Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
17.06.2007 - 17:23
Tietokoneeni on hajoamassa. Se sammuu välillä itsekseen ja sitten se ei käynnisty. Käyn tunnin välein napsuttelemassa sitä käyntiin, mutta ei onnistu, ei onnistu, ei onnistu, kunnes sitten yhtäkkiä jälleen onnistuukin. Mutta sitten kun koneen on saanut päälle ja ohjelmat alkavat pyöriä, virustarkistukset on tehty, niin sitten se meneekin juntturaan, eikä suostu tekemään mitään, ei edes sammumaan. No sitten vaan töpseliä irti seinästä ja sitä rataa ja olen aika kyllästynyt nyt tähän touhuun. Kone on neljä vuotta vanha ja minä olen sitä mieltä, että se olisi kyllä saanut kestää hiukan pitempään, mutta kun ei niin ei. Tietokonekauppaan tästä on lähdettävä ja sitten etsittävä joku joka asentaa nettiyhteydet, sillä minullahan ei hermo riitä sellaiseen. Tähän koneeseen kun aikoinaan asennettiin nettiyhteyksiä, tässä oli kymmenen virusta jo siinä välissä, kun asentaja nyppi virusohjelmalevykettä ulos muovikuorista. Sitten hän askartelikin pari tuntia virusten poistamisen parissa ennen kuin sai viruksentorjunaohjelman asennettua. Niin että jos huomaatte ettei minusta kuulu mitään, niin silloin tämä kone on varmaankin lopullisesti posahtanut.

Minulla olisi ollut kaikenlaista sanottavaa tuohon alapuolella käytyyn keskusteluunkin, mutta en pysty keskittymään, koska pelkään, että tämä kone voi pimentyä millä hetkellä tahansa. Sen minä nyt kuitenkin voisin kirjoittaa ikään kuin jatkoksi tuolle edelliselle postaukselleni, että on tärkeä erottaa uhrin osallisuus uhrin syyllisyydestä, siis siitä että asia olisi uhrin vika. Kun puhuin uhrin osallisuudesta, jotkut tuntuivat ajattelevan, että osallisuus tarkoittaa samaa kuin syyllisyys. Että jos myönnämme uhrien olevan jotenkin osallisia tapahtumissa, se antaisi kiusaajille valtakirjan jatkaa omaa toimintaansa. Mutta osallisuus ja syyllisyys eivät ole sama asia. Samalla kun teemme kaikkemme estääksemme kiusaajia kiusaamasta tai raiskaajia raiskaamasta jne, voi olla suotavaa valistaa myös uhreja siitä kuinka he omalla toiminnallaan voivat välttyä uhriksi joutumiselta.

Muistan muuten, että koulukiusatuillekin järjestettiin itsepuolustuskursseja. Kiusattuja opetettiin sanomaan oikein tylyllä äänellä: Mitä se sulle kuuluu, pidä huoli omista asioistasi!

Taru kirjoitti 17.06.2007 - 19:08
Syyllisten etsiminen on yleensäkin turhaa, sillä syyllisiä ei oikeastaan ole. Kukaan ei ole tehnyt itse itseään, vaan syntyi sellaisine ominaisuuksineen kuin syntyi, eikä kokemaansakaan voi paljon vaikuttaa - varsinkaan siihen, missä ja keiden parissa eli kehitysvuotensa. En tarkoita tällä sitä, etteikö itseään pitäisi yrittää ohjata parempaan suuntaan, ja auttaa mahdollisuuksiensa mukaan muitakin siihen, mutta syyllistäminen on selkeästi väärin. Enkä nytkään aio puolustaa väitettäni - tiedän, että syyllistäjiä tulee riittämään -
Kirsi kirjoitti 17.06.2007 - 21:40
Tuosta koneesta: entäpä jos siitä on vain yksinkertaisesti paristo vai kikä sen nyt on loppumassa? (Siis pöytäkoneissakin on sentapainen.) Ennen kuin ostat kokonaan uuden koneen, selitä ammattilaiselle oireet ja kysy, voisiko olla koneen paristo. Saatat päästä aika paljon halvemmalla. Koneesi on nähdäkseni juuri sen ikäinen, että sellaisia elkeitä saattaa ilmetä.
(Mutta minähän olen vain sisältöjen asiantuntija tietokonepuolellakin, en raudan; en edes ohjelmistojen.)
Karpalo kirjoitti 17.06.2007 - 21:45
Tämä puhaltaa samaan hiileen Kirstin kanssa. Juuri noin minäkin sen ajattelen ei syyllinen, mutta osallinen ja osallisuutensa vuoksi vastuussa vähintäänkin itselleen, ei juuri muille.
Kirsti kirjoitti 17.06.2007 - 22:25
Taru, niin, syyllistäminen on väärin ja tarpeeksi lähelle kun mennään, on usein syyttää, usein tulee sääli ennen.

Kirsi, on tässä koneessa kuitenkin ollut jo pitkään muitakin vikoja, se on ilmoitellut tuhoutuneista sektoreista jo vuoden päivät ja tuuletin ei toimi. Vai johtuisiko tuulettimen toimimattomuus siitä paristosta? Minulla on se käsitys, että neljän vuoden vanha kone on ikäloppu, eikä sitä kannata korjata, mutta ehkä minut on tosiaankin vain tehokkaasti aivopesty.

Karpalo, se oli minulle tärkeä käsitteellinen oivallus, kun tein tuon eron syyllisyyden ja osallisuuden kesken. Mutta en kyllä keksinyt sitä itse, tuli taustalta vähän infoa asiasta:-)
Kirsti kirjoitti 17.06.2007 - 22:27
Öh, piti kirjoittaa "vaikea syyttää".
tanssiva harmaa pantteri kirjoitti 18.06.2007 - 10:17
Kyllä kone kestää kauemmin kuin neljä vuotta. Tuuletin on vaihdettava, pölyt imuroitava ja etsittävä vikoja ensin muualta, sitten vasta konekauppaan. Niin jos et välttämättä halua uutta konetta. Koneet kehittyvät kovalla vauhdilla ja siksi uusi kone olisi aina hiano. Mutta kun ne mokomat eivät ole ilmaisia.
Meillä päin löytyy erilaisia yhdistyksiä, jotka edulliseen hintaan korjailevat koneita - olisiko Turuus sellaista. esim. Sininauha, työttömien yhdistys jne...
Blogisisko kirjoitti 18.06.2007 - 10:43
Puhuisin todella varoen "kiusatun osallisuudesta kiusaamiseen".

Ainakaan lapsella ei ole vastuuta siitä, että häntä kiusataan. Tässä on jälleen tilanne, jossa lapselta saatetaan vaatia liikaa.

Aikuinen on eri asia, mutta siinäkin on vaikeita tilanteita. Kun työpaikkoja on vähän, ei ole helppoa lähteä kävelemään, jos juuri esimies on kiusaaja. Johtavassa asemassa oleva henkilö on usein kerännyt ympärilleen samanmielisiä ihmisiä. Kiusattu on usein todella yksin. Vain oma perhe ja ystävät voivat usein auttaa.

Kirsti kirjoitti 18.06.2007 - 11:41
Enpä tiedä Thp onko Turussa tuollaisia enkelimäisiä yhdistyksiä, jotka tekisivät tuollaista hommaa. Kuvittelen kuitenkin että jos on, jonot olisivat pitkät, kun ne tuntuvat olevan pitkät myös maksullisella puolella. Täytyypä tsekata.

Blogisisko, on selvää, ettei tuollaista asiaa kannata ulkopuolisen mennä sanomaan uhrille, sellaisesta ei ole apua. Kysymyshän on kuitenkin siitä, että uhria pitäisi pystyä auttamaan, ei enää enempää nujertaa. Mutta jos ollakin tavalla uhrille voisi oivalluksena tarjota kokemuksen siitä että omalla toiminnallaan voisi auttaa omaa tilannettaan. Tämähän tulee aika lähelle sitä, mistä sosiaalipedagogit puhuvat kun he puhuvat uhrin "valtaistamisesta" tai "voimaannuttamisesta".
Liisa E kirjoitti 18.06.2007 - 13:11
Turussa tietokoneensa voi edullisesti huollattaa, korjauttaa, puhdistaa viruksista ammatti-instituutin opiskelijoilla, osaavat auttaa monenlaisissa pulmissa. Tiedot löytyvät ammatti-instituutin sivuilta. Vaan tietenkin, ovat nyt ansaitulla lomalla. Suosittelen silti.

Empower= voimaannuttaa, valtauttaa, lisätä toisen oman voiman tunnetta. Ei vain pelkkä käsite, toimiva juttu. Työmenetelmiä ja metodeja ison paletin verran, kokemuksieni mukaan toimii. Hyvin. Ei vain valtaista vaan myös vastuuttaa, antaa uusia näkökulmia ja vapauttaa kehämäisistä sortotilanteista.

Lisäyksenä vielä:
Mikäli siis itse haluaa vapautua, koska ihmisten välillä voi olla myös näin: sadisti etsii/löytää masokistin ja päinvastoin. On siis niitäkin aikuisia, jotka tykkäävät 'kipeistä' ihmissuhteista ja kivun tuottamisesta (toisinaan niihinkin törmää).

Blogisisko kirjoitti 18.06.2007 - 15:44
Liisa E,

olen täysin samaa mieltä siitä, että jotkut näyttävät viihtyvän kipeissä suhteissa. Se on ulkopuoliselle usein mysteeri. Se näyttää olevan kuin huume, josta he eivät pääse eroon. (Tottunut lapsena siihen, että sillä tavalla saa huomiota ja rakkautta? Kulttuuri-ilmiö?) Auttaako terapiakaan heitä?

Miksi nainen alistuu esimerkiksi väkivaltaisen tai kroonisesti uskottoman miehen valtaan? Omituisinta on, että tällaisia naisia saatetaan ihailla (Frida Kahlo, Simone de B.)

Tässä blogissa kirjoitettiin kuitenkin lähinnä lasten keskuudessa tapahtuvasta kiusaamisesta. Kyllä siinä täytyy aikuisten toimia, jotta kiusaaminen loppuu. Mutta hyväksyvätkä aikuiset ehkä tiedostamattaan "erilaisen" kiusaamisen? Jos he eivät sitä hyväksy, heidän luulisi toimivan ripeästi kiusaamisen lopettamiseksi.

Monesti lapset vaikenevat, kertovat vasta aikuisina siitä, että heitä kiusattiin. Häpeäövätkö he kiusatuksi tuloaan? Johtuuko tämä siitä, että vahvoja ihaillaan ja heikkoja väheksytään? Eikö ihminen saa olla herkkä ja ohutnahkainen? Pitääkö kaikkien tulla koviksiksi?
hotanen kirjoitti 18.06.2007 - 15:57
Päänuppini on aivan samanlainen kuin tietokoneesi. Muuten menee hyvin.
hotanen kirjoitti 18.06.2007 - 15:59
On se kyllä neljä vuotta vanhempi, vaikkei uskoisi.
hotanen kirjoitti 18.06.2007 - 16:00
Ymmärrä edellinen oikein.
Kirsti kirjoitti 18.06.2007 - 22:17
Kiitos vinkistä Liisa E. Valtaistaminen voi joskus olla suorastaan vallankumouksellista toimintaa, jos nyt ajattelee Freiren lukutaitokampanjoitakin. Minulla aina joskus on ollut pieniä pyrkimyksiä soveltaa hänen ajatuksiaan käytäntöön joissakin kirjoittajaryhmissäni, mutta pelkkää harrasteluahan se on ollut.

Blogisisko, minun ei muuten ollut tarkoitus kirjoittaa pelkästään lasten kiusaamistilanteista, käytin niitä esimerkkinä ja toin rinnalle aikuisten työpaikkakiusaamiset. Minulle oli tavallaan yllätys, että keskustelussa keskityttiin nimenomaan lapsiin. Ja kyllä kiusatuksi joutumisesta on tosi nolo puhua kenellekään, siitä mieluummin vaietaan, jos vain voidaan. Toinen syy vaieta on siinä, että lapset saattavat epäillä vanhempien asiaan puuttumisen ainoastaan vaikeuttavan omaa tilannettaan. Näin siinä ohjaamassani lapsiryhmässäkin sanottiin. Vanhemmat soittavat opettajille, opettajat puhuvat luokalle, välitunnilla kiusattu höyhennetään siitä hyvästä että on mennyt kantelemaan.

Hotanen, en tiedä kuinka voisin ymmärtää sinua oikein, mutta päänuppisi näyttää tosiaan toimivan aika samalla tavalla kuin koneeni:-)

Palin Zon kirjoitti 18.06.2007 - 22:52
Oman koneeni sammahtelu johtui tuulettimesta. Kun se/ne vaihdettiin, kone toimii taas kuin vanha junan klosetti. Toimimattoman tuulettimen kuumentama kone ei lähde käyntiin, ennen kuin on jäähtynyt riittävästi. Jäähdyttyään riittävästi se lähtee taas käyntiin. Käyntiinnapsuttelusi kuulostaa samanlaiselta kuin oma toimintani silloin kun tuulettimet levähtivät koneestani.
Liisa E kirjoitti 19.06.2007 - 10:20
Kirsti:
Minulla aina joskus on ollut pieniä pyrkimyksiä soveltaa hänen ajatuksiaan käytäntöön joissakin kirjoittajaryhmissäni, mutta pelkkää harrasteluahan se on ollut.

Etkös sinä ole ohjannut elämänkertakirjoittajia? Jo se, että kirjoittaa oman tarinansa ja löytää sille sanat on voimaantumista - usein, ei aina tietenkään. Kirjoittaminen voi hyvinkin voimaannuttaa kirjoittajaansa...tärkeätä työtä siis.
Kirsti kirjoitti 19.06.2007 - 10:47
Kyllä joo, mutta sitä ohjaamista voisi tehdä huomattavasti tietoisemminkin ja voisi kehitellä kaikenlaisia pieniä projekteja eri tavalla marginalisoituneiden ryhmien parissa. Paljon olisi mahdollisuuksia ja koen että käytän kapasiteettiani kuitenkin vähän vajaasti. Osittain tietysti siksi, että oma kirjoitustyö vie voimia, ja olen sosiaalisesti sen verran tumpelo että vaadittavia yhteistyökuvioita on vaikea synnyttää.

Palin zon, olen tosiaan huomannut, että ongelmat vähenevät, kun en päästä konetta kuumenemaan. Halpakaupasta saa kuulemma muutamalla eurolla irtotuulettimia jotka ajavat saman asian. Yritän nyt päästä näillä keinoilla lomien yli.
Arja kirjoitti 19.06.2007 - 11:30
Näköjään kannattaa lukea tätä blogia. Siinä samassa selvisi myös oman tietokoneeni ongelma, joka on samantapainen kuin Kirstin koneella. Minun kämpässäni on 30-34 astetta lämintä kauniina kesäpäivinä, joten eipä kumma, jos kone saa lämpöhalvauksen. Pitää siis antaa konerukan välillä viilentyä.

Mielenkiintoinen ajatus tuo, että kirjottaminen voimaannuttaa kirjoittajaansa. Näin epäilemättä voi olla. Uskon, että usein onkin.

Kirjoittaminen voimaannuttajana saa kuitenkin miettimään myös sitä, voisiko kirjoittamisella olla päinvastainen vaikutus joissain tapauksissa.

Minusta niinkin voi olla. Kaikki kirjoittaminen ei voimaannuta. Jos kirjoittaa niin, että kaivaa itseään yhä enemmän suohon, ei voimaantumisesta ole tietoakaan. Kirjoittamalla voi päästä omista voimavaroistaan eroon ainakin siten, että yrittää löytää yhä lisää selityksiä jollekin onnettomalle tilanteelle. Lopulta selityksiä kertyy niin painava pino, ettei enää jää tilaa sille, että uskoisi muutoksen mahdollisuuteen.

Kirsti kirjoitti 19.06.2007 - 12:36
Arja, olet oikeassa tuon voimaannuttamisen kanssa. Siksi voisi ajatellakin, että ohjaajan ja ryhmän tuki voi joissakin tilanteissa olla olennaisen tärkeä suohon vaipumisen estämiseksi. Tulee mieleen toinenkin tilanne, missä kirjoittaminen ei varsinainen voimaannuta. Jos kirjoittamiseen liittyy kovin kunnianhimoisia tavoitteita, jotka eivät kuitenkaan toteudu siinä määrin kuin kirjoittaja toivoisi. Jos käsikirjoitukselle ei löydy kustantajaa eivätkä lehtijututkaan mene kaupaksi, voi voimaantuminen olla kaukana.
Liisa E kirjoitti 19.06.2007 - 13:37
Kalevalassa muistaakseni laulettiin toinen toista suohon, koska kyseessä oli kilpailu-valtataistelu tilanne. Nokkiminen.

Kirjoittaminen ja sen prosessi voi olla kirjoittajalleen sekä lukijalle voimaannuttava kokemus, mutta samalla kirjoittavan minän ulkopuolella voi olla paljon voimia/tilanteita, jotka painavat tai 'prässäävät' tai puristavat alleen niin kyllähän siinä tekemisen ilo ja voimat katoaa.

Ilmanmuuta. Näin on. Kehua ja kannustaa pitäisi enemmän.
Celia kirjoitti 20.06.2007 - 13:55
Täällä puhuttiin ihmisistä, jotka viihtyvät kipeissä suhteissa.


"jotkut näyttävät viihtyvän kipeissä suhteissa. Se on ulkopuoliselle usein mysteeri. Se näyttää olevan kuin huume, josta he eivät pääse eroon. (Tottunut lapsena siihen, että sillä tavalla saa huomiota ja rakkautta? Kulttuuri-ilmiö?) Auttaako terapiakaan heitä?"

Mielestäni viihtyminen on väärä sana kuvaamaan vääristyneissä ihmissuhteissa elämistä. Kyse on pikemminkin kykenemättömyydestä, tietämättömyydestä, sosiaalisten taitojen puutteesta - ainakin uhrin kannalta tarkasteltuna. Sadistin kannalta en osaa tarkastella kipeitä - sairaita - suhteita. Väkivalta astuu esim. parisuhteeseen hiljaa hivuttamalla, ensin henkisenä väkivaltana, nujertamisena, sitten tulee myös fyysinen väkivalta.

Vallankäyttäjä saa uhrin itsetunnon nujertumaan erilaisilla kontrollikeinoilla. Niinpä uhrin saattaa olla vaikea lähteä pois. Kyse on aivopesusta. Toisinaan sadisti -masokisti -parien käytös on lapsuudenkodista perittyä (puhutaankin väkivallan periytymisestä), toisinaan uhri joutuu yllättäen sadismin kohteeksi.

Ja kyllä terapia auttaa uhria, mikäli hän on hoitomyönteinen. Ehkäpä se voi auttaa myös väkivaltaista, en ole varma.


Celia kirjoitti 20.06.2007 - 14:15
Ja kyllä! Häpeä estää kertomasta väkivallasta. Usein väkivallan tekijä uskottelee uhrilleen, että on uhrin syy, kun häntä kohdellaan kaltoin. Lapsi uskoo tuollaiset väitteet helposti, aikuinen uhri pitkällisen painostuksen jälkeen.

Kun joutuu väkivallan uhriksi hiljaa hivuttamalla, ei aina ymmärrä tai edes huomaa olevansa väärin kohdeltu.
Kirsti kirjoitti 21.06.2007 - 08:17
Celia, tottumus on toinen luonto, sanotaan. Ihminen on sopeutuvainen elikko ja saattaa tosiaan pitää väärinkohtelua ihan normaalina olotilana jos ajautuu tilanteeseen vähitellen tai on jo lapsena oppinut kotoa tällaisen vuorovaikutusmallin.
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 08:54
Thanks for sharing. His music will continue to rock!
Office 2010 kirjoitti 30.03.2011 - 06:36
Microsoft Office is so great!
Office 2010 –save your time and save your money.
The invention of Microsoft Office 2010 is a big change of the world.
Office 2007 is so powerful.
Microsoft Office 2007 is my love!
Office 2010 key is for you now!
Office 2010 download is available now!
Microsoft outlook 2010 is convenient!
Outlook 2010 is powerfull.
roll forming machine kirjoitti 30.07.2011 - 08:32
Manufactures roll forming machines in variety of configurations, as well as decoilers and cutoff equipment. Units can be customized to requirements
roll forming machines,
roll forming machine,
roll former,
thomas kirjoitti 09.03.2012 - 10:10
Great posting. I should write much more however I happen to be surfing on my little phone

best vinyl windows
trivselsundersøgelse
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta