Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
29.08.2007 - 09:35
Muistan kirkasotsaisena lukiolaisena lukeneeni Dag Hammarskjöldin mietekokoelmaa ja kirjoittaneeni sieltä muistiin runon, jossa oli sellainen ajatus, että et valinnut tietä, tie valitsi sinut ja sinun osasi on kiittää. Se oli minusta kauhean hieno ajatus ja ajattelin, että halusin itsellenikin käyvän niin. Halusin että tie valitsisi minut ja minä vain tekisin mitä pitää.

Mutta vuodet kuluivat ja minusta näytti ettei tapahdu kumpaakaan. Minä en valitse tietä eikä tie valitse minua. Minä vain sählään niitä näitä.

Siitä lähtien, kun siirsin osan sosiaalisesta elämästäni nettiin, olen ollut tietoinen siitä, että minua suunnattomasti ottaa pattiin monien kirjallisuusihmisten mustavalkoinen maailmankuva. Heidän mielestään on olemassa Kirjallisuus, joka on arvokasta ja Viihdekirjallisuus, joka on paperintuhlausta. Minä en ole koskaan pystynyt näkemään asiaa tuolla tavalla, vaan näen hömppäkirjallisuuden marginalisoitumisen heijastavan miesten ja naisten välisen tasa-arvon tilaa.

Olen monta kertaa päättänyt, etten puhu tästä asiasta enää. En kirjoita siitä enää. En ajattele sitä enää. Koska eihän se muutu. Ne jotka eivät halua asiaa ymmärtää, eivät sitä ymmärrä, vaikka selittäisin asiaa ihmisten ja enkelten kielin.

Olin siis lentää pyllylleni, kun Turun sanomien toimittaja soitti ja kertoi, että he aikoivat tehdä Hömpän helmistä jutun.  Mitä ihmettä. Onko joku jossain kuullut huutoni. Kun näin jutun teki mieli haudata pää hiekkaan, kuten strutsit kuulemma tekevät. Melkein koko sivu asiaa hömpästä. Saatan kuulla sieluni korvissa, miten turkulainen kulttuuriväki tuhahtaa. Kulttuurisivujen arvokasta tilaa käytetään näin kertakaikkisen turhaan asiaan. Huomasin ajattelevani, että jotkut varmaan inhoavat ja vihaavat minua tämän vuoksi. Onneksi todennäköisesti vain hetken, sitten he tietenkin jälleen unohtavat minut, niin kuin oikein onkin.

Olen iloinen jutusta, erityisesti sen vuoksi, että siinä haastateltiin myös Gummeruksen kustannuspäällikkö Henrikki Timgreniä ja häneltä kysyttiin miksi romanttista viihdekirjallisuutta ei arvosteta kuten esim. dekkareita. Ja hän vastaa: Olisiko yhteiskunta kuitenkin hiukan epätasa-arvoinen? Kun luin tuon lauseen, minun teki mieli hyppiä ja kiljua riemusta. Henrikki Timgren ymmärtää! Henrikki Timgren ymmärtää. Kyllä! Juuri siitä se johtuu! Yhteiskunta on kuitenkin hiukan epätasa-arvoinen!

Nukkumaan mennessä nousi mieleen tuo Hammaskjöldin runo ja tajusin yhtäkkiä, että sehän on totta minun kohdallani. En minä olisi halunnut ajautua vatvomaan tällaisia asioita ja puolustamaan hömppää, koska omassa elämässäni hömpällä on aina ollut kuitenkin aika marginaalinen rooli. Ei se ole ollut minun elämäni tärkein asia. Mutta näyttää siltä, että sen puolesta taisteleminen on ollut kutsumukseni. Minä en valinnut hömppää, hömppä valitsi minut.

Hiukan saksittu turkkarin juttu löytyy tuolta.

Taru kirjoitti 29.08.2007 - 10:19
Niinhän se on, että arvot heijastavat sitä yhteiskuntaa, jossa elämme. Kirjallisuudenkaan arvottaminen ei tapahdu erillään muista arvoista. Olet ihmisoikeuksien asialla puolustaessasi väheksyttyä kirjallisuudenlajia, joka kuitenkin on monille rakasta ja merkityksellistä.
Tommi kirjoitti 29.08.2007 - 10:29
Turkulainen kulttuuriväki (tai sellaiseksi itsensä luokitteleva pömpöösi) tuhahtaa jutulle ja sen laajuudelle... ja heti jutun lukemisen jälkeen tuo väki ottaa käteensä Reijo Mäen dekkarin, mutta vain siksi, että Reijo kuvaa Turkua.
Sylvi kirjoitti 29.08.2007 - 11:10
Henrikki Timgrenin ymmärtämisessä on todennäköisesti se tausta, että on aika nuori moderni mies.
uhoava gnu kirjoitti 29.08.2007 - 11:12
Virkistävää, kerrassaan! Hyviä pointteja tuot esille niin tässä kuin haastattelussakin. Täytyy tutustua tuohon hömppäblogiin, kyllä hömppä ainakin minulle on tosi tärkeää arkipäivän unohdusta.
kaura kirjoitti 29.08.2007 - 11:14
Juttu kuulostaa hyvältä! Hurlaa!

Nyt, kun olen hieman tutustunut tuohon hömppägenreen, minusta näyttää, että se on dekkarin vahvasti sukunäköinen sisarus. Ei kysytä, kuka sen teki, vaan kuka saa kenet ja tietysti myös peruskysymyksellä leikitellään ja pelataan, kuten dekkarissakin. Olen lukenut paljon dekkareita viihtyäkseni, mutta ruumiit ja väkivalta alkavat välillä kyllästyttää. Kirjoissa sisällä kulkevat asenteet ovat tietysti myös ratkaisevia viihdyttävyyden kannalta. En voi kytkeä arvomaailmaani pois päältä lukuhetken ajaksi.

Sisaruuden oivallus oli itselleni perin ilahduttava. Hömpästä voin ehkä löytää viihdyttävää viihdettä! Alkeellisen tutustumiseni perusteella näyttää, että kirjailija voi vapaasti juonia peruskysymyksen ympärille ties miten kiinnostavat ihmiset, paikat ja tapahtumat, samoin kuin dekkareissa. Tai epäkiinnostavat, kuten monesti dekkareissakin käy.

Aiemmin olin luullut, että hömpän asennemaailma tökkisi vastaan, mutta sinun ja Helmien ansiostasi olen herännyt huomaamaan, miten monenlaista kuka saa kenet -viihdettä voi olla tarjolla.
Kirsti kirjoitti 29.08.2007 - 11:25
Niin Taru, sitä ehkä aina ajatteli,että haluaisi tehdä jotain tärkeää, kuten puolustaa ihmisoikeuksia. Mutta ehkä voin tehdä sitä tällä tavalla, vaikka kaikki eivät ymmärräkään että minä tässä puolustan ihmisoikeuksia. Joidenkin mielestä minä tässä ajan runoutta ja taideproosaa entistä ahtaammalle.

Tommi:-)

Sylvi, toivottavasti se tosiaan menee että nuoret, modernit ihmiset ymmärtäisivät asian.

Hei Uhoava gnu, kiva nimimerkki!

Kaura, hömpässä on tietenkin se sama kuin kaikessa muussakin kirjallisuudessa, jotkut kirjat sopivat itselle, jotkut eivät. Hömppä ei ole mikään monoliitti, siellä on tarjolla monenlaista tarinaa, sekä asenteiltaan, arvomaailmaltaan että tasoltaan. Siksi olisi hyvä, jos näitä kirjoja jossain esiteltäisiin, niin ihmisten ei tarvitsisi aivan sokkoina etsiä itselleen luettavaa.
SusuPetal kirjoitti 29.08.2007 - 12:23
Älä turhaan hautaa päätäsi hiekkaan, kyllä sinut jo tiedetään:) ja sitä paitsi, sellaista ei olekaan kuin huono mainonta.
Juttuhan vaikutti ihan hyvältä, mielestäni on rinnan röyhistyksen paikka.
Luru kirjoitti 29.08.2007 - 12:28
Näin turkulaisen kustantajan runoileva vaimo:

http://www.parnasso.fi/index.php?itemid=595
Liisa E kirjoitti 29.08.2007 - 13:09
Kirsti: ehkä sinusta tuli Tie.

Minua hämmentää kovasti tämä aihe, koska paljon kirjoja lukeneena, kirjoitustöitäkin tehneenä ja kirjoittavia ihmisiä tuntevana mikään muu ei tuhoa omaa luovaa työtä kuin sen jatkuva ajatteleminen, että mihinkä genreeseen lokeroon marginaaliin tai joukkoon maailma tämän työni oikein sijoittaa. ja ainahan se työnnetään johonkin lokeroon jonkun toimesta. Lukijathan pääasiassa käyttävät näitä kirjallisia tuotteita siihen mihin ne on tarkoitettu: koettavaksi.

Suomalaiset ihmiset ovat, hyvänen aika, oikein runsaasti kirjoittavia ja lukevia. Jos muistan oikein, että jossain tutkimuksessa väitettiin että joka kymmenes suomalainen kirjoittaa johonkin niistä sadosta julkaisukanavista, joita nyt tämäkin maa päällään kantaa. Maassamme jaetaan vuosittain satakunta erilaista kirjallisuupalkintoakin.

Viihdekirjallisuudella on mielestäni mennyt aika mukavasti: julkaisukanaviakin on useita. Jos television ja radion laskee mukaan.

Luulen, että niin tässäkin asiassa on kuten yleensäkin on: hierarkiat hiertävät ja loukkaavat. Eikö Hömpän Helmissäkin esitellä niitä helmiä eikä hiekanjyviä? Voiko olla mahdollista, että tähänkin maailmaan syntyy lopulta oma sisäinen hierarkkiansa?
Kirsti kirjoitti 29.08.2007 - 13:13
Susu, minä kun olen sellainen keinulautatyyppi. Välillä rinta röyhistyy, välillä on pää hiekassa.

Kappas vaan Luru.

Olet ihan oikeassa Liisa, ei sitä genreä kannata kirjoittaessaan ajatella. Mutta kun kirjoittamisen jälkeen jää aikaa silmitellä tätä maailmaa ja kirjallisuusmaailmaa, niin tulee kiinnittäneeksi huomiota kaikenlaisiin asioihin.
Fredrika kirjoitti 29.08.2007 - 13:24
Viittaan myös Tarun kommenttiin - hän on oikeassa. Sen tähden jos on kulttuuriväkeä, joka tuhahtelee kulttuurisivujen käytölle, on myös kulttuuriväkeä, jonka kokonaisnäkemys kulttuurista on vielä hieman vajavainen. Ja "kulttuurikaupungin" lehden pitää asianmukaisesti ymmärtää tällaiset itsestään selvästi.
Tuima kirjoitti 29.08.2007 - 17:12
Ehkä tie valitsi sinut, mutta kai sinä vähän avitit ja valitsit tielle veivän polun ensin :)? Juttu oli aivan erinomainen, asiallinen ja käsiteltävästä asiasta huolimatta rauhallinen. Minua ilahduttivat myös kustantajien kommentit. Hömpän harrastajat voivat oikeasti olla tyytyväisiä, että heillä on puolestapuhujanaan kirjailija, joka ei oikeasti anteeksi pyytele.
Tuima kirjoitti 29.08.2007 - 17:14
Liisa E, toki hämpässäkin on oma hierarkiansa, kuka sitä kieltämään. Helmiin on kertynyt tähän mennessä paljon suosituksia, mikä on hyvä, mutta on siellä pari nureksuvaakin arviota eri kirjoista. Mutta mikään hömpän niittoblogihan se ei ole. Tuntemattomia helmiä arviointiin vaan!
Lurker kirjoitti 29.08.2007 - 18:47
Ainakin juuri nyt tuntuu siltä, että monet trendit tuulahtavat ensin blogeissa ja sitten ne vasta tuulastetaan paperilehtiin - paljon myöhemmin.
Päivi kirjoitti 29.08.2007 - 19:46
Hömpästä saa ja kannattaa puhua! Minusta on kiinnostavaa, että romanttinen viihde jakaa yhä mielipiteitä niin voimakkaasti.

Olen hömpän satunnaiskuluttaja. Joskus kaipaa kevyttä viihdettä, toisinaan pitää saada jotain tukevampaa. Joskus jotain siltä väliltä. Ei siinä sen kummempaa. Kuka oikeasti lukee pelkkiä klassikoita? Monipuolisuus on hyvä asia lukemisessakin, uskoisin.

Turmelenkohan minä nyt nuoria kirjoittajia, kun aion tänä lukuvuonna pitää kirjoittajakoululaisille oikein kokonaisen kurssin romanttisesta viihteestä? ;)
Liisa E kirjoitti 29.08.2007 - 20:30
Kaikenalaista kirjallisuutta, tekstin- ja kielen tuottamista ja luomista täytyy ja pitää ja saa olla. Eri lajityyppien vastakkain asettelu tuntuu aika tyhmältä, erityisen hullulta tuntuu kun pannaan toiselle puolen hömppä tai viihde ja toiseen päähän se nk. vakava kirjallisuus.

Sillä katselulaitteella voi jäädä kirjallisuuden, kirjallisen tuottamisen ja kielen luomisen koko värikäs paletti näkemättä ja kokematta.
Johanna kirjoitti 29.08.2007 - 20:40
Minua mietityttää oikeastaan, että miksi hihkut ilosta jos Henrikki ymmärtää? Miksi et hihku ilosta silloin kun Johanna ymmärtää? Onko Henrikki jotenkin merkittävämpi tässä hömpän ymmärtämisessä kuin Johanna??

Hömpän Helmet on hyvä ja tarpeellinen blogi, mutta joskus tuntuu, että se taitaa jopa pitää yllä mielikuvaa naisviihteen merkityksettömyydestä. Ihan vain vähättelemällä sitä ja sen lukijoita.
Tuima kirjoitti 29.08.2007 - 21:07
Miten niin vähättelemällä? En ole lukenut tekstejä vähättelevinä vaan ennakkoasenteiden purkamisena. Joskus on pakko kertoa, että lajia pidetään väheksyttynä ja sitten perään ihmetellä miksi niin on. Monikaan meistä kirjoittajista ei ole hömpän suurkuluttuja, mutta ei se meitä vähätteleviksi tee.
Kirsti kirjoitti 29.08.2007 - 22:39
Olet edistyksellinen sanataideohjaaja, Päivi. Hieno juttu!

Liisa E, minustakin se vastakkain asettelu on tyhmää, mutta entä jos työssään joutuu jatkuvasti törmäämään siihen että toiset tekevät sitä vastakkainasettelemista ja huomaa, miten se vaikuttaa mutkan kautta omaan työhön. Eikö ole ymmärrettävää, että silloin niitä vastakkainasetteluja pohtii ja miettii mistä ne syntyvät ja miten niitä voi purkaa?

Johanna, mistä tiedät etten hihku ilosta kun sinä ymmärrät? Mutta Henrikki on suuren kustannustalon miespuolinen pamppu ja ihan itse ajattelemalla huomannut hömpän aliarvostuksen heijastavan yhteiskunnan epätasa-arvoa, se oli minusta rohkaisevaa. Olen maailman sivun tiennyt että suomalaiset naiset ovat fiksuja ja ymmärtävät nämä asiat, pamppuja kohtaan minulla on ollut ennakkoluuloja. Ikävää jos olen antanut sen vaikutelman, että vähättelen hömppää ja hömpän lukijoita. Olen itse sekä hömpän tekijä että lukija, joten samallahan sitten tulisin vähätelleeksi itseäni.

Ja samaa mieltä Tuiman kanssa.
Johanna kirjoitti 29.08.2007 - 23:05
Tuima, minulle tämä "Monikaan meistä kirjoittajista ei ole hömpän suurkuluttuja, mutta ei se meitä vähätteleviksi tee." lukiessa tuntui kummalta. Ilmeisesti en teidä keitä on nämä "me" kirjoittajat, jotka kirjoittavat jollekin "yleisölle", joka ei heitä vähättele.

Ilmeisesti minä lukijana olen yleisöä, jolle kirjoittajat kirjoittavat asioita, joista itse eivät edes ole kiinnostuneita. Vai?

Johanna kirjoitti 29.08.2007 - 23:19
Edellisessä oli tosi paljon kirjoitusvirheitä. Pahoittelen niitä.

Kirsti ja Tuima, ymmärrän ajatusmaailman. Mutta en halua naisviihteen vähättelyä tekstuaaliseen muotoon, sillä se tulee kopioitumaan ja siihen vedotaan tulevaisuudessakin. Haluan tekstillä ilmaista, että NAISTEN lukemat ja kirjoittamat asiat ovat TÄYSIN yhtä järkeviä kuin miestekin tekstuaalisesti tekemät asiat (ohjelmat, kirjoitelmat, runot, romaanit).

En osaa ymmärtää, miksi minun kiinnostukseni kohteet voisivat olla huonompia kuin työkaverini, joka on kiinnostunut jalkapallosta, urheilusta ym. miehisistä asioista. Minä taas haluan lukea hömppää. Kumpi on nerokkaampi? Voin paljastaa, että tässä tapauksessa oikea vastaus on Minä!
Tuima kirjoitti 29.08.2007 - 23:36
"Me kirjoittajat" viittasi osaan Hömpän helmiin kirjoittaneista henkilöistä, yhtenä esimerkkinä minuun itseeni.
Liisa E kirjoitti 30.08.2007 - 00:49
Totta ihmeessä monien erilaisten vasta-asetelmien tiedostaminen on tärkeätä, sillä maailma on mitä se on: epäoikeudenmukainen paikka.

Toistan silti, viihdekirjallisuus ei ole huonoissa asemissa: sillä pyyhkii hyvin (lauseen merkitykset synnyttää lukija). Viisi kuusi kanavaa työntää joka ilta viihdettä televisiosta olohuoneisiin, kymmeniltä radiokanavilta viihdemusiikkia ja viihdyttäviksi tarkoitettuja viihdeohjelmia, viikkolehdet tarjoavat viihdyttäviä kertomuksia, erikokoiset kustannustalot sylkäisevät painokoneistaan ulos vuosittain useita, viihdekirjoja ja sarjoja. Kaikki naiset eivät tarvitse viihdekirjallisuutta eivätkä kaikki miehet tarvitse jääkiekkoa ja olutta.

Olisiko yhteiskunta hiukan epätasa-arvoinen? On se. Hiukan.

Yhdysvalloissa viihdeteollisuudella on hyvät markkinat ja iso manner, bisnes pyörii. Intiassa asiaan on löydetty aivan oma ratkaisunsa: Bollywood.

Suomessa, suomenkielellä kirjoittavilla on edessään eräs fakta: vain viiden miljoonan kansalaisen silmät ja heistäkin osa on täysin lukutaidottomia. Jos nopean narsistisen humalan haluaa, kannattaa olla mediamyönteinen ja mediaseksikäs - pelkillä kirjan kansillakin on tässä maassa jo saatu huomiota.

Keskustelin kirjoittamisen vaivoista, esteistä ja iloista teatterityötä tekevän kirjoittavan ystäväni kanssa. Vaikein asia: aina joutuu aloittamaan alusta. Joutuu tyhjentämään päänsä - aloittamaan alusta. Iloisin asia: kirjoittaminen ja maapallon harvinaisin kieli.
Kirsti kirjoitti 30.08.2007 - 07:37
Johanna, minähän olen kanssasi ihan samaa mieltä asiasta! Juuri samaa asiaa olen kysynyt, että mikä ihme tekee jääkiekosta tai jalkapallosta salonkikelpoisemman harrastuksen kuin hömpän lukeminen. Mutta vielä tuosta suurkuluttajasta, että enhän minäkään ole hömpän suurkuluttaja. Luen suurimmaksi osaksi aivan muuta kirjallisuutta kuin hömppää. Mutta luen myös hömppää, välillä suorastaan kaipaan sitä ja ilahdun suunnattomasti kun törmään sellaiseen hömppäkirjaan joka sopii minulle, josta minä pidän. En pidä kaikista hömppäkirjoista, mutta arvostan tätä kirjallisuudenlajia, jota kutsutaan hömpäksi. Mielestäni sitä ei tarvitse korottaa muiden kirjallisuudenlajien yläpuolelle, niin kuin jotkut tulkitsevat minun haluavan ( joskus minulle on sanottu näinkin) vaan ainoastaan antaa sille oma arvonsa ja tunnustaa, että se on kirjallisuutta niin kuin dekkarit, scifi, fantasia jne ovat kirjallisuutta.
Lurker kirjoitti 30.08.2007 - 07:41
Johanna, ei urheilu sinänsä ole mitenkään "miehinen asia" vaikka se monelle miehelle onkin hyvin tärkeä asia. Käänteisesti sinulla tuntuu olevan samanlaisia ennakkoasenteita, joista muita moitit.

Hömpän helmet on airut, avant garde, eturintamassa nostamassa keskusteluun kirjallisuuden osa-alueen, jossa julkinen hiljaisuus on vallinnut. Tervehdin sitä ilolla ja trumpetin soitolla.
Kirsti kirjoitti 30.08.2007 - 07:43
Liisa, puurot ja vellit menevät sekaisin jos alamme samaan hengenvetoon puhua television suoltamasta viihteestä ja viihdekirjallisuudesta.

Minun tulkintani on, että vaikka painokoneet suoltavat viihdekirjallisuutta, kotimaisella viihteellä ei mene kovin hyvin. Romanttinen viihde on parin tunnetun tekijän varassa, loput ovat kaltaisiani haahuilijoita, jotka tekevät niitä näitä, siellä joukossa jonkun viihdekirjaksi laskettavankin aina joskus. Minusta alalle tarvittaisiin lisää kotimaisia, kunnianhimoisia kirjoittajia, mutta sitä ei tapahdu ellei alaa saada jotenkin vetovoimaisemmaksi. Vielä nythän monet kirjoittajat kokevat pilaavansa maineensa, mikäli kirjoittaisivat romanttisen viihdekirjan.

Minä haaveilen siitä, että oli tarjolla kotimaista romantiikkaa yhtä monipuolisesti kuin on tarjolla kotimaista dekkaria.
Kirsti kirjoitti 30.08.2007 - 07:44
Oi, kiitos Lurker!
Tuima kirjoitti 30.08.2007 - 08:22
Toistan tylsyyteen asti, tarvitaan hyvä kirjallisuuspalkinto hömppäkirjallisuudelle.
Kirsti kirjoitti 30.08.2007 - 08:58
Niinpä Tuima. Ja onko se nyt niin, että meidän pitää sekin perustaa;-)
Liisa E kirjoitti 30.08.2007 - 12:27
Olen hyvin ymmärtänyt, että romanttinen naisviihde on viihdekirjallisuuden eräs (aliarvostettu?) ja tämän genren alalaji. Mutta aika mahdottomalta ajatukselta tuntuu, että näin pienessä kielikulttuurissa voisi olla kauhean montaa ainoastaan romanttista naisviihdettä kirjoittavaa kirjailijaa, joka eläisi pelkästään sillä.
Kirsti kirjoitti 30.08.2007 - 13:03
Niinpä Liisa. Mutta minä en ymmärräkään, miksi jonkun pitäisi kirjoittaa ainoastaan romantiikkaa. Itsekään en kirjoita pelkästään romantiikkaa, enkä elä pelkästään sillä. Mutta romantiikkaa kirjoittamalla voi täydentään tilipussiaan ja ehkä siitäkin sitten vähitellen kertyy jonkinlainen tuotanto.

Ja vielä, itse haaveilen, että kotimainen tuotanto voisi hiukan ryövätä itselleen elintilaa käännösviihteeltä. Tietysti voi kysyä, että mitä iloa siitä on. Jos amerikkalainen bulkkitavara kelpaa suomalaisille, niin miksi valittaa? Mutta minä kai olen kuitenkin salapatriootti ja pidän kotimaisuutta itseisarvona, vaikka todennäköisesti olen jo nyt hävinnyt tämänkin taistelun
Salla kirjoitti 30.08.2007 - 13:29
Esimerkiksi Tuija Lehtinen on tuottelias hyvän hömpän tekijä, mutta kirjoittaa lisäksi myös tasokkaita nuortenkirjoja. Miksi klikkiytyä?
Johanna kirjoitti 30.08.2007 - 13:50
Lurker, myönnän kovasti omat ennakkoasenteeni: yhdistän liian helposti miehet ja urheilun, muistamatta että naisetkin urheilevat ja etteivät kaikki miehet tee niin :)


Tuima ja Kirsti, jos ja kun perustatte Hömppäkirjallisuuden Krjallisuuspalkinto -koneiston, niin muistakaa minut palkintoraatia nimetessänne. Olen monissa muissakin raadeissa ollut, joten tämä sopisi minulle kuin nappi silmään :D
Kirsti kirjoitti 01.09.2007 - 09:39
Pidetään mielessä, Johanna!:-)
Blogisisko/Anna Amnell kirjoitti 02.09.2007 - 16:20
Onneksi olkoon sen Turun Sanomain haastattelun vuoksi! Miten sitä sanottiinkaan muinaisessa Roomassa? "Pisara murtaa kallion, ei voimalla vaan usein tippumalla".

Kirjallisuuden eri lajit ovat saaneet kamppailla itselleen hyväksynnän, esim. salapoliisiromaanit, sarjakuvat ja nyt "naisten viihde", jollaiseksi monet laskevat kaiken mikä koskee naisten kulttuuria. Vaikka tämä on kulunut ja usein toistettu väite, sitä ei kuitenkaan oteta huomioon. Miesten viihteen kirjoittaminen on kulttuuria, mutta naisten "hömppää" (termi, josta en pidä, sorry vaan).

Jos olemme rehellisiä, myönnämme, että on naisille suunnatussakin kirjallisuudessa on hyvää ja huonoa - viihteessäkin.

Tällä hetkellä lempiviihdettäni on kuitenkin P.D. Wodehouse. Sallittakoon miehillekin kunnia olla erinomaisia "viihteen kirjoittajia". W:n kieli viihdyttää ja ilahduttaa.

Viihteen kirjoittaminen on vaativa laji.

Tässä on ihan pakko muistuttaa, että "sydänten kuningatar" Diana oli naisviihteen suurkuluttaja. Hän luki lähinnä äitipuolensa äidin Barbara Cartlandin romaaneja.
Kirsti kirjoitti 02.09.2007 - 17:47
Niin, ja muistan myös jonkun tulkinneen, että rajoittunut kirjallisuusmaku olisi jollakin tavalla myötävaikuttanut Dianan kohtaloon.
Blogisisko kirjoitti 03.09.2007 - 13:49
Cartland itse on sanonut, että Diana luki vain (!) hänen kirjojaan ja "se ei ollut hänelle hyväksi". Cartland itse luki paljon muutakin ja toivoi varmaankin omien lukijoittensakin lukevan.

Mutta millainen ihminen tulikaan naisviihteen lukijasta? Herttainen, äidillinen, ihanteellinen nainen, sellainen jonka jokainen haluaisi omaksi äidikseen. vai olivatko kyseessä temperamentti ja geenit?

Aviopuolison valinta meni pieleen. Elisabet II Dianalle: Charles on mahdoton. En ymmärrä, mitä voit hänelle tehdä.

Nämä Diana-tiedot vasta nähdystä dokumentista.

Kun katsoimme Kanadassa Dianan ja Charlesin häitä, sanoin lapsilleni, että oli kamalaa, että viaton nuori tyttö naitetaan tuollaiselle elostelijalle.
Lapseni suuttuivat ja sanoivat, että olin ilonpilaaja, kun "koko muu maailma oli iloinen". Toivon, että olisin ollut väärässä.
Kirsti kirjoitti 04.09.2007 - 09:11
Ai, niinhän se olikin. No niin, vaikka hömppää puolustankin, niin onhan se toki ongelmallista, jos ihminen ei lue mitään muuta.
sdfdsf kirjoitti 28.10.2008 - 10:14

WoW's previous. 8GB MP3 PLAYER system of player. apple ipod versus player . canon digital camera combat involved . digital camera a ladder-type system . digital cameras where players . dvd player could only advance at . eve isk the expense of other players. ipod This created a brutal . ipod nano competition which . ipod shuffle demanded unreasonable. ipod touch amounts of playing . ipods to reach the top. mp3 tiers of advancement. mp3 player Most players. mp3 players would never be able to. mp4 achieve these goals. portable dvd players simply because of . powerleveling the massive time. powerleveling wow investment. wow I learned . wow gold a lot though. wow gold or remembered . wow leveling learning a lot. wow powerleveling depending on. zubehoer mp3 player how you look at it.
fdsdfs kirjoitti 28.10.2008 - 10:16

Don't waste your badges . 1GB MP3 PLAYER on nether. 1GB MP3 PLAYER vortexes . 1gb mp3 players or epic gems. 2GB MP3 PLAYER even though. baladeur MP3 this can significantly . baladeurs MP3 boost your stock of . best mp3 player cash it is . buy mp3 player not worth it. buy mp3 players Many trinkets . digital mp3 player and offhands such as relics. ever quest platinum totems . gold wow and idols cost . lecteurs mp3 a few badges . lineage 2 adena and can be a . mp3 mp4 significant upgrade. mp3 mp4 player These trinkets . mp3 player are essential . mp3 player wholesale in pve . mp3 players and in many cases pvp. mp4 player A usual . mp4 players set up of a pvp/arena . runescape gold geared player is . runescape money that they will carry . wow geld "Medallion of the Horde". wow schnell gold. and a Badge Trinket. wowgold To achieve.

louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 08:45
Think they would read the BILL if they had to live by it?
Office 2010 kirjoitti 30.03.2011 - 06:27
Microsoft Office is so great!
Office 2010 –save your time and save your money.
The invention of Microsoft Office 2010 is a big change of the world.
Office 2007 is so powerful.
Microsoft Office 2007 is my love!
Office 2010 key is for you now!
Office 2010 download is available now!
Microsoft outlook 2010 is convenient!
Outlook 2010 is powerfull.
roll forming machine kirjoitti 30.07.2011 - 06:32
Manufactures roll forming machines in variety of configurations, as well as decoilers and cutoff equipment. Units can be customized to requirements.
roll forming machines,
roll forming machine,
roll former,
Kisha Oldenburg kirjoitti 10.09.2011 - 20:41
Internet marketing services for small, medium and large businesses.
Internet marketing services,
Local SEO Services,
SEO Consulting Services..
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta