Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
04.03.2006 - 12:22
Kirja kerrallaan on helppo tapa tehdä esimerkiksi antologia. Näin olen kuullut. Joten kerroin vetämälleni kirjoituspiirille että voisimme tehdä oman antologian. Ei mitään suurisuuntaista, vain muistoksi itsellemme kun kaksi vuotta tässä on näitä tekstejä kohta väännetty.

Tilasin omakirja-cd:n vain todetakseni, että kolmivuotiaassa koneessani ei olekaan vaadittua ohjelmistoa. No ei muuta kuin kauppaan ostamaan office-pakettia, vaikka minulla olisi kyllä ollut 150 eurolle jotain muutakin käyttöä eikä uusi kirjoitusohjelma olisi ollut vielä aivan välttämätön.

Ajattelin siirtää joitakin keskeneräisiä kässäreitä cd:lle, ennen kuin asennan uuden tekstinkäsittelyohjelman. Huomatkaa, en ole elämäni aikana kertaakaan ns. polttanut mitään cd:lle. Minun ei ole tarvinnut koska olen toimittanut käsikirjoitukset paperikopiona+sähköpostin liitetiedostona. Omat varmuuskopiointini olen keskiaikaisesti hoitanut korpuilla. Kuvittelin ettei polttaminen olisi sen vaikeampaa kuin korpulle tallentaminen, joka tosin ei ole koneessani viime viikkoina enää onnistunut. Ohjelma nimittäin ilmoittaa ettei minulla käyttöoikeutta kansioon A. En ole jaksanut selvittää mitä se tarkoittaa, joten olen sitten printtaillut ahkerasti ja toivonut että ongelma joskus korjaantuisi itsestään.

Suurin toivein työnsin cd:n levyasemaan, painelin nappuloita ja kuinka ollakaan,  minulla ei ole käyttöoikeutta myöskään kansioon F, eli en pysty käyttämään polttavaa cd-asemaani josta olen aikoinaan maksanut, niin mitähän minä siitä olenkaan maksanut. Jotain kumminkin.

Joten mikäli minä mitään ymmärrän, minulla on nyt kaksi vaihtoehtoa. 1. Minä vien koneen korjaamoon, mutta siis sitähän minä en voi tehdä koska tämä on ainoa koneeni ja tällä minä kirjoitan ja pyörin netissä. Olen riippuvainen työstäni, sitä paitsi minulla on kiire, en voi viedä konettani korjaamoon missä se makaa epämääräisen ajan ja tulee lopulta kuntoon tai sitten ei. 2. Ostan uuden koneen, vaikka siis minulla ei kyllä oikeastaan olisi siihen varaa juuri nyt.  

Minulla on nyt kumminkin kasa cd-levyjä tässä, ja uusi hieno office-paketti ja nyt minun kai pitää lähteä tietokonekaupoille koska olen luvannut kirjoituspiirilleni että me teemme sen antologian. En tiedä miksi minua naurattaa, mutta kyllä minua kumminkin nyt naurattaa. Jos naurussani on kolkko sävy, niin ei se ole vakavaa, koska tällaista minun elämäni on. Jotkut ihmiset osaavat toimia järkevästi, järjestäytyneesti. He osaavat suunnitella ja toteuttaa suunnitelmiaan. Minä en osaa. Enkä minä näköjään ikinä opi.

Tui kirjoitti 04.03.2006 - 13:47
No hyvä että naurattaa. Minua ehkä tuossa tilassa raivostuttaisi sen verran, että teksti voisi olla lievästi painokelvotonta.
Louhi kirjoitti 04.03.2006 - 13:47
Himskutarallaa, kuulostaa ihan mun elämältäni. Minä teen ensin ja luen sitten ohjeet vaikka paasaan miehelleni, ettei niin saa tehdä. Vain insinöörisihmiset tekevät tässä järjestyksessä. Oikea järjestys on se, että ensin luetaan ja sitten tehdään. No, mieshän on insinöörismies, minä sen sijaan en.
Mitähän osaisin neuvoa...? *raapii päätään* Minä kysyisin mieheltä ja esikoiselta apua. Jos sekään ei auttaisi, lähettäisin Iltakajolle savumerkkejä.

Toivottavasti linjoilla on IT-alan asiantuntijoita. Tai sinulla pitäisi olla jonkinlainen ohjelmistotuki. Jostakin ohjelman mukana tulleessta lippusesta tai lappusesta pitäisi löytyä tukipuhelimen numero.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 13:50
Ehkä mulla on tomua levykeasemissa tai jotain.

Olen kyllä miettinyt että miten olenkin onnistunut olemaan hankkimatta itselleni yhtään sellaista ystävää/tuttavaa joka ymmärtäisi tietokoneista jotain. Kaikki jotka tunnen, ymmärtävät näistä asioista vielä minuakin vähemmän ja epäilen että sama koskee myös blogiani. Eipä tätä varmaan nörtit lue.
Louhi kirjoitti 04.03.2006 - 13:52
Löytyisiköhän blogilistalta joku ystävällinen nörtti, joka auttaisi pyydettäessä.

Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 14:00
Nörttien neuvoista menee aina pää niin pyörälle. Kai mä vaan ostan sen koneen. Se olisi kuitenkin tullut eteen lähiaikoina.
Miäs kirjoitti 04.03.2006 - 14:22
Oletko katsonut noita eri tietokonelehtien keskustelusivuja, tai esim. suomi24:n sivuja? Olen itse jonkun kerran saanut tuollaisista paikoista ihan selkokielisiä mutta asiantuntevia ohjeita koneongelmiin.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 14:40
No en ole. Olen oppinut niin avuttomaksi. Minulla on jo etukäteen sellainen oletus, etten voi saada mistään sellaisia ohjeita joita ymmärtäisin. Minulla on jonkinlainen asenneongelma tässä ja syvä haluttomuus paneutua koko asiaan koska minulla on sellainen vanhanaikainen toive että kun ostan jonkun värkin kotiin ja maksan siitä itseni kipeäksi, se myös toimisi. Mutta näinhän se ei tietenkään ole, vaan pitää olla valmis kaivamaan pelottomasti tietoa mistä ikinä sitä nyt vain voikin olla löydettävissä. Mutta siis kiitos vinkistä Miäs, täytyy kokeilla tuota keskustelupalstaa.
mie kirjoitti 04.03.2006 - 16:25
Kuulostaa siltä että sinulla ei ole oikeuksia ko. toimiin. Jos sulla on XP niin mene Run > Settings > Control Panel > User Accounts (suom.kiel. käyttöjärjestelmässä suomenna nuo ;-)) ja katso että sinulla on Administrator-oikeudet joilla kirjaudut sisään kun käynnistät koneen.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 16:38
Oho, ihan selväkielinen neuvo! Kiitos, täytyy kokeilla. Tosin minä en koskaan kirjaudu mihinkään sisään, kukaan muu ei käytä tätä konetta kuin minä. Mutta voihan siellä tosiaan jokin sellainen asetus olla joka on vinksahtanut väärään asentoon. Tutkitaan. Kiitos!
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 18:55
Joo, kyllä näyttäis olevan oikeudet, luojan kiitos.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 19:16
Jaa ongelma siis selvisi.
Louhi kirjoitti 04.03.2006 - 19:25
Kuulostaapa hyvältä :)
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 19:28
Kysyin vain, eli mikä lie tilanne.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 19:37
Saara ja Reiskahan ovat melkoisia nörttejä. Itse vain kokeilisin laitehallinnasta ja muita lievempia konsteja ja jos ei siitä olisi apua niin asentaisin xp:n uudestaan kjeh kjeh.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 19:48
Ei, ei selvinnyt ongelma. Ainoastaan selvisi ettei täällä ole jotain muuta järjestelmänvalvojaa kuin minä. Jos olisi ollut, se olisi tuntunut aika pelottavalta.

Laitehallinnasta ja muista lievempiä konsteja. Hm.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 19:57
Joo, eiköhän tämä ollut nyt tässä. Heitän kohta ikkunasta pihalle koko hemmetin masiinan.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 21:02
Ei kai nyt sentään. Liittyykö tuo käyttöoikeuspuute vain johonkin ohjelmaan vai kattaako koko systeemin? Eli voisihan auttaa myös ko. ohjelman uudelleen asennus. En kyllä ole paljoa xp:tä käyttänyt, mutta eikös tuolta ohjauspaneeli/suorituskyky ja ylläpito/Valvontatyökalut/Tietokoneen hallinta/laitehallinta/dvd ja cd asemat/ko. laite/vianmääritys jotain selviä.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 21:31
Niin, se siis liittyy siihen jos yritän tallentaa esim. wordista jonkin asiakirjan korpulle tai sitten näköjään myös cd-levylle, niin tulee ilmoitus ettei minulla ole oikeutta tehdä niin. Mutta ehkä jatkan taas tutkintaa, koska mitäpä minä lauantaiehtoona muutakaan. Kiitos mielenkiinnosta.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 21:37
Joo mitäpä sitä muuta. No voihan vaikkapa sitä polttavaa käyttää sitten muuten kuin wordin kautta heh heh. Mitäpä vanhasta wordista jos asentaa uuden officen wordeineen kerta hii haa. Muistelen että toisella kirjailijalla eli Konkalla olisi ollut samantapaisia vaikeuksia juuri wordiin liittyen.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 21:50
Joo en minä osaa tätä juttua nyt ratkaista. Ei riitä talentti. Olen melko varma, että mulla on vaan noi kaikki tietokoneen kolot täynnä tomua ja siksi tämä värkki ei tee mitään mitä toivoisin. Mutta voihan se olla kiinni siitäkin etten osaa työntää näitä levyjä oikein päin ja oikeaan koloon vaikka joka suuntaan olen kyllä yrittänyt.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 21:57
No siis kaipa nyt resussienhallinnan kautta onnistuu kopioida tiedostoja korpulle ja toisaalta polttavan cd:n ohjelmistolla sitten tiedostoja cd:lle heh heh.
Carssu kirjoitti 04.03.2006 - 21:59
Poika sanoi tästä, että tarvitsisit erillisen poltto-ohjelman. Tässä linkki ilmaiseen ohjelmaan:

http://www.cdburnerxp.se/downloadsetup.zip

Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 22:02
Ohoh, kiitos Moka ja Carssu. Pitääpä taas kokeilla.
Moka kirjoitti 04.03.2006 - 22:23
Eipä kestä. Hitaasti mutta varmasti. On kai sillä koneella jo joku poltto-ohjelma ennestäänkin kyllä.
Kirsti kirjoitti 04.03.2006 - 22:23
Hehheh. Unohtakaa minut. Ei tämä nyt onnistu.

Hyvää yötä ja kiitos myötätunnosta.
Wilhelmiina kirjoitti 05.03.2006 - 00:53
Tuota tuota. Ensinnäkin et voi tallentaa cd:lle suoraan Wordista samalla tavalla kuin tallennat levykkeelle. Se vain ei toimi niin. Onni onnettomuudessa, Windowsissa on kyllä sisäänasennettuna ohjelma, jolla voit sen polttaa. Mitään ei siis liene tarvis ladata. :) Sinulla kaiketi on Windows-käyttöjärjestelmä, eikö niin? Melko uusi, ei siis 98? Jos se on 98 tai vanhempi, sinun täytynee hankkia uusi jo pelkästään tuota Office-pakettia varten.

Toimit siis näin: Avaat tiedostoikkunan (Käynnistä -> Omat tiedostot) ja etsit sillä kansion, jossa nuo sinun kirjoituksesi ovat. Todennäköisesti sinulla on moniakin kansioita, joista haluat tehdä varmuuskopioita? No, cd:llä on tilaa siis 700 Mb, joten sinne mahtuu aika paljon tekstiä, tarkalleen ottaen 500 levykkeellistä. Etsit siis kansion, jossa haluamasi tiedostot ovat, ja valitset hiirellä noin tämän verran alikansioita tai tiedostoja. Ikkunan sivupalkissa lukee selvällä suomenkielellä "Polta tiedostot CD-levylle". (Tai mahdollisesti selvällä englanninkielellä, kuinka vain.) No, sitä tietty klikkaat. Kone aloittaa kopioimaan tiedostoja cd-aseman väliaikaiseen muistiin ja latausikkuna aukeaa. Ruudun alaosaan tulee pieni ilmoitus että ohjelma kopioi tiedostoja cd-asemalle, ja siinä lukee jotakin sellaista kuin "Klikkaa tätä jos haluat nähdä nämä tiedostot nyt". Klikkaat sitä. Jos ilmoitusta ei tule, voit etsiä cd-aseman tiedostot myös klikkaamalla Käynnistä -> Oma tietokone -> CD-RW-asema. Kansiossa pitäisi näkyä kopioimasi tiedostot "haamukuvina", hiukan haaleampina. (Muistaakseni, en ole varma. Tavalla tai toisella näkyvät joka tapauksessa.) Kun latausikkuna on ladannut tiedostot cd-asemalle, se todennäköisesti sulkeutuu itsestään. Cd-aseman sivupalkissa lukee "Tallenna valitut tiedostot CD-levylle." Laitat levyn asemaan ja klikkaat sitä. Sitten lopun hoitaakin kone, mitä nyt kysyy sinulta hyväksynnän eri vaiheille.

Kokeilepa nyt vielä näin, ellet näin toiminut alunperinkin. Jos ohjeet ovat epäselviä tai muuten huonoja, tai haluat lisähelppiä, laitapa minulle meiliä niin laitan sinulle puhelinnumeroni ja voit soittaa minulle. Voin ainakin yrittää auttaa, vaikken mikään nero näissä asioissa olekaan. Tietänen lisäksi joitakin tyyppejä, joilta voin konsultoida lisätietoa, jos tarvis. (Minulla on onni tuntea muutamia oikein mukavia ja osaavia tietokonenörttejä... :) Joten eläpä lannistu, kyllä tämä tästä hoituu. Luultavasti ilman uuden tietokoneen hankkimistakin. :)
Wilhelmiina kirjoitti 05.03.2006 - 01:04
Piti vielä lisäämäni, että jos haluat tallennella samalle cd:lle päivitettyjä tiedostoja, niin kuin varmaan levykkeellekin, niin tarvitset CD-RW-levyjä. CD-R-levyille voi tallentaa vain kerran, ja sitten ne pysyvät siinä. CD-R-levylle tallennettaessa asema voi muuten antaa tuollaisen käyttöoikeusilmoituksen, jos sille on jo kertaalleen tallennettu. Kannattaa siis tarkistaa ensin onko siellä jo jotakin.

CD-RW-levy voi ilmoittaa samoin, jollet ole ensin tyhjentänyt sitä. (CD-RW täytyy kaiketi aina ensin tyhjentää ja sitten ladata siihen kaikki tiedostot uudestaan, jos sen tietoja haluaa päivittää. Siksi kannattaa olla joka varmuuskopiolevystä kaksi identtistä kappaletta. Jos vaikka kopioidessa menee jokin vikaan.)
mie kirjoitti 05.03.2006 - 09:36
Jorta menisit oikein sekaisin, eh heh ;-) Kun avasit sen Start > Settings > Control Panel > User Accounts (klikkasit sen auki) niin siellä pitäisi normaalisti olla kaksi tiliä (accounts): Guest ja se nimi jolla olet kirjautunut XP:hen, esim. Kirsti ja sen alla pitäisi lukea 'Computer administrator'. Klikkaa sekin aiúki ja auki kohta
nimeltä 'Change my account type', siellä pitäisi olla 'kruksi' kohdassa 'Computer admionistrator'. Jos on niin, niin se puoli on kunnossa. Seuraavaksi avaat Control Panel > System > Harware > Device Manager ja klikkaat sieltä auki kohdan DVD/CD-ROM drives.
Jokaisen siellä olevan rivin kohdalla 'right click' hiirellä ja valitse Properties, siellä pitäisi lukea
'This device is working properly', jos ei lue niin ongelma on se ettei XP tunnista laitetta eikä osaa käyttää sitä. Saman voit tehdä sille korppuasemalle: valitset Device Mananager > Floppy disk drives (klikkaat sen auki) ja katsot taas oikealle hiiren näpyskällä lukeeko Properties kohdassa 'This device is working properly', jos ei niin, niin XP ei tunnista korppuasemaasi.
Tää nyt näin aluksi, heh heh.
Tui kirjoitti 05.03.2006 - 13:52
jos ostat uuden koneen, perhe Tuima & Koskela suosittelee: hanki Power Mac.
Kirsti kirjoitti 05.03.2006 - 17:56
Kiitos neuvoistanne. Tutkailen niitä kohtapuoliin ja raportoin edistymisestä.
Kirsti kirjoitti 05.03.2006 - 19:54
No siis ensinnäkin kiitos Wilhelmiinalle, koska CD-asemani toimii. Halleluja!

Korppuasemani ei toimi, mutta mien ohjeita kannattaa varmasti kokeilla. Täytyy vain etsiä sanakirja jostain ja antaa puolikkaan viinipotun haihtua päästä ennen kuin käyn uudestaan korppuasemani kimppuun. Pahin kriisi lienee kuitenkin vältytty. Kiitos kaikille.

Tui, onko helppo siirtyä käyttämään tuota Powe Macia? Uuden koneen hankinta nimittäin on kohtapuoliin edessä enivei.
Kirsti kirjoitti 06.03.2006 - 12:33
No nyt on askarreltu korppuasemankin kanssa ihan kiitettävästi. Mutta ei se kyllä toimi. Kiitos kuitenkin myös mielle talkoohengestä.
Tui kirjoitti 06.03.2006 - 22:40
Vaatii ensin hieman totuttelua, mutta onnistuu kyllä. Mac on iitä huoleton kone, että siihen eivät kuulemma virukset tartu kovinkaan helposti. Joku kai on mahdollinen, mutta ainakaan aiemmin ei. Näin minulle on kerrottu.
maalainen kirjoitti 17.03.2006 - 19:58
"Harhaanjohtavalla hymyllään hurmannut Marinadi säkenöi, haikailee, tilittää, hekottaa, riemuitsee, valittaa, liehakoi, lepattaa, huuhailee, nautiskelee, sepittää ja kirjoittaa."
Jokin tässä minua ärsyttää!
Kirsti kirjoitti 18.03.2006 - 07:28
Maalainen, kerro tarkemmin. En ymmärrä ajatuskulkujasi, olen liian munaton.
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta