahaa. Tietenkin voi tehdä leipätyökseen ihan muuta ja olla todella "vapaa kirjailija", jos ehtii ja jaksaa kirjoittaa työn ohella.

Kirjoitin lehtijuttuja, kun tarvitsin rahaa, mutta en voinut enkä halunnut mennä työhön kodin ulkopuolelle. Sitten alkoi tuntua siltä, että haluaisin kirjoittaa jotain muuta. Mutta jostain piti saada rahaa. Olin opettajana. Kolmen historiallisen nuortenromaanin kirjoittaminen(ja tutkimustyö) työn ohella oli uuvuttavaa. En tajua, miten jaksoin tehdä sitä.

Minusta tuntuu, että kannattaa pohtia, mitä todella haluaa kirjoittaa. Siitäkin huolimatta, että on ehkä arvioinut väärin lahjansa.

Aika näyttää sitten, mikä oli ominta alaa. Joku voi tietysti kirjoittaa monia lajeja, mutta yleensä kirjailija on vain yhdessä lajissa parhaimmillaan. Vai mitä arvelette?

P.S. Ehkä on nuoren maan heikkoa itsetuntoa, että arvostetaan vain ns vakavaa kirjallisuutta. Vanhoilla kulttuurimailla on varaa arvostaa myös viihdekirjailijoita, joita yleisö rakastaa.

Mutta toisaalta luin äsken HBL:stä, että Margaret Duras'n kieltä pidettiin Ranskassa "liian helppona". ja se vähensi hänen arvoaan.



Taru kirjoitti 10.06.2007 - 22:15
Kunnian, maineen ja rahan tavoittelu ovat tietenkin huonoja motiiveja, mutta Spinoza sanoi niistä jotain siihen tapaan, ettei kannata tuhlata voimiaan niiden vastustamiseen, vaan ne pitää ohjata hyvän asian palvelukseen. Ja noista kirjallisuuden lajeista pätee minusta, ettei toinen ole toista parempi tai huonompi, vaan niillä on erilainen käyttötarkoitus ja osittain erilainen kohdeyleisökin.
Tuima kirjoitti 10.06.2007 - 22:31
Jotenkin luin kirjoituksestasi - mitä et varmaan tarkoittanut - että kirjailijoiden tulisi olla jotenkin pohjimmiltaan samanlaisia eli tietoisia omasta lajistaan. Minusta se on hieman ajatus, koska ihmisten tapa tarkastella maailmaa on niin erilainen ja siksi myös kirjoittamistavat vaihtelevat. Toinen kirjoittaa yhdellä tavalla ja on siinä hyvä ja omimmillaan, toinen kokeilee rajojaan ja etsii omaa tapaansa.

Olen samaa mieltä kuin Taru. Kirjojesi perusteella olet lahjakas kirjoittaja. Ehkä kirjailijakuvaasi kuuluu pohtia omia tekemisiään, etsiä omaa lajiaan. Ehkä olet kyseenalaistava kirjailija.
Kirsti kirjoitti 10.06.2007 - 22:46
Tuima, en tosiaan tarkoittanut, että kirjailijoiden pitäisi olla tietoisia omasta lajistaan. Ajattelin vain itseäni, että minun ehkä pitäisi olla tietoisempi kuin olen, mutta en ole varma siitäkään. Huomaan vain, että minua aina puhuttelee kun joku on hyvin varma ja on ollut tasaisen varma alusta asti. Toisen varmuus tavallaan nostaa näkyville oman haahuiluni.

Taru, Spinoza oli selvästikin viisas mies. Mutta ohjata kunnian, maineen jne tavoittelu hyvän asian palvelukseen ei olekaan helppoa. Ne ovat hyviä renkejä, mutta ottavat mielellään myös isännän roolin.

Blogisisko, johtuuko kansallinen huono itsetunto tosiaan valtion nuoruudesta? Olen miettinyt tätä suomalaisten kollektiivista huonoa itsetuntoa, nythän se näkyy murheena sen vuoksi ettei Bush ole kutsunut Halosta kylään.
Blogisisko kirjoitti 10.06.2007 - 23:38
Kirjailijan itsetuntemus:

Eiköhän itsetuntemus ole hyväksi kirjailijallekin, saavuttipa sen oman pohdinnan tuloksena tai toisen avulla. Keskittyminen siihen parhaaseen lajiin saattaisi olla hyväksi. Elämä on niin lyhyt.

Asiantuntevista omaisista ja ystävistä näyttäisi olevan kovasti hyötyä kirjallisessa maailmassakin.

Nuori maa:

Suomi oli vuosisadat Ruotsin siirtomaa ja yhden vuosisadan Venäjän osa - ja yhden "NL:n tassun alla". Näistä suurvalloista on ollut varmaankin monille suomalaisille hyötyä, mutta koko maalle enimmäkseen haittaa.

Poikkeus on Agricolan työ. Meille tuli oma kirjakieli ja kansalle lukutaito monta sataa vuotta ennen monia muita kansoja. Venäjä loi kulttuuriyhteyksiä, jotka tuntuivat ennen kaikkea kuvataiteissa ja musiikissa. Meillä on myös kauniita rakennuksia Venäjän vallan ajalta. Venäjä oli meille parempi isäntä kuin Ruotsi.

Tosiasia on, että me olimme kansana ensin pitkään toisen luokan väkeä ja sitten viime vuosisadan varpaillaan. Ei sellaisesta selviä vielä sadassa vuodessakaan. Toipuminen on vasta alkamassa. Siihen nähden on mennyt hirveän hyvin.

Joskus tuntuu, että meillä ei ole suhteellisuudentajua.Yhden keskikokoisen suurkaupungin verran väestöä tuottaa paljon kirjallisuutta, hienoa musiikkia, muotoilua jne. Lahjakkaita ihmisiä, sanovat ulkomaalaiset.

HeidiR kirjoitti 11.06.2007 - 09:01
Lisäänpä lusikkani soppaan.

Usein myös se tyyli mitä aluksi eniten vastustaa tai jopa inhoaa, voi olla se ihan omin tyyli.

Niin hassulta kuin se vaikuttaakin.

Tämän pätee elämäänkin. Oletteko huomanneet, että usein ne asiat, joista sanotte tiukasti EI KOSKAAN tapahtuvat?

"Minä en koskaan mene naimisiin!"
"Minusta ei koskaan tule yksinhuoltajaa!"
"Minä en ikinä muuta ulkomaille!"

Puhun omasta kokemuksestani tuon kirjoittamisen suhteen. Minä olen hyvä kirjoittamaan tunteellista, aistista ja romanttista proosaa/lyriikkaa ja jopa hömppää.

Ja tuota juuri tyyliä minä olen vuosikymmeniä inhonnut. En olisi pitkällä tikullakaan koskenut Lääkäri yms sarjoihin. Mieluummin luin nuorena kauhukirjoja (jotka itseasiassa ovat myöskin silkkaa viihdehömppää... Kingit ja muut)

Mutta enpä inhoa enää romantiikkaa, vaan taidanpa ryhtyä kirjoittamaan sitä ihan kokeilumielessä. :)
Tuima kirjoitti 11.06.2007 - 09:56
Minusta tuntuu, että jonkun varmuus omista tekemisistään ja vahvuuksistaan millä tahansa elämän osa-alueella on hämmentävää niille (meille), joilla on tapumuksena kysellä ja mietiskellä omia ratkaisujaan.
Kirsti kirjoitti 11.06.2007 - 10:27
Niinpä Tuima.

Heidi, usein on niin että jotain asiaa vastustaa vähän vääristä syistä. Esim. romantiikkaa voi vastustaa sen vuoksi, että inhoaa sen tuomaa hömppästatusta ja sen herättämää yleistä epäilystä että romantiikkaa kirjoittava nainen olisi jollakin tavalla aivoton. Silloin pitää tavallaan murtautua noiden ennakkoluulojen läpi, eikä se välttämättä ole helppoa. Tiedän tämän asian itse, en missään tapauksessa halunnut koskaan nuorena lukea romanttista hömppää, aloin tutustua genreen vasta siinä vaiheessa kun ryhdyin itse tekemään sitä.

Niin Blogisisko, koen vain ettei valtiollinen itsenäisyys ole paljonkaan auttanut tuossa itsetuntoasiassa koska kasvatus ja koulutus ja viranomaisten suhtautuminen on niin pitkään ollut hyvin nujertavaa.

Olen miettinyt myös kirkon roolia tässä, anteeksi vain taas. Mutta siis idässähän säilyivät vanhat kansanuskomukset huomattavan pitkään siksi että ortodoksinen kirkko suhtautui niihin ymmärtäväisesti. Roomalaiskatolinen kirkko ja myöhemmin luterilaisuus puolestaan pyrkivät kitkemään ne. Kuitenkin tuohon kansanuskoon ja siihen liittyvään tapakulttuuriin liittyi paljon itsetuntoa ylläpitävää ainesta.

Luultavasti suomalaisten huono itsetunto on monimutkainen ryväs erilaisia syitä joista yksi saattaa toki olla valtiollisen itsenäisyyden lyhytikäisyys. Itsenäisyys tuli myöhään ja loppui aikaisin, Suomihan ei minun nähdäkseni enää ole itsenäinen valtio.
tattoo supply kirjoitti 26.08.2010 - 06:18
Painting is a prerequisite for good tattoo artists, tattoo Zhuodan Ting Wen Renaissance painting since childhood, learning, talent is the source of her interest. Without tattoo tattoo Zhuodan Ting time is certainly drawing Tattoo Ink the. She is usually the guests design their own tattoos, never Tattoo Needles directly copied from another idea. Painting for her, not just her work, is more important is her pleasure!
RF Gold. Contribution points will go down, by getting killed by a member of another race and when you exchange it for RF Online kirjoitti 02.10.2010 - 05:58
Usable contribution points can be exchanged for RF Gold. Contribution points will go down, by getting killed by a member of another race and when you exchange it for RF Online Gold.
william kirjoitti 14.12.2010 - 12:32
Heidi, usein on niin että jotain asiaa vastustaa vähän vääristä syistä. Esim. romantiikkaa voi vastustaa sen vuoksi, että 640-816
inhoaa sen tuomaa hömppästatusta ja sen herättämää yleistä epäilystä että romantiikkaa kirjoittava nainen olisi jollakin tavalla aivoton. Silloin pitää tavallaan murtautua noiden ennakkoluulojen läpi, eikä se välttämättä ole helppoa. Tiedän tämän asian itse, en missään tapauksessa halunnut koskaan nuoren70-432
a lukea romanttista hömppää, aloin tutustua genreen vasta siinä vaiheessa kun ryhdyin itse tekemään sitä.

Niin Blogisisko, koen vain ettei valtiollinen itsenäisyys ole paljonkaan auttanut tuossa itsetuntoasi70-291 assa koska kasvatus ja koulutus ja viranomaisten suhtautuminen on niin pitkään ollut hyvin nujertavaa.

Olen miettinyt myös kirkon roolia tässä, anteeksi vain taas. Mutta siis idässähän säilyivät vanhat kansanuskomu70-662
kset huomattavan pitkään siksi että ortodoksinen646-364
kirkko suhtautui niihin ymmärtäväisesti. Roomalaiskatolinen kirkko ja myöhemmin luterilaisuus puolestaan pyrkivät kitkemään ne. Kuitenkin tuohon kansanuskoon ja siihen liittyvään tapakulttuuriin liittyi paljon itsetuntoa ylläpitävää ainesta.642-832ll70-646llEX0-101ll642-436llPMI-001ll
anna kirjoitti 13.02.2011 - 14:31
Thanks for the very helping topic recados para orkut
Office 2010 kirjoitti 30.03.2011 - 06:36
Microsoft Office is so great!
Office 2010 –save your time and save your money.
The invention of Microsoft Office 2010 is a big change of the world.
Office 2007 is so powerful.
Microsoft Office 2007 is my love!
Office 2010 key is for you now!
Office 2010 download is available now!
Microsoft outlook 2010 is convenient!
Outlook 2010 is powerfull.
anthony922 kirjoitti 06.07.2011 - 05:59
champagne winter wedding dresseschampagne winter wedding dresses
ivory winter wedding dressesivory winter wedding dresses
white winter wedding dresseswhite winter wedding dresses
chiffon winter wedding dresseschiffon winter wedding dresses
organza winter wedding dressesorganza winter wedding dresses
satin winter wedding dressessatin winter wedding dresses
taffeta winter wedding dressestaffeta winter wedding dresses
ball gown winter wedding dressesball gown winter wedding dresses
off the shoulder winter wedding dressesoff the shoulder winter wedding dresses
one shoulder winter wedding dressesone shoulder winter wedding dresses
sweetheart winter wedding dressessweetheart winter wedding dresses
v neck winter wedding dressesv neck winter wedding dresses
cap sleeve winter wedding dressescap sleeve winter wedding dresses
sleeveless winter wedding dressessleeveless winter wedding dresses
chapel winter wedding dresseschapel winter wedding dresses
lace up winter wedding dresseslace up winter wedding dresses

anthony922 kirjoitti 06.07.2011 - 06:00

top wedding dresses
ankle length junior bridesmaid dressesankle length junior bridesmaid dresses
floor length junior bridesmaid dressesfloor length junior bridesmaid dresses
knee length junior bridesmaid dressesknee length junior bridesmaid dresses
tea length junior bridesmaid dressestea length junior bridesmaid dresses
hand made flower junior bridesmaid dresseshand made flower junior bridesmaid dresses
ruffles junior bridesmaid dressesruffles junior bridesmaid dresses
sash junior bridesmaid dressessash junior bridesmaid dresses
short bridesmaid dressesshort bridesmaid dresses
cocktail party short bridesmaid dressescocktail party short bridesmaid dresses
evening party short bridesmaid dressesevening party short bridesmaid dresses
graduation party short bridesmaid dressesgraduation party short bridesmaid dresses
homecoming party short bridesmaid dresseshomecoming party short bridesmaid dresses
roll forming machine kirjoitti 30.07.2011 - 08:36
Manufactures roll forming machines in variety of configurations, as well as decoilers and cutoff equipment. Units can be customized to requirements
roll forming machines,
roll forming machine,
roll former,
abc1234 kirjoitti 24.08.2011 - 13:58
Hyundai Entourage Power Steering Rack
nhoaa sen tuomaa hömppästatusta ja sen herättämää yleistä epäilystä että romantiikkaa kirjoittava nainen olisi jollakin tavalla aivoton. Silloin pitää tavallaan murtautua noiden ennakkoluulojen läpi, eikä se välttämättä ole helppoa. Tiedän tämän asian itse, en missään tapauksessa halunnut koskaan nuoren
Onie Sprenkel kirjoitti 10.09.2011 - 20:42
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta