Kojelauta |  Seuraa blogia |  Lisää blogeja |  Luo blogi! | 
Anna bloggaajalle lahja | Sivun alkuun | Seuraa blogia | Ilmoita blogista
03.12.2007 - 09:06
Ihmiset ovat nyt järkyttyneitä ja tohkeissaan, kun Oikeutta eläimille yhdistyksen kohuvideot osoittavat, että on jotain mätää Suomenmaassa, tai ainakin suomalaisilla tehokasvatustiloilla. Turun sanomatkin päivittelee asiaa ihan pääkirjoitusta myöten. Mietin onko tuohtuneisuus pelkkää pelleilyä, vai ovatko ihmiset todellakin olleet niin sinisilmäisiä. 

Koska asuin tässä välillä 15 vuotta maaseudulla, minulle kohuvideot eivät tulleet yllätyksenä. Kivenheiton päässä mökistäni oli broilerkanaloita, suursikaloita ja munituskanaloita. Oli ihan normaalia koiran kanssa luonnossa lenkkeillessä matkan varrella potkia hiukan multaa sikavainaiden ja kanavainaiden päälle, ne kun oli muitta mutkitta viskottu tien sivuun. Periaatteessa kuolleet eläimet kai olisi pitänyt hävittää jollakin muulla tavalla ja suurin osa todennäköisesti hävitettiinkin, mutta aina ei kiireessä ilmeisesti jaksettu olla niin tarkkoja. Tuli sangen selväksi, että tuollaisissa suurissa massoissa yhden possuyksilön elämä ja hyvinvointi ei merkitse hevon kukkua. Ainoa mikä merkitsee, on saada elukat pulskistumaan tai munimaan mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä rahalla ja vaivalla, niin että hommasta saisi itselleen mahdollisimman suuren tuoton. Sekin tuli selväksi, ettei se tuotto välttämättä ollut kovin hyvä, koska ruuan pitää olla nykyään halpaa. Siksi pienemmät tilat pistivät lappuja luukulle ja isommat alkoivat paisua. Eu varmasti joudutti prosessia, mutta kyllä eläinten tehotuotanto Suomessa tietenkin alkoi jo paljon ennen Eu:ta.

Sikojen kasvattajia saattaa itseäänkin ahdistaa, kun he joutuvat kohtelemaan eläimiä pelkkinä tuotantoyksikköinä. Tutustuin maaseutudiasporani aikana suursikalan emäntään, joka mieli mustana raahusti aamuisin sikalaan ja yritti olla katsomatta emakkoja silmiin. Sitten aina joukosta kuitenkin pompahti esiin jokin tietty yksilö, johon syntyi suhde ja sitten tuli valtava sääli sitä kohtaan ja sen kautta kaikkia sen lajitovereita kohtaan ja sitten piti taas vähän aikaa olla sairaslomalla, maata vinttikamarissa ja lukea runoutta. Kun hän kertoi, millaista oli teurasauton tullessa, minua itketti ja tajusin silloin, että eläinten tehokasvatus on yksinkertaisesti eettisesti kestämätöntä. Se on aivan yksinkertaisesti ja yksiselitteisesti väärin. Mikään lainsäädäntö ja valvonta ei voi pyyhkiä sitä vääryyttä pois.

Ymmärrän, että ihminen haluaa syödä lihaa. Minäkin haluaisin syödä lihaa, mutta olen päättänyt, etten osallistu tähän eläinten kidutukseen. Suosittelen, että eläinten huonosta kohtelusta pöyristyneet alkaisivat vaatia luomulihaa kauppohinsa. Se maksaa enemmän, mutta lihaa voisi vastaavasti syödä vähemmän.  Itse en syö edes luomutuotettua lihaa, mutta ajattelen että luomuliha voisi olla kelpo vaihtoehto niille, jotka nyt kauhistelevat eläinten tehotuotantoa, mutta eivät koe pystyvänsä kokonaan luopumaan lihasta.

Nyt kaikkialla vaaditaan viranomaisia apuun, valvomisen tehostaminen on se mantra jonka pitäisi auttaa tässä asiassa. Niin kai se on, että aina etsitään sitä mantraa ja sitä jotain tahoa, joka voisi hoitaa ongelman päiväjärjestyksestä. On niin tuskallista joutua itse tekemään asian hyväksi jotain. Kuten esimerkiksi muuttamaan omia kulutustottumuksia.
Taru kirjoitti 03.12.2007 - 10:11
Kiitos kirjoituksestasi, Kirsti! Puutuit valtavan tärkeään asiaan, joka todella edellyttää meiltä kaikilta muuta kuin hurskastelua. Itse en ole pystynyt kokonaan luopumaan lihan syömisestä, mutta olen pyrkinyt vähentämään sitä ja suosimaan luomutuotettua. Tiedän, että se ei riitä, sillä eläinten kasvattaminen kammottavissa olosuhteissa on asia, jota pitäisi kaikin keinoin vastustaa. Kun en ehdottomuuteen pysty, yritän kuitenkin muuttaa kulutuskäytäntöäni parempaan suuntaan ja olla entistä tarkempi siinä, millä tavalla tuotettua lihaa ostan.
Veikko kirjoitti 03.12.2007 - 10:28
Juuri eilen syötiin luomunaudanjauhelihasta tehtyjä pihvejä. Hyvää oli, eikä edes hirveän kallista.
Olemme tasoittaneet hinnaneron vähentämällä syödyn lihan määrää. Lihaa meillä syödään pari kertaa viikossa.

Täytyy myöntää, että olen itsekin ollut sinisilmäinen tässä asiassa. En tiennyt asioiden olevan noin huonosti.
jaina kirjoitti 03.12.2007 - 10:43
Paras tästä asiasta kirjoitettu teksti, ehdottomasti!
Kummallista että kauhistelijoita _aina_ löytyy, mutta vain promille suostuu tekemään asialle jotain. "Eihän nyt yksi ihminen voi tehdä mitään"...
Kirsti kirjoitti 03.12.2007 - 11:01
Hei Taru ja Veikko, uskon että sillä olisi todellisia vaikutuksia eläinten kohteluun jos kuluttajat todella alkaisivat äänestää lompakoillaan ja olisivat valmiit maksamaan vähän enemmän syömästään lihasta. Ja taloutensa tosiaan voisi sitten tasapainottaa syömällä lihaa vähemmän. Nykytietämyksen perusteella se olisi terveellisempääkin.

jaina, kai se johtuu vähän siitä, että pienetkin elämänmuutokset ovat yllättävän työläitä ja niiden sisäänajo voi kestää kauan. Siksi sitä mielellään etsii jonkin verukkeen jonka perusteella voi antaa kaiken jatkua ennallaan.
Kvarkkipiispa kirjoitti 03.12.2007 - 11:42
Teuraaksihan niitä eläimiä kasvatetaan, se on karu totuus. Maatalouskin on liiketaloutta. Ei yksikään maajussi elä pelkällä kutsumuksella kuten eivät sairaanhoitajatkaan. Uskoisin kuitenkin, että harva farmari kohtelee eläimiä tahallaan huonosti, koska jokainen sairas tai kuollut eläin on lopulta omasta tilipussista pois. Tehomaatalous ei häviä Suomesta mihinkään niin kauan kuin ostoperusteena on ruoan hinta. Olen jo muutamana vuonna ajatellut ostaa suomalaisen luomukinkun, mutta kolminkertainen kilohinta on aina saanut ostamaan tanskalaisen alennuskinkun. Minulla on ihan kohtuullinen palkka, mutta ei minullakaan ole varaa maksaa moninkertaista hintaa luomuruoasta. Ymmärrän hyvin, ettei pienipalkkaisilla ole varaa kysellä, miten ruoka on tuotettu. On ihan kivaa, jos raha riittää muuhunkin kuin vain ruokaan.
Kirsti kirjoitti 03.12.2007 - 12:17
Sepä se Kvarkkipiispa, jos ei halua kärsiä kukkarossaan, niin sitten kannattaisi lopettaa se hurskastelu. Olisi jotenkin reilumpaa.
eeva kirjoitti 03.12.2007 - 19:10
Kiitos, loistava kirjoitus. Näinhän se on, jos yhtään välittää kärsimyksestä niin ei voi muuhun päätyä kuin välttämään lihaa. Niin minäkin jo 20 vuoden ajan, mutta valitettavasti vaan maitoa tulee käytettyä - tosin luomusellaista. Nyt olen alkanut ostaa stokkalta luomulihaakin kerran viikossa, vaikka paras toki olla kokonaan ilman.
lokki kirjoitti 03.12.2007 - 19:15
Tähän asti olen ollut salaa pieni aktivisti ja ajatellut, että hyvä hyvä kaikenmaailman järjestöt, tarttukaa epäkohtiin, parannetaan eläinten elinolosuhteita. Mihinkään järjestöön en ole itse koskaan kuulunut. Lihaa en syö.

Opiskelen parhaillaan maatalousalaa, ja tänään yksi opettajistani lysähti kesken luennon työpöydälleen ja pillahti itkuun.

Hänen sikalansa on nyt eläinlääkäreiden syynin alla, koska sikalassa on luvattomasti käyty valokuvaamassa ja tilasta on ilmoitettu. "Kauniita kuvia siellä oli", opettaja totesi. "Se tuntuu kuin olisi kotiin menty, kun joku on käynyt omassa sikalassa luvatta".

Seuraavaksi tilalle tulevat palotarkastajat, koska nyt on jokainen sikalan ovi lukossa. Lukitseminen heikentää turvallisuutta ja vaikeuttaa työntekoa, mutta on ilmeisesti ainut vaihtoehto, jos ulkopuoliset halutaan pitää poissa.

Lisäksi luvattomat vierailijat ovat aina terveysriski, vaikka miten Oikeutta Eläimillekin vakuuttaa vaihtaneensa vaatteensa eri sikaloiden välillä. Missään ei silti ole takeita siitä, ovatko saappaat ym. asianmukaisesti desinfioidut, vai kuljettavatko nämä luvattomat vierailijat lisäksi myös eläintauteja tilalta toiselle.

Vasta tänään ymmärsin myös asian toisen puolen. Että jokaisella tilalla on omistaja, jota luvaton vierailu, kuvaaminen ja eläinlääkärille ilmoittaminen loukkaa ja jonka elanto on kiinni hyvässä lykyssä vain ja ainoastaan tilan tuottavuudessa.

Kyseisestä tilasta en tiedä, onko siitä tehty ilmoitus aiheellinen vai ei, en ole siellä käynyt. Enkä missään tapauksessa kannata eläinten huonoa kohtelua, mutta tämänpäiväisen jälkeen olen alkanut miettiä: tietävätkö eläinaktivistijärjestöjen edustajat todella yhtikäs mitään tehomaataloudesta ja siitä, minkälainen prosessi suuren maatilan pyörittäminen on? Suomessa valvonta on yllättävän tarkkaa, paljon tarkempaa kuin osasin ymmärtääkään ennen kuin aloin opiskella tälle alalle.

Eläinten hyvinvoinnista ei saa tinkiä tuotantoeläimiäkään kasvatettaessa, mutta tehomaatalouden ihanteet ovat hieman erilaiset kuin luomutilan. Välttämättä eläimet eivät kärsi kummassakaan, vaikka ulkopuolisten silmissä jokin asia saattaa näyttää pahalta.

Ja vaikka miten oltaisiin hyvällä asialla, toisten tiloihin ei saa mennä luvatta. Ei kotiin eikä työpaikalle.
vanja-täti kirjoitti 03.12.2007 - 19:55
Niinpä niin, lokki hyvä. Tehomaatalous on se sana, joka siunaa kaikenlaisen eläinten huonon kohtelun, koska kyseessä on jonkun elinkeino. Samalla logiikalla tulisi saada pitää tilallaan paria ilotyttöäkin, onhan prostituutiokin elinkeino. Eläinsuojelun valvontaketju Suomessa näyttää ulkoa päin (esim. oppikirjassa tarkasteltuna) uskottavalta, mutta asettaa eläinlääkärit kummalliseen asemaan: heidän kun pitäisi valvoa omia asiakkaitaan. Jos asiat ovat tilalla huonosti, ei eläinlääkäriä valvontavelvollisuuden vuoksi välttämättä uskalleta kutsua lainkaan. Tässä käsittelyn alla oleva tapaus myös osoittaa, että valvonta ei ole riittävää. Minun on vaikea vakuuttua siitä, etteivät siat (jotka ovat erittäin älykkäitä ja luonnollisissa elinolosuhteissaan toimeliaita eläimiä) kärsisi ahtaudesta, haavoista, toimettumuudesta ja makauttamisesta betonilattialla ilman kuivikkeita.
Anonyymi kirjoitti 03.12.2007 - 20:07
Kissaa kiduttanutta poikaakin itkettää, kun hän jää kiinni teostaan ja saa moitteita. Ei kai eläimiä huonosti kohdelleen tuottajan itku pyhitä hänen tekoaan.
Kirsti kirjoitti 03.12.2007 - 22:02
Eeva, minulla on sellainen ajatus, että jokainen pienikin teko vie asiaa eteenpäin. Jos ei voi kokonaan olla ilman, niin sekin auttaa kun vähentää ja siirtyy luomuun.

Lokki, kyllä minulla riittää myötätuntoa tilallisille. He yrittävät tuottaa mahdollisimman tehokkaasti koska kuluttajat haluavat halpaa lihaa piittaamatta millaisia kärsimyksiä sillä eläimille tuotetaan. Minusta pallo onkin meillä kuluttajilla, jos me alamme välttää lihaa tai edes tosissamme vaatia, että se olisi eettisesti tuotettua ja olisimme valmiit maksamaan siitä, niin tuottajat taatusti tekisivät toiveidemme mukaan. En lainkaan usko, että tuottajat haluavat rääkätä eläimiä, kyllä rääkkäys johtuu siitä pakkorakosesta johon heidät on vähitellen hivuttamalla ajettu. Mitä tehokasvatukseen tulee, olen kanssasi eri mieltä. Oma näkemykseni on, että koko tehotuotanto itsessään on väärin ja eettisesti kestämätöntä silloinkin kun se tapahtuu lain kirjainta noudattaen. Tehotuotannossa eläinten olosuhteet ovat vääjäämättä sellaiset, että ne kärsivät. En tunne historiaa niin tarkasti että tietäisin milloin eläimistä tuli tuotantoyksikköjä, tapahtuiko se vasta sodan jälkeen vai oliko sitä jo aikaisemminkin. Mutta minun mielestäni tässä asiassa pitäisi mennä ajassa taaksepäin ja ottaa mallia siitä, miten sikoja yms. on ennen vanhaan kasvatettu. Itse en syö silläkään tavalla tuotettua lihaa, mutta ymmärrän etteivät kaikki halua lopettaa lihan syömistä. Toivoisin kuitenkin, että ihmiset miettisivät syömänsä lihan todellista hintaa, johon sisältyy myös eläinten kärsimys.

Hyvä huomio anonyymiltä.
Kirsti kirjoitti 03.12.2007 - 22:09
Vanja-tädin kanssa olen samaa mieltä eläinlääkärien osuudesta valvontaketjussa. Ja siat todellakin ovat hyvin älykkäitä ja kaipaavat ohjelmaa. On valtavaa rääkkäystä makuuttaa niitä tehotuotantosikaloissa, vaikka sikalat olisi miten loistokkaasti hoidettu.
Sinikka kirjoitti 04.12.2007 - 08:54
Kyllä eläin on ollut läpi historian ihmisten armoilla ja kotieläimet ovat joutuneet kärsimään syystä tai toisesta. Parhaimmat olot kai on ollut pienellä karjalla lempeän osaavan isännän ja emännän hoivissa, mutta vääjäämättä silloinkin teurastuspäivä koitti, silloin parkuivat eläimet ja hoitajat. Ensimmäinen eläinsuojeluyhdistyksen kampanja oli "Hevoset makkaraksi" ja ihmisiä opetettiin syömään hevosenlihaa, jotta saataisiin sodan ja nälän riuduttamat hepat autuaammille laitumille.
Kirsti kirjoitti 04.12.2007 - 10:05
Joo Sinikka, kyllähän tuo lihansyönti aina on ollut rankka juttu sekä ihmisille, että eläimille. On varmaan ollut omistajille vaikea päätös pistää heppa pois päiviltä, siksi moinen kampanja. Monet nykyisetkin eläinrääkkäystapaukset syntyvät juuri siitä tilanteesta, että ihmisellä on elukoita, mutta ei voimavaroja huolehtia niistä kunnolla, eikä myöskään tahdonvoimaa tehdä lopettamispäätöstä.
Anonyymi kirjoitti 04.12.2007 - 10:45
Kyynelehtiminen voi johtaa siihen, että muuttuu, vaikka teko ei muuksi muuttuisikaan. Kun tulee tietoiseksi miten omat teot vaikuttavat, voi muuttua.


Salla kirjoitti 04.12.2007 - 11:07
Tämä oli paras puheenvuoro aiheesta aikoihin. Itse syön lihaa ja olen niin julma ihminen, että olen kyllä hyväksynyt tämän maatalouden tehotuotannon, olisi typerää kuvitella asiat toisenlaisiksi. Luomulihan osuuden kasvattaminen on kyllä järkevä neuvo, siihen pitää pyrkiä. Varsinkin jos kaupoista saisi luomulihaa.
Kvarkkipiispa kirjoitti 04.12.2007 - 11:57
Lokki, hienoa että toit tämänkin puolen esiin. Miltä itsestä tuntuisi, jos Oikeutta eläimille -ryhmä kävisi työpäiväsi aikana salaa kotonasi kuvaamassa miten kissasi/koirasi/muu lemmikkisi voi? Vaikkei mitään olisikaan vialla niin varmasti harmittaisi. Jos ryhdyn vegaaniksi, niin saanko murtautua ihmisten koteihin ja heitellä lihatuotteet jääkaapista lattialle koska lihansyönti on mielestäni väärin?
Kirsti kirjoitti 04.12.2007 - 13:06
Anonyymi, omien tekojen vaikutuksista tietoiseksi tuleminen on tosiaan muutosprosesissa keskeinen juttu.

Salla, kaupoista saisi luomulihaa varmasti, jos kuluttajat alkaisivat vaatia sitä.

Kvarkkipiispa, kotirauha on tietenkin tärkeä asia. Saako ihmisten koteihin tunkeutua jos epäillään, että lapsia tai aviopuolisoita kohdellaan huonosti. Perinteisesti se mitä kodin seinien sisäpuolella tapahtuu, ei ole saanut kuulua muille ja monenlaista väkivaltaa siellä sitten onkin harrastettu. Kinkkisiä kysymyksiähän nämä ovat tietenkin.
Saara kirjoitti 04.12.2007 - 15:45
Aika moneen kotiin kannattaisikin käydä tekemässä tarkistuksia. Turhan moni lemmikin siellä kärsii.
Saara kirjoitti 04.12.2007 - 15:46
Hmhp. Lemmikkikin. Liikaa kirjaimia.
lokki kirjoitti 04.12.2007 - 18:43
Kommentillani en tarkoittanut, että tehomaatalous olisi kannatettava asia tai että eläimiä nyt kuuluukin kohdella sillä tavoin kuin tehomaataloudessa niitä kohdellaan, vaan lähinnä tuoda esiin sen minkä Kvarkkipiispa kommentistani poimi - yksityisyyden loukkaamisen.

Lisäksi tahdon kyseenalaistaa eläinaktivistijärjestöjen pätevyyden. Minkälaisia ihanteita he oikeastaan ajavat takaa? Onko heillä riittävä tietämys siitä mitä vastaan kapinoivat?

Esim. imettäville emakoille tulee usein makuuhaavoja vaikka emakoita hoidettaisiin ja pidettäisiin kuinka hyvin. Ja koska emakon täytyy imettää pahnueensa, ja se saattaa haluta aina tehdä sen samalla kyljelle maaten, lavat voivat hankautua rikki eivätkä haavat parane nopeasti vaikka niitä miten asianmukaisesti hoidettaisiin. Kyllähän siitä ruman valokuvan saa.

Ja jos porsas kastroidaan, tulee auttamatta verta. Siitäkin saa ruman kuvan halutessaan, vaikka itse toimenpide suoritettaisiin asianmukaisesti.

Lisäksi: kun on kyse lihakarjasta (naudat ja siat), myös teurastamot valvovat. Huonolaatuinen liha ei kelpaa eikä siitä saa samaa summaa jonka saa kunnollisesta lihasta. Lihakarjaa kasvatetaan erilaisissa olosuhteissa kuin kotieläinpihan koriste-eläimiä, ja eri tarkoitusperiä varten. Jos tuottaja aikoo saada työstään kunnon palkan, hän huolehtii eläimensä hyvinvoinnista.

Edelleen korostan, että Suomessa on tiloja, joilla asiat ovat erittäin huonosti ja eläinten kohtelu on epäasianmukaista ja pahoja laiminlyöntejä tapahtuu. Nämä tilat pitäisi saada toimintakieltoon ja syylliset vastuuseen. Mutta pelkään, että innokkaat aktivistit hutkivat tutkimatta, syyllistyvät itse rikkomuksiin ja aiheuttavat harmia tilallisille, jotka saattavat toimia aivain laillisesti ja hyväksyttävissä puitteissa.

Lemmikkiratsioiden ohella voitaisiin tehdä myös omaisratsioita - missä kunnossa sukusi vanhukset ovat, onko makuuhaavoja, onko aktiviteetteja, käykö vieraita. Kuka huutaisi yhtä kovaan ääneen esimerkiksi juuri ikäihmisten hyvinvoinnin puolesta kuin eläinaktivistit eläinten?
Kirsti kirjoitti 05.12.2007 - 07:19
Lokki, nimenomaan siksi kirjoitinkin, että tehokasvatus on eettisesti väärin, vaikka se tehtäisiin lainkin puitteissa, koska systeemissä eläimet vääjäämättä rääkkääntyvät, vaikka niitä hoidettaisiin asianmukaisesti. Eläinten nyt vaan ei kuuluisi joutua olemaan lihatehtaissa. Ymmärrän toki Oikeutta eläimille toiminnan ongelmat, mutta toisaalta eläinten hyvinvointi ei olisi nytkään noussut puheenaiheeksi, elleivät he olisi menneet kasvattamoihin salaa kuvaamaan.

Eli toistan vielä oman teesini. Tehokasvatuksesta pitäisi kokonaan luopua ja siirtyä luomutuotantoon. Lihan ja munien hinnan pitäisi antaa nousta ja ihmisen pitäisi sitten syödä niitä sen verran vähemmän, että heidän rahansa riittävät. Se olisi ihmisten itsensäkin kannalta terveellistä.
hanni  kirjoitti 05.12.2007 - 22:55
Hei ! Olen täysin samaa mieltä, että eläinten tehokasvatus on kuvottavaa ja moni jättää lihansyönnin sikseen. Mutta tässä asiassa on yksi mutta, jota moni teistä ei tunnu tietävän. Geenistöltään ihminen nimittäin on lihansyöjä pääasiassa. Vasta n. 10 000 vuotta sitten alettiin viljellä maata maapallolla. Sitä ennen ihmiset elivät metsästyksestä ja keräilystä. Geenimme eivät ole muuttuneet miksikään 10 000 vuodessa. Minäkin aikoinani hurahdin tuohon vegetarismiansaan ja olin kymmenisen vuotta vegetaristi ..... enkä koskaan elämässäni ole voinut huonommin. Nyt olen siirtynyt toiseen äärimmäisyyteen eli olen puhdas paleodiitti; syön pelkästään lihaa ja kalaa. Silloin tällöin jonkun salaatin tai marjan. Ja yllätys, yllätys, en koskaan ole voinut paremmin. Suomessahan on se onnellinen tilanne, että kaikki nauta on luomunautaa, koska niitä ei pakoteta syömään viljaa. Sen sijaan kanoille ja sioille syötetään kamalaa teollista mönjää, liikkuminen on minimoitu eikä päivänvalosta ole tietoakaan. Kyllä itse olisin valmis maksamaan luomulihasta kunnon hinnan. Jos se menee tuohon 40e/kg, niin minkäs sille sitten voi. Jostain muusta täytyy sitten pihistää.
Kirsti kirjoitti 05.12.2007 - 23:14
Hanni, minulla on silti ollut se käsitys, että keräilytaloudessa elävien ihmisten ruokavalio koostui aika paljolti kaikenlaisten juurten pureskelusta, ei sitä lihaa välttämättä niin kovin paljon riittänyt. Sinun ruokavaliosi tuntuu olevan vähän sukua herra Atkinsille ja muille vastaaville. Hyvä tietty, jos se sopii sinulle, minä taas olen kyllä voinut ihan mainiosti vaikken ole pihvejä vedellytkään.
rusina kirjoitti 06.12.2007 - 01:46
Hyviä puheenvuoroja. Tulin ravistelluksi tässä asiassa.

Mielestäni on oikein, että jos eläimiä kohdellaan huonosti, sitä saa kuvata ja tiedon saa julkistaa. Sikala ei kuulu yksityisyyden piiriin. Ihmisillä on oikeus tietää.
Kirsti kirjoitti 08.12.2007 - 13:41
Niin. Ja ihmisten on hyväksi tietää millaisissa olosuhteissa eläimiä pidetään. Monelle ilmeisesti on yllätys, miten ankea eläinten kohtalo lihateollisuudessa on, silloinkin kun kohtelu täyttää normit.
Antti kirjoitti 23.12.2007 - 12:47
Kanntan Kirstin teesejä ja ymmärrän, miten miten jotkut lihantuottajat ovat loukkaantuneita siitä, että heidän tiloissaan on käyty luvatta kuvaamassa.

Kannatan kuitenkin tällaisia yksityisyydenloukkauksia. Suomessa on oikeasti olemassa eläinsuojelulaki, jonka "tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta". Näiden kauniiden, kuolleiden kirjainten lisäksi on valitettavasti lukuisia säädöksiä ja asetuksia, joissa sallitaan esim. minimitilaksi 0,65 neliömetriä per satakiloinen porsas. En ole varma onko mitään määräystä siitä, miten monta kananpoikaa saa olla kasvamassa yhden hallin lattialla.

Nykyisten säädöstä valvonta ei siis ratkaise mitään. Lainsäätäjät, media ja kuluttajat elävät enimmäkseen silmät kiinni, luulevat ja haluavat luulla, että "Suomessa on asiat hyvin", joten mitään muutoksia ei tarvitse tehdä. Tämänkertaisen kohun nostaneet videot olivat tarpeeseen - ja tämä keskustelu täytyy käydä vielä monta, monta, monta kertaa.

Liha on paras jättää syömättä. (Parinkymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, ettei siihen sinänsä liity mitään ongelmaa.)
Kirsti kirjoitti 23.12.2007 - 17:55
Niinpä Antti, sehän se ongelma tässä juuri on, että lain noudattaminen ei tässä kohden takaa eläimille mitään. Lakia noudattaen hoidetut kasvattamot ovat kuluttajille kauhistus jos sattuvat paikalle joskus katsomaan, ne ovat tyystin jotain muuta kuin mielikuvamainonnan tarjoamat onnellisen näköiset kotipihaa tonkivat possut ja kuopsuttelevat kanat.
birgit kirjoitti 17.03.2008 - 23:01
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Halusin vain lisätä että ei sitä lihaa tarvitse syödä, ja vaikka kuulostaa omituiselta niin väitän että olemme kasvissyöjiä, ihan sen pitkän suolistomme takia (lihansyöjä-eläimillä, tiikeri, leijona ym, on lyhyt suolisto koska ruoansulatus pitää olla nopea). Tätä minua tietävämmät ihmiset ovat tutkineet.
Mutta ensisijaisesti en syö lihaa eettisistä syistä! En syö ystäviäni, siis miksi söisin eläimiä.

Eläinten huono kohtelu on täysin sietämätöntä ja sitä pitää vastustaa voimakkaasti niin kauan kunnes eläimillä on siedettävät olotilat. Ja eläinten pitkä rasittava kuljetus pitää loppua!!!!! Kiitos
Kirsti kirjoitti 18.03.2008 - 11:53
Olen samaa mieltä Birgit, lihaa ei tarvitse syödä. Ihan hyvin tulee toimeen ilman. Mutta kaikki eivät ole valmiita näin radikaaliin elämäntapamuutokseen eläinten hyvinvoinnin vuoksi, siksi tarjosin tällaista maltillista tapaa tehdä kuitenkin jotain myönteistä eläinten hyväksi. Harva kuitenkaan haluaa tieten tahtoen tuoda eläimille mahdollisimman suurta kärsimystä. Niin kuitenkin koko ajan tapahtuu, koska ihmiset eivät ajattele tätä asiaa.
Heidi kirjoitti 16.03.2009 - 17:10
Kirsti, teen kirjoistasi Iiris ja Maanantaisyndrooma kirjallisuustutkielmaa koulussa.Olisiko mahdollista että voisit kertoa hieman kirjailijanurastasi? Kun siitä löytyy tietoa niin hirveän vähän.
Kirsti kirjoitti 16.03.2009 - 17:28
Hei Heidi, pistä sähköpostilla kysymykset. kirsti.ellila@gmail.com
Raija kirjoitti 23.03.2009 - 15:48
Kirsti, saanko kysyä, onko Maanantaisyndroomaasi tulossa jatkoa?
louis vuitton kirjoitti 17.09.2009 - 08:47
Think they would read the BILL if they had to live by it?
domain registration kirjoitti 24.04.2010 - 20:46
Kiitos jakaminen tämän arvokasta tietoa. Juuri nyt olen kiireinen, minun shared hosting ja web hosting review hanke ja sen jälkeen olen aikoo mennä Kanadaan. Siksi näinä päivinä olen liian kiireinen minulle email hosting asiakirjojen ja ei ole varaa etsiä näitä samoja asioita. Pidä jakamista ...
Runescape kirjoitti 02.10.2010 - 06:10
Besides buy runescape gold, there is a secret tactics defeated the nomadic way In Runescape. He is just the beginning range, use the ruby fights if you feel confident in the help of buy runescape money. Please note that the Activation and leeches HD Master and deflection curse and stand at least 1-2 steps away from the nomadic with enough runescape gold. And sometimes you need runescape money, it can help you in the game. For lower level rangers who trained their melee skills up first with runescape power leveling, you may consider Range fighting.
air jordan 13 kirjoitti 21.12.2010 - 08:27
it's good to see this information in your post, i was looking the same but there was not any proper resource, thanx now i have the link which i was looking for my research.
Office 2010 kirjoitti 30.03.2011 - 06:04
Microsoft Office is so great!
Office 2010 –save your time and save your money.
The invention of Microsoft Office 2010 is a big change of the world.
Office 2007 is so powerful.
Microsoft Office 2007 is my love!
Office 2010 key is for you now!
Office 2010 download is available now!
Microsoft outlook 2010 is convenient!
Outlook 2010 is powerfull.
william.smith61 kirjoitti 27.04.2011 - 23:34
Suspension CompressorNiinpä Antti, sehän se ongelma tässä juuri on, että lain noudattaminen ei tässä kohden takaa eläimille mitään.
roll forming machine kirjoitti 30.07.2011 - 05:35
Manufactures roll forming machines in variety of configurations, as well as decoilers and cutoff equipment. Units can be customized to requirements.
roll forming machines,
roll forming machine,
roll former,
abc1234 kirjoitti 24.08.2011 - 13:46
hosting company kirjoitti 20.03.2012 - 16:40
The topic is so interest and so nice useful too..Thanks for sharing this post.web hosting in india | Indian web hosting companies
hosting company kirjoitti 20.03.2012 - 16:40
Here we can say the attachment shows the connection, again a good piece of information, nice post, thanks for sharing with us.web hosting in india | Indian web hosting companies
Nimesi
Sähköpostiosoitteesi (ei näytetä yleisesti)
Kotisivusi osoite
Muista tietoni selaimen evästeessä seuraavia kommentointeja varten
Seuraa tähän kirjoitukseen tulevia kommentteja (mikä tämä on?)
Kommentti
Voit käyttää kommenteissasi seuraavia HTML-elementtejä: a, b, i, u, code
Kirjoittaja
Totuus on tuolla ulkona
Sivut
Lisätietoja
laskuri

>
Kiitos
SusuPetalille sivupohjasta