Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
04.02.2006 - 09:47
Vieraan halveksiminen ei edistä sananvapautta, kirjoittaa Turun Sanomien ulkomaantoimittaja Pirkka Kivenheimo. Hän mielestäni varsin oikeutetusti kysyy millä periaatteellisella tavalla Jyllands-Postenin kuvat eroavat niistä Natsi-Saksassa 1930-luvulla julkaistuista antisemitistisistä pilapiirroksista joilla natsit muokkasivat yhteiskunnallista ilmapiiriä valmiiksi juutalaisiin kohdistuvaa kansanmurhaa varten? Myös niissä kuvissa itselle vieras kulttuurinen perinne esitettiin naurettavana ja halveksittavana, tuhoisin seurauksin.

Minun näkökulmastani on näyttänyt selvältä että Islamista on jo pitkään määrätietoisesti rakennettu lännelle hyvää vihollista ja kysyn tietysti miksi. Kenen etua palvelee, että ennakkoluuloja ruokitaan tällä tavalla? Kenen etua palvelee, että levottomuus ja vihamielisyys maailmassa lisääntyvät, ikään kuin niitä ei olisi tällä suloisella planeetallamme riittävästi ihan ruokkimattakin. Mietin tietysti myös, miksi sanomalehti päätti julkaista kuvat juuri nyt, vaikea ajatella että se olisi sattuma, eikä lehdessä olisi ymmärretty miten tuollaisten kuvien julkaiseminen islamilaisissa maissa tulkitaan ja mitä niistä seuraa. Olen valitettavan vähän jaksanut seurata kansainvälistä valtapolitiikkaa, mutta mieleeni tuli sellainenkin kysymys, että Turkin pyrkimys EU:n jäseneksi ei kaikkia miellytä. Onko jupakan tarkoitus torpedoida Turkin mahdollisuudet?

Kivenheimo toteaa, että länsimainen ihminen ei omassa uskon ja pyhyyden puutteessaan kykene uskonnolliseen tahdikkuuteen koska  oma kyky aavistaa elämän mahdollinen syvempi tarkoitus on jo kauan sitten kuihtunut. Vielä surullisempaa ja kummallisempaa on ollut lukea hurskaiden kristittyjen kannanottoja tässä asiassa. Että ihminen, joka omassa elämässään kokee uskon ja pyhyyden arvokkaaksi asiaksi, ei ymmärrä eikä kunnioita samaa tarvetta vieraan kulttuurin edustajassa.

Kierkegaard kirjoittaa: Usko on ihmisen korkein pyrkimys. Jokaisessa sukupolvessa on monia, jotka eivät yllä niin korkealle, mutta kukaan ei voi yltää korkeammalle. Minä en ole tällä elämän alueella yltänyt kovin korkealle enkä voi kerskailla uskollani sen paremmin kuin ateismillanikaan. Mutta haluan kunnioittaa erilaisten ihmisten uskonnollisia vakaumuksia. Se ei tarkoita, etteikö uskonnon nimissä tehtäviin vääryyksiin saisi ja pitäisi puuttua. Kysymys on siitä miten puututaan. Toista ihmistä pitää kunnioittaa. Pilkka ja halveksunta ei ole oikea tie, mikäli todella halutaan jonkin asian muuttuvan paremmaksi.

 
Elvis kirjoitti 04.02.2006 - 11:38
Kirsti, kiitos!
SusuPetal kirjoitti 04.02.2006 - 13:14
Yhdyn edelliseen kommentoijaan. Näin kauan meni ennen kuin silmiini osui kiihkoton kirjoitus, jossa asiaa on ajateltu huolellisemmin kuin muissa lukemissani pläjäyksissä, joissa tunteet sekoittavat vähäisenkin järjen hipun. Kiitos.
Petra kirjoitti 04.02.2006 - 13:18
Tämä oli päivän paras kirjoitus ja on tullut luettua jo aika paljon siellä sun täällä.
Miäs kirjoitti 04.02.2006 - 13:22
Luin myös tuon Kivenheimon jutun, ja minustakin se oli hyvä. Hyvä oivallus oli ensinnäkin heittää kehiin tanskaanmaalainen Kierkegaard. Myös itse asiasta olen samaa mieltä kuin Kivenheimo ja nähtävästi jotkut muutkin - on muuten ollut kiintoisaa seurata tätä "sananvapaus"-taivastelua mm. netin eri keskustelupalstoilla ja blogeissakin, missä argumantointi on ollut usein hyvin pinnallista ja latteaa. Ja sitäpaitsi nuo kohun herättäneet pilapiirrokset ovat huonoja, hyvin klisheemäisiä, eivätkä ainakaan minun huumorintajuuni mitenkään vedonneet.
Miäs kirjoitti 04.02.2006 - 13:30
Aiheeseen liittyen: törmäsin Iltalehden on-lineversiossa tällaiseen, jossa myös pari suomalaista päätoimittajaa puhuu käsittääkseni asiaa:
(Ja edelllisessä postauksessani tietysti hieno sana "argumentointi" oli väärin kirjoitettu. Pahoittelen.)

"Eurooppalaiset lehdet ovat perustelleet profeetta Muhammedista tehtyjen pilapiirrosten julkaisemista sananvapaudella. Suomen sanomalehdistössä näiden pilapiirrosten julkaiseminen saa lähes yksipuolisen tuomion.

Helsingin Sanomien vastaavalle päätoimittajalle Janne Virkkuselle asiassa ei ole mitään epäselvää.

- Emme julkaise kuvia. Tämä on meille selkeä ratkaisu.

Virkkusen mielestä tanskalaisen Jyllands-Postenin viime syyskuinen ratkaisu kuvien julkaisemisesta osoitti huonoa makua.

- Meillä ei ole syytä toistaa heidän virhettään. Kuvista osa on hyvinkin kyseenalaisia.

Keskisuomalaisen toimituksessa päädyttiin samaan lopputulokseen.


- Pilakuvien uutisarvo ei ole sellainen, että niitä kannattaisi julkaista. Ei ole mitään perusteita sille, että tässä asiassa pitäisi luoda lisää dramatiikkaa, päätoimittaja Erkki Laatikainen perustelee.

Laatikaisen mukaan tiedonvälitys ei menetä mitään, jos kuvien annetaan olla.

- On viisautta kunnioittaa muslimien tunteita ja vakaumusta.

Lisää aiheesta lauantain Iltalehdessä"
Kirsti kirjoitti 04.02.2006 - 13:44
Kiitokset kommenteista. Olen helpottunut, että monet tuntuvat kuitenkin ymmärtävän millaisia asioita on taustalla ja ymmärtävät sananvapaudenkin vähän syvällisemmin kuin useissa blogeissa.

Antropologi Jukka Siikala kirjoitti eilisessä Hesarissa tästä aiheesta oivaltavasti.

Kiitos Miäs lisäinformaatiosta. Nostan hattua suomalaiselle lehdistölle sen vuoksi että niillä on malttia olla menemättä ansaan. Ja muuten, sovitaanko niin että täällä ei tarvitse pyydellä anteeksi kirjoitusvirheitä. Riittää kun tulee asia selväksi.
Blogisisko kirjoitti 04.02.2006 - 16:37
Kirsti,
kiitos jälleen järkevästä kirjoituksesta.

Lisäisin, että tällainen tilanne oli odotettavissa, sillä uskontojen ja niiden kannattajien pilkkaaminen on joidenkin eurooppalaisten "lempiharrastus". (vrt Kiiltomato)

Toisaalta muslimeja täytyy vakavasti kehottaa kunnioittamaan omasta puolestaan ihmisoikeuksia. Ihmistä ei saa uhkailla ja terrorisoida tällaisessakaan tílanteessa, vaan kaiken tulisi tapahtua laillisin keinoin.

Olen jo sanonut muualla, että boikotoinnissa ei ole mitään uutta. Täällä länsimailla boikotoidaan milloin mitäkin firmaa tai valtiota eikä sitä ole ennen paheksuttu.
Ripsa kirjoitti 04.02.2006 - 19:03
Niin ja vielä.

Tuli mieleeni nyt sellainen asia, että piirroksethan ovat ilmestyneet jo neljä kuukautta sitten.

En ymmärrä miksi Euroopan, esim. Tanskan, muslimit eivät ole vieneet tapausta Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimeen vai mikä se ikinänsä onkin.

Että vaikka kuinka olisi kyse maallisen ja hengellisen maailman yhteentörmäyksestä, niin kuitenkin meillä ON olemassa Euroopan neuvosto, johon kaikki eurooppalaiset voivat asioitaan viedä. Rotuun, ikään, kansallisuuteen jne. katsomatta.

Minusta tuntuu siltä että EN olisi varmasti ilmoittanut Jyllands Postenille että piirrosten julkaiseminen loukkaa Tanskan vähemmistön oikeuksia.

Jos ajatellaan semantiikkaa, niin huomasin suomalaisen muslimin televisiossa sanovan, että meille Muhamed on pyhä ja teille taas sananvapaus.

Siinä hän oli väärässä. Meille niinkuin kaikille muillekin maailman valtioille sananvapaus on kirjoitettu oikeudeksi, jossa ei ole mitään pyhää tai epäpyhää sinänsä.

Toivottavasti pääministeri Vanhanen saa jotain sovittelua aikaiseksi Kuwaitissa.

Mutta noin yleensä olen kyllä sitä mieltä että soppa on alkuisin Ameriikan maalta. Ja valitettavasti jotkut eurooppalaiset maat ovat sotkeutuneet Jenkkien epäselviin hyökkäyssotiin enkä ole ikinä ymmärtänyt miksi.

Terv.

Ripsa
J kirjoitti 04.02.2006 - 20:47
Tiedan ettei minun pitaisi sanoa mitaan. Mutta uskonsotiin perehtyneena minusta tuntuu, etta kristinusko voisi elpya ainoastaan suuren uskonsodan kautta. Me emme usko enaa muuhun kuin talouskasvuun.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 00:13
J, minä uskon siihen, että henkisyys, hyvyys on nouseva trendi. Uskonsotia en missään tapauksessa halua. Mieluummin saa koko kristinusko kuihtua. Käännyn vaikka muslimiksi mieluummin.

Ripsa, minusta tämä ei ole mikään sananvapauskysymys. Lehdethän joutuvat jatkuvasti miettimään millaisten juttujen julkaiseminen on sopivaa. Amerikkahan sopan hämmentäjänä tietenkin ensimmäiseksi mieleen tulee.

Blogisisko, muslimien olisi tietysti syytä tosiaan kunnioittaa ihmisoikeuksia. Mutta länsi ei ole näyttänyt kovin hyvää esimerkkiä tässä. Se vähän vähentää tehoja, kun itse ei kunnioiteta ihmisoikeuksia, mutta ollaan vaatimassa sitä muilta. Pitäisi jotenkin itse ensin käyttäytyä omien periaatteidensa mukaan, jotta voisi olla jotenkin uskottava.
mimmi kirjoitti 05.02.2006 - 09:07
Kirsti kirjoittamaasi ei voi todeta kuin, että sisko todistaa viisaasti!
Kollektiivinen viha on vaarallinen polttoaine politiikassa. Sen seuraus on vain ja ainoastaan sota. Ja sen me tiedämme, että sodassa ei ole voittajia!
Miksi emme voi suvaita ihmisten erilaisuutta - myös PYHYYDEN löytämisessä? Tekee mieli siteerata edesmennyttä viisasta miestä Martti Linqvistiä:" Jos puolustamme kaikkien ihmisarvoa ja oikeudenmukaisuutta, myös oma elämämme tulee turvallisemmaksi ja rikkaammaksi. Se on maailmanlaajuinen peli, jossa kaikki voivat voittaa."
Tällä moniarvoisuutta ja ihmisyyttä kunnioittavalla tiellä haluan itse olla kulkemassa.
Rauhallista sunnuntaita meille kaikille toivoen...
järki käteen muillekin kirjoitti 05.02.2006 - 09:45
Lukekaa nyt kuitenkin muitakin mielipiteitä. Lakitieteen asiantuntijaakin kannattaa kuulla asiassa. Suosittelen.
http://kemppinen.blogspot.com/2006/02/
turpa-kiinni.html
minh kirjoitti 05.02.2006 - 10:44
Eihän lehdissä julkaista karkeita pilakuvia Jeesuksestakaan.Se olisi kristityille jumalanpilkkaa ja tuomittaisiin varmasti. Mutta ongelma on nyt siinä, että pitääkö Tanskan valtion pyytää anteeksi muslimeilta vai riittääkö ko. sanomalehden anteeksipyyntö. Minusta tässä ei ole valtion kannalta mitään epäselvää, mutta lehti on tehnyt törkeän mokan, joka kostautuu koko valtiolle. Kyllä tuo lähetystöjen polttaminen sun muu on pelottavaa, mutta miksi pilkata törkeästi ja piiloutua sananvapauslain taakse? Eikö se ole tahallista provosointia ja ärsyttämistä? Miksi kaikkia muita uskontoja kunnioitetaan, mutta ei islamia?
-minh-
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 12:56
No järki käteen, ei minulla ole Kemppisen puheenvuoroon vastaan väittämistä.

Niin minh, islamista on rakennettu tietoisesti vihollista lännelle. Sitä mieltä minä olen. Ja kysymys kuuluu että kenen etua se palvelee. Ja katse kääntyy... niin mihin suuntaan se nyt kääntyykään?
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 13:01
No järki käteen, ei minulla ole Kemppisen puheenvuoroon vastaan väittämistä.

Niin minh, islamista on rakennettu tietoisesti vihollista lännelle. Sitä mieltä minä olen. Ja kysymys kuuluu että kenen etua se palvelee. Ja katse kääntyy... niin mihin suuntaan se nyt kääntyykään?
Blogisisko kirjoitti 05.02.2006 - 14:16
Minh,
kyllä kristinuskoakin pilkataan. Et ole tainnut lukea Kiiltomatoa. En olisi koskaan tiennyt, millaista uskonnon pilkkaamista Suomessa edelleen yhä on, jos en olisi sattunut Kiiltomadon sivuille.

Vain se, että vastustin KAIKKIEN uskontojen pilkkaamista, sai jotkut todella ikävällä tavalla jatkuvasti pilkkaamaan minua kristinuskosta, vaikka olin kirjoittanut aivan muista asioista (paitsi viimeisenä pääsiäisenä).

On kiinnostavaa, että joku kirjoitti minulle Kiiltomadon aikaan sähköpostiviestin ja kysyi olenko juutalainen vai muslimi, kun puolustan molempia.

Erooppalaista "kulttuurikeskustelua" Suomessakin seuranneena en ole lainkaan hämmästynyt, että on tultu tällaiseen kansainvälisesti vaaralliseen tilanteeseen.

Eurooppalaisella "sivistyneistöllä" on yleensä toinen tai toinen seuraavista suhtautumistavoista uskontoa kohtaan: 1. kaikki uskonnot ovat satua, roskaa jne. Ne ovat syynä kaikkeen pahaan. 2. Kulttuuri-imperialistinen ajatus, että kaikkien pitäisi uskoa samalla pluralistisella tavalla.

Molemmissa tapauksissa kielletään uskonnoilta niiden aito olemassaolon oikeus. On tyypillistä, että nimenomaan pappi (Ansku) kirjoittaa blogissaan toisia uskontoja kunnioittavasti mutta väkivallan kieltäen. Kuka hyvänsä maltillinen muslimi olisi aivan samaa mieltä. Tunnen syvää myötätuntoa maltillista muslimien enemmistöä kohtaan. Tämä on heille hirvittävää aikaa.

Länsimailla on niin syvä ja piintynyt uskontojen halveksiminen (syyt Ranskan vallankumous ja marksilaisuus ja siitä osittain kehittynyt postmodernismin ateistinen siipi), että se loukkaa kaikkialla ihmisiä, joille uskonto on lohdutuksen tuoja ja innoittaa tekemään hyvää toisille ihmisille. Ja tällaisiahan ovat kaikki suuret maailmanuskonnot. Niitä ei pidä tuomita ääri-ilmiöiden mukaan.

Ne ovat kuitenkin erilaisia. On loukkaus kutakin uskontoa kohtaan sanoa, että sen kannattajien tulisi luopua omastaan ja omaksua jonkinlainen postmoderni uskontojen puuro.

On hyvin lapsellista tehdä tässä asiassa Amerikasta syntipukkia. Amerikan muslimit arvostavat turvallisuutta ja uskonnonvapautta, jonka se maa heille suo. Muslimimaiden nuoret menevät opiskelemaan USA:han. Kuuntelin eräänä iltana BBC:stä keskustelua, jossa oli muslimioppineita eri maista, ja tämä asia tuli selväksi.

Muslimit kokevat nimenomaan länsimaisen moraalittomuuden ja uskonnon halveksimisen pahimmaksi erottavaksi tekijäksi. Tämä tuli esille myös eräästä ulkomaisesta TV-lähetyksesta, jossa musliminaiset eri maista keskustelivat.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 14:44
Hei mimmi, kommenttisi oli jäädä vallan huomaamatta. Rauhallista sunnuntaita sinulle!
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 14:46
Kuulepas nyt Pirkko, kyllä Amerikan rooli taitaa tässä jutussa olla vähän isompi kuin pelkkä syntipukki.
Hanhensulka kirjoitti 05.02.2006 - 21:13
Vaikka täällä sinun kommenttiosastossasi ollaankin yleensä liikuttavan yksimielisiä kaikista (tällaisista) asioista, niin suonet pienen erilaisen kommentin kuitenkin.

Helsingin Sanomista ja kepun lehdistöstä (Laatikainen) sen verran, että näillä molemmilla on likaista sananvapaushistoriaa jo takana Neuvostoliiton ajalta ja Kekkosen mielenterveydestä ynnä Karjalaisen alkoholismista jne. Sananvapautta tosiaan.

Kirsti, sinun ehkä olisi kannattanut kommentoida tätä asiaa vasta sitten, kun punainen harso alkaa laskeutua, tulisi vähän tasapuolisempi kommentti.

Ja sitten pitäisi ensimmäisen kysymyksen ehkä olla, miksi muslimit halusivat tuoda tämän esille juuri nyt (tämä vedettiin lakitupaan jo syksyllä Tanskassa, mutta ei ollut lain mukaan syytöskelpoinen). Epäilyttäviä syitä voisi olla Hamaksen voitto Palestiinan vaaleissa ja ehkä Iranin juuri tapahtuneella atomitarkastajien persuuksiinpotkimisellakin on asian kanssa tekemistä, samoin muistetaan syytökset, joita on esitetty syyrialaisia kohtaan sekä Iraqin terrorismista että libanonilaisen poliitikon murhasta. Seuraava pommi tai muu sellainen tapahtuma, voidaan ujuttaa tämän metelin alle. Ne huutavat naamiomiehet AK47:n kanssa eivät ole spontaaneja mielenosoittajia menossa Vanhan valtaukseen.

Olisi hyvä myös muistella 30-luvun tapauksia näitä vastaan. Kuinka pitkälle myönnytyksissä pitäisi mennä, ennen kuin oltaisiin niin pitkällä ettei olisi enää paluuta. Tässä tapauksessa on tietysti sananvapaudesta kysymys, seuraavassa vaiheessa ehkä jostakin konkreettisemmasta. Kirsti, sinä olisi valmis kääntymään muslimiksi (emansipoituna naisena voisi olettaa, että ajattelet toisin, mutta mitäpä se minulle kuuluu), sen sijaan olen melko varma tai siis varma, että on paljon ihmisiä, jotka eivät halua kääntyä muslimiksi.

Kuvat sinällään olivat typeriä, mutta tällaistahan muukin 'taide' usein nykyisin on, muilla kerroilla loukataan jonkun muun pyhää. Tätä ehkä voi kutsua taiteen rajojen etsimiseksi, taiteen sananvapauden rajoiksi;)
Hanhensulka kirjoitti 05.02.2006 - 21:15
Huh, toivottavasti minä en kommentillani aiheuttanut tätä rajua muutossa kasvoissasi!!! Kun aloin kirjoittaa tuota ylläolevaa näytit aivan toiselta, pidän ehkä enemmän tästä uudesta;)
Hanhensulka kirjoitti 05.02.2006 - 21:16
Ja taas!!!8-)
Karpalo kirjoitti 05.02.2006 - 21:25
Voi Kirsti. Tämä on kyllä komea, mutta vasen laita on niin rakeinen että teksti menee rikki ja muuttuu erittäin vaikealukuiseksi. Sama ongelma Susun blogissa. Menetät tällä sivumuutoksella ainakin minut, ei voi mitään. Lueskelen työkoneelta milloin ehdin, se saattaa näkyä paremmin.
Gram kirjoitti 05.02.2006 - 21:29
Piirroksista huolimatta, väkivalta ei ole ratkaisu. Onneksi tänään on saanut lukea että monet muslimimaiden johtajat ovat tuominneet väkivallan, siitä kiitos. Mitä tulee pilkaamiseen niin tällä hetkellä suomessa kristinuskoa pilkataan eniten. Enää ei saa kouluissakaan puhua aamunavauksissa ja joulujuhlista tulee ongelmia. Jos minä menisin vaikka saudi-arabiaan niin ei ne siellä juhliaan muuttaisi. Sama täällä. Olisi toivottavaa että voimme pitää oman kulttuuri perintömme elossa. Jos se tänne muuttaneita (ah ja paikallisisa ateisteja) loukkaa niin tervemenoa muualle. Toki ehkä voisimme entistä voimakkaammin eriyttää uskonnon ja koulutuksen. Itselläni oli vanhoillislestadiolainen uskonnon opettaja ja kyllä se joskus kärsimystä oli.

Ongelma ja ihanuus tässä meidän postmodernissa yhteyskunnassamme on pirstaloituneet arvot. Nyt koitetaan löytää niitä pienimpiä yhteisiä nimittäjiä. En vieläkään hyväksy väkivaltaa, enkä ole innoissani naisen alisteisesta asemasta joka on vahvana islamissa, mutta yhä myös kotoisessa kirkossamme. Toki jos joku (siis nainen itse/väkivallan kohde itse) siihen sitoutuu on se hänen asiansa, mutta minun siihen ei tarvitse sitoutua, tai hyväksyä.

Vanhassa testamentissa jumala määrittelee itsensä: minä olen se joka on. Yksinkertaista. Katso ympärillesi, mikä on?
Me ihmiset haluamme vain aina takertua niihin pikkuseikkoihin, koska se on ainoa tapa muodostaa oma identiteetti, minä. Siksi on olennaista että minä olen minä, olen niin kuin me mutta erilainen kuin he ja me olemme parempia kuin he, joten me saamme tehdä näin ja heidän tulisi tehdä näin ja koska he eivät tee näin, me saamme tehdä heille näin. Loogista.

En vaadi ketään luopumaan uskonnostaan, mutta jos uskonto sisältää väkivallan käytön vaikkapa perhettä kohtaan niin kyllä pyydän sitä uskontoa tutkimaan ja löytämään muita vaihtoehtoja. Kuinka moni täällä hyväksyy esimerkiksi naisten kunniamurhat, tai hindu vaimojen polton miehen kuolinkokossa? (joista molemmat ovat toki näennäisesti kiellettyjä suurimmassa osassa maita)

Suvaitsevaisuus on kiva asia, mutta kaikkea ei pidä suvaita. Ja uskonto, taide tai tiede EIVÄT voi toimia oikeuttajana.

Kuvien julkaisu saattoi olla tyhmää, mutta hyvä keskustelun avaus. Kiitos vielä tanskalaisten imaamien turneen saatiin kunnon kohu aikaiseksi muuallakin. Ja nyt ei ole kuin muutama konsulaattipoltettu. Kyllä sanoisin että muutamasta kuvasta huolimatta menee hiukan yli.

Ihminen ottaa aina itseensä, siitähän se on. Kuvat eivät jumalaa loukkaa, ainoastaan uskovia ihmisiä. Jumala meidät loi, usko meidät tuhoaa.

Järki käteen, kiitos tuosta kemppinen linkistä. Camus sanoo kauniisti.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 21:31
Hanhis, kiinnostavia ja ajattelemisen arvoisia asioita toit esiin. Yritin tuossa omassa jutussani sanoakin, etten ole seurannut kansainvälistä politiikkaa riittävän tarkasti ymmärtääkseni mistä kaikista asioista tässä voi olla kysymys. Siksi pidättäydyinkin omassa päreessäni pelkästään siihen, minkä olen omin silmin havainnut, eli sen että muslimeista luodaan vihollista, sitä on hankittu jo pitkään. Asiaa ei tietenkään helpota se, etteivät ne siellä puolella todellakaan ole viattomia pulmusia hekään. Kommentoin asiaa nyt kun se nousi esiin, mutta olen ajatellut sitä pitkään. Kannattaa muistaa, että olen koulutukseltani uskontotieteilijä ja vaikka suurin osa opista on mennyt kuin vesi hanhen selästä, jotain on jäänyt ja tärkeimpänä oppinani pidän kykyä katsoa omaa kulttuuriani hiukan etäämpää. En pidä siitä tavasta jolla muslimeista rakennetaan perivihollista, se on minusta vaarallista. Ilmiö on paljon laajempi kuin jotkin pilakuvat.

Islam ei maailmasta katoa häpäisemällä ja pilkkaamalla. Sillä tavalla ongelmia vain lisätään. En halua kääntyä muslimiksi, eikä minun tarvitsekaan mikäli ne jotka näistä asioista päättävät, ottavat järjen käteen ja ryhtyvät miettimään kuinka rinnakkaiselämä olisi mahdollista. Nythän touhu on ollut tälläkin puolella aika barbaarista, muistellaan nyt vaan vaikka Irakin pommituksia ja muslimivankien nöyryyttämisiä.

Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 21:36
No voi harmi, Karpalo.

Gram, puutut tärkeään asiaan. Minunkin mielestäni on ongelma, että Suomessa luovutaan omasta kulttuuriperinnöstä sen vuoksi ettei loukattaisi muualta tulleita. Mutta mielestäni tässä ovat ihmiset kyllä ymmärtäneet jotain väärin. Ei omien perinteiden ylläpitäminen ketään loukkaa. Siihen pitäisi jokaisella olla oikeus.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 21:38
Karpalo, olisiko tämä parempi?
Karpalo kirjoitti 05.02.2006 - 21:39
No tämä näkyy. Sinähän ripeästi vaihdat tyyliä. :)Tää on aika hieno.

Osaatko sinä ite tehdä näitä sivu muutoksia vai tekeekö joku sulle.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 21:59
Tuolta löytyy näitä valmiita pohjia ja siellä on myös ohjeet
http://pohjat.vuodatus.net http://sivupohjat.vuodatus.net
A. kirjoitti 05.02.2006 - 22:53
Minä olen saanut tästä jupakasta hiukan samanlaisen vaikutelman kuin Hanhensulka - ne lähetystöjä polttavat riehujat eivät näytä yksittäisiltä ihmisiltä, jotka ovat pahoittaneet mielensä uskonsa loukkaamisen takia. Oikeastaan en usko, että asian ytimessä on usko ollenkaan, meininki näyttää ennemminkin poliittiselta liikehdinnältä. Kuvat ovat hyvä (teko)syy pelotella länsimaita.

Olisi hyvä erottaa usko, uskonto ja uskonnon nimissä tapahtuva poliittinen valtapeli toisistaan.
Kirsti kirjoitti 05.02.2006 - 23:10
Niin A. täydellisessä ja selkeässä maailmassa nuo asiat varmaan voisikin erottaa toisistaan, mutta tässä vajavaisessa maailmassa jossa elämme ne sekoittuvat iloisesti toisiinsa, uskon, uskonnon ja uskonnon nimissä tapahtuvat poliittisen valtapelin epäpyhäksi kolmiyhteydeksi.
A. kirjoitti 05.02.2006 - 23:12
Vaikka ne tekisivätkin niin, ei sitä tarvitse hyväksyä.
Miäs kirjoitti 05.02.2006 - 23:14
Mistä me puhumme kun me puhumme Jyllands-Postenissa julkaistuista pilakuvista? - Tämä kysymys on se mitä voisi pohtia, jättäkäämme Tanska, jättäkäämme islam.

Minusta nimittäin tuntuu, että enimmäkseen tämä "jupakkka", ehkä siksi että se nyt maantieteellisesti on lähempänä meitä, ellei sitten jo ole kysymys "meistä" (= Tanska), tuo pintaan jotain atavistista kaunaa, muistoja ja muuta psyykkistä ajopuuta ja sälää joka on enemmän yksilöpsykologian kuin kansainivälisen oikeuden tai kansainivälisen politiikan alaan kuuluvaa rönää.

Jos nyt katselee mitä kaikkea täälläkin on, tai mitä Sediksen blogissa ihmiset kirjoittelevat.

Eräs johtopäätös: sekä Ellilä että Sedis ovat saaneet jonkinlaisen terapeuttisen hyväksynnän raskautetuilta kanssaihmisiltä. tätä kertoo se että näihin blogeihin tullaan veriruskeiden taakkojen kanssa avautumaan ja selvitymään/selvittämmän. Tämä kertoo arvostuksesta, luottamuksesta.
Miäs kirjoitti 05.02.2006 - 23:43
Bloginpitäjän erityiskehotuksesta johtuen en valittele äskeisiä kirjoitusvirheitäni - pitäisi joskus varmaan kirjoittaa selvin päin. Mutta mitä sellaisestakin sitten ajan oloon tulisi.
Kirsti kirjoitti 06.02.2006 - 07:42
Sanopa muuta Miäs. Mitä sellaisestakin sitten tulisi jos vain selvin päin kirjoittelisi. Minullakin on jatkuvasti sellainen pieni syntymähumala päällä.

Esität kyllä pohtimisen arvoisen kysymyksen. Minäkin olen miettinyt, että mihin hermoon jupakka osuu kun se niin kovasti kuohuttaa. Meillä suomalaisillahan on oma traumaattinen taustamme elämästä Venäjän naapurina. Venäjää kohtaan on tunnettu suurempaa kaunaa, vaikka oikeastaan nimenomaan Ruotsi on pistänyt meidät kärsimään ja järjestänyt kaikki sodat. Ruotsiin suhtaudumme alemmuudentuntoisesti, mutta perivihollisemme on ollut Venäjä. Puhun nyt siis kaukaisemmasta historiasta kuin 1900 luvusta. Toisaalta sananvapaus ei Suomessa oikein vieläkään toteudu yksilötasolla. Siis lehdissä ja töllössä saa sanoa melkein mitä tahansa, mutta toistemme eriäviä mielipiteitä emme oikein siedä. Jos joku elää eri tavalla kuin itse elämme, se koetaan uhkaavaksi.

Olisi hieno aihe uudelle päreelle jos osaisi pureutua esittämääsi kysymykseen. Jään ainakin miettimään aihetta.

Nettikeskustelut olen kokenut hyvin terapeuttisina. Aina joskus tapahtuu sellainen ihme, että kun jotain asiaa tarpeeksi kauan hierretään, ihmiset alkavat vähän ymmärtää toisiaan, vaikka näkemyksissä ei tapahtuisikaan lähentymistä.
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 09:47
You are a very paranoid man

tattoo supply kirjoitti 26.08.2010 - 05:58
The scar scar generally classified into the original hair and the secondary-type scars, scars most of the original hair or shoulder in the chest department, beginning with itching and little red dot, gradually from small to big, from the soft-hardened, red or dark red, round, cord-shaped, butterfly-shaped and so on. Secondary-type scars (also known as hyperplastic scar) and more a Grip result of burns, burns, surgery, trauma, acne infection, edema, foreign body injury and other factors to stimulate the dermis and subcutaneous connective tissue hyperplasia caused some obvious outward extension of the Tattoo Kit capillary. Any body damage can be deep and the formation of dermal scar, but with a different parts of the body, its occurrence is different, such as the incidence of limb Department incidence of low back than the chest.
RuneScape II kirjoitti 02.10.2010 - 06:12
Besides Runescape Gold
, there is a secret tactics defeated the nomadic way In Runescape. He is just the beginning range, use the ruby fights if you feel confident in the help of rs gold. Please note that the Activation and leeches HD Master and deflection curse and stand at least1-2 steps away from the nomadic with enough Buy Runescape. And sometimes you need runescape money, it can help you in the game. For lower level rangers who trained their melee skills up first with RS 2 Gold, you may consider Range fighting.
william.smith61 kirjoitti 14.12.2010 - 12:33
Mistä me puhumme kun me puhumme Jyllands-Postenissa julkaistuista pilakuvista? - Tämä kysymys on 642-374 se mitä voisi pohtia, jättäkäämme Tanska, jättäkäämme islam.
640-553
Minusta nimittäin tuntuu, että enimmäkseen tämä "jupakkka", ehkä siksi että se nyt maantieteellisesti on lähempänä meitä, ellei sitten jo ole kysymys "meistä" (= Tanska), tuo pintaan jotain atavistista kaunaa, muistoja ja muuta psyykkistä ajopuuta ja sälää joka 1Y0-A05 on enemmän yksilöpsykologian kuin kansainivälisen oikeuden tai kansainivälisen politiikan alaan kuuluvaa rönää.

Jos nyt katselee mitä kaikkea täälläkin on, tai mitä Sediksen blogissa ihmiset kirjoittelevat.
350-018
Eräs johtopäätös: sekä Ellilä että Sedis ovat saaneet jonkinlaisen terapeuttisen hyväksynnän raskautetuilt642-524
a kanssaihmisiltä. tätä kertoo se että näihin blogeihin tullaan veriruskeiden taakkojen kanssa avautumaan ja selvitymään/selvittämmän. Tämä kertoo arvostuksesta, luottamuksesta.
---------------------------------
70-647ll650-568ll70-290ll350-029ll642-974




air jordan 13 kirjoitti 21.12.2010 - 08:30
it's good to see this information in your post, i was looking the same but there was not any proper resource, thanx now i have the link which i was looking for my research.
jason.smith9696 kirjoitti 27.04.2011 - 23:37
TurboBloginpitäjän erityiskehotuksesta johtuen en valittele äskeisiä kirjoitusvirheitäni - pitäisi joskus varmaan kirjoittaa selvin päin. Mutta mitä sellaisestakin sitten ajan oloon tulisi.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta